  • Data: 2002-12-01 21:12:59
    Temat: Odp: Proszę o pomoc - odszkodowanie
    Od: "Sandra" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Piotr <l...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:asdn2p$2c1$...@n...tpi.pl...
    > Witam,

    On poinformował mnie, że mogę się zdecydować na naprawę we własnym
    > zakresie, "oni" oddadzą mi pieniądze za poniesione koszta, ale do kwoty
    > wartości pojazdu, czyli według nich 10 tys. zł.

    zgodnie z art.363§1 kc naprawienie szkody powinno nastąpic wg.wyboru
    poszkodowanego,badz przez przywrocenie stanu poprzedniego badz przez zaplate
    odpowiedniej sumy pienieznej.Jednakze gdyby przywrocenie stanu poprzedniego
    bylo niemozliwe albo gdyby pociagalo za soba dla zobowiazanego nadmierne
    trudnosci lub koszty,roszczenie poszkodowanego ogranicza sie do swiadczenia
    w pieniadzu tak wiec...na podst. przepisu prawo wyboru sposobu naprawienia
    szkody moze byc wykonane przez poszkodowanego tylko wowczas,gdy przywrocenie
    pojazdu do stanu poprzedniego nie pociaga za soba nadmiernych kosztow. W
    powyzszej kwestii SN wyrazil stanowisko ,ze w wypadku nieoplacalnosci
    remontu z powodow ekonomicznych wg.wartosci pojazdu przed wypadkiem
    pomniejszonej o jego wartosci po wypadku tzw. koszty pozostalosci /wyrok Sn
    z 01.09.1970 r.,II CR 317/70.,OSN 1971,poz .93; wyrok SN z 20.03.1971 r.,
    II CR 475/70. OSP i KA 1071,.poz.231 / Czyli wniosek z tego ,że powinni
    ustalić wartosc rynkowa przed wypadkiem i wartosc pojazdu po wypadku .I
    kiedy koszt naprawy przekroczy w oparciu o stawke warsztatowa prog
    oplacalnosci,zgodnie z wyzej powolanymi orzeczeniami wysokosc odszkodowania
    ustala sie poprzez odjecie wartosci rynkowej pojazdu w stanie
    nieuszkodzonym wartosc pojazdu pozostalosci.Prog oplacalnosci naprawy
    ksztaltuje sie na poziomie 70% jego wartosci...

    Sandra