  • 1. Data: 2003-07-01 21:03:21
    Temat: Odmowa składania zeznań
    Od: "PiotRek" <b...@w...USUNTO.pl.invalid>

    Witam!

    Tak się zastanawiam - co daje podejrzanemu bądź oskarżonemu
    skorzystanie z prawa do odmowy składania wyjaśnień?

    Są możliwe dwie sytuacje:

    - Podejrzany/oskarżony jest niewinny - wówczas
    jego wyjaśnienia mogą przecież pomóc w wyjaśnieniu
    sprawy i wykazaniu, że jest niewinny.

    - Człowiek ten jest winny - ale jako podejrzany bądź oskarżony
    nie ma on obowiązku mówienia prawdy (w przeciwieństwie do
    świadka bądź biegłego). Więc może udzielać wyjaśnień tak,
    jak by był niewinny...

    Dlaczego więc podejrzani korzystają ze wspomnianego przeze mnie
    prawa? Jaką korzyść z tego mogą odnieść?

    PiotRek
    mailto:b...@w...pl

  • 2. Data: 2003-07-02 16:27:54
    Temat: Re: Odmowa składania zeznań
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    > PiotRek
    > mailto:b...@w...pl
    >
    >Witam! W pierwszej sytuacji rzeczywiście warto wyjaśniać.
    Jeśli chodzi o drugą sytuację, to są dwa rozwiązania:
    -jeżeli oskarżony zamierza kłamać(co jak zauważyłeś może robić dla swej
    obrony), to może sobie zaszkodzić w ten sposób, że stwarza pewien obraz
    człowieka, któremu nie warto dać wiary. Sędzia i tak zazwyczaj czuje pismo
    nosem. Jakieś elementy wyjaśnień mogą rzeczywiście być zgodne z
    rzeczywistością, lecz taki oskarżony jest już inaczej spostrzegany.

    -czasem jednak wyjaśnienia oskarżonego mogą pomóc np. przy przypisaniu
    właściwej kwalifikacji za zarzucany mu czyn
    np.gość sprzedaje auto, które wziął na kredyt przed jego spłaceniem.
    Prokurator oczywiście nie zarzuci mu przywłaszczenia, ale od razu oszystwo
    (czyli będzie twierdził, że gość już w chwili podpisania umowy kredytowej miał
    zamiar sprzedać szybko auto bez spłacenia rat).
    Wyjaśnienia mogą tu dużo pomóc

    Czasem podejrzani odmawiają składania wyjaśnień, bo chcą powiedzieć wszystko
    przed sądem i nie ufają prokuratorom bądź policji.
    Wydaje mi się, że czasem też z wygody.

    Skorzystanie z tego prawa bądź nie w żaden sposób nie wpływa na orzeczenie.Nie
    przynosi korzyści.
    Tak myślę

    Pozdrawiam pa Aga

    z 1 str. lepiej nie wyjaśniać, bo można sobie zaszkodzić

  • 3. Data: 2003-07-04 20:14:44
    Od: "PiotRek" <b...@w...USUNTO.pl.invalid>

> [...]
    > nosem. Jakieś elementy wyjaśnień mogą rzeczywiście być zgodne z
    > rzeczywistością, lecz taki oskarżony jest już inaczej spostrzegany.

    Jasne, teraz już rozumiem motywacje takiej strategii...

    PiotRek
    mailto:b...@w...pl