  • Data: 2003-06-30 13:08:23
    Temat: Odp: Odp: Dzialanosc gospodarcza - najaktualniejszy Dz.U.
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > I jeszcze pytanko - czy sprawe umowy miedzy wlascicelem nieruchomosci a
    > osoba (wykonujaca dzialalnosc gosp. w tej nieruchomosci) reguluje USTAWA
    > z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opŚatach lokalnych
    > (Dz. U. z dnia 30 stycznia 1991 r.) ????
    >
    > Co jest/bedzie, jezeli z jakis powodow wlasciciel nieruchomosci nie zgodzi
    > sie na dzialalnosc pod jego dachem ???
    >
    > Akurat jestem w takiej sytuacji, ze moja zona stala sie wlascicielem
    > nieruchomosci i nie wiem jak trzeba postapic z osoba, ktora ma dzialalnosc
    > gospodarcza - co bedzie, jezeli nie wyrazi zgody.

> [...]

    Nie bardzo rozumiem o co pyta Pan dokładnie...
    Ale jeśli żona jest właścicielką nieruchomości, w której Pan lub osoba
    trzecia prowadzi działalność gospodarczą-to należałoby podpisać umowe najmu
    lokalu. Zazwyczaj właściciele obciążają najemcę podatkiem od nieruchomości
    proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni.
    Właściciel może nie wyrazić zgody na podpisanie umowy najmu-to kwestia
    swobody umów.

    Co do kwestii tego kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości to ustawa o
    opłatach i podatkach lokalnych stanowi tak:
    Art. 3. 1. Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby
    prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości
    prawnej, będące:
    1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem
    ust. 3,
    2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
    3) użytkownikami wieczystymi gruntów,
    i dalej:

    3. Jeżeli przedmiot opodatkowania znajduje się w posiadaniu samoistnym,
    obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości ciąży na posiadaczu
    samoistnym.
    4. Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub
    znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny
    przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy od nieruchomości lub obiektu
    budowlanego ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub
    posiadaczach, z zastrzeżeniem ust. 5.
    5. Jeżeli wyodrębniono własność lokali, obowiązek podatkowy w zakresie
    podatku od nieruchomości od gruntu oraz części budynku stanowiących
    współwłasność ciąży na właścicielach lokali w zakresie odpowiadającym
    częściom ułamkowym wynikającym ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu do
    powierzchni użytkowej całego budynku.

    -R