    From: "Swider" <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Ochrona wizerunku, a zdjęcia na fotoblogu.
    Date: 15 Dec 2006 08:11:55 -0800

    Witam Wszystkich.
    Mam pewien problem: mam zamiar prowadzić fotobloga, blog ma być
    tematyczny, chce na nim pokazywać ludzi w wybranej ciekawej moim
    zdaniem sytuacji (nprzykładowo - osoby zmieniające koło od
    samochodu) mam pewien zbiór zdjęć na których są wizerunki osób mi
    nie znanych, osoby te stanowią istotny wkład w treść zdjęcia, mam
    pytanie czy mogę te zdjęcia publikować na moimi blogu,
    przeglądałem ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i
    prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83) i znalazłem tam
    rozdział o ochronie wizerunku.

    Znajduje się tam zapis następujący:
    "1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej.
    W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli
    osoba ta
    otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem
    przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych,
    zawodowych;
    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak
    zgromadzenie, krajobraz,
    publiczna impreza."

    Niestety ani nie są to osoby publiczne, ani im nie płaciłem za
    pozowanie, nie jest to też impreza masowa, publiczna w związku z
    powyższym mam pytanie, czy mogę uniwersalnie stosować postanowieni
    pkt.2.2 i tłumaczyć się iż zdjęcie jest krajobrazem, a osoba na
    nim to tylko jego element. Mam pytanie dla osób znających temat czy
    są może przepisy szczegółowe w tym zakresie (np określające
    procentowy udział wizerunku osoby w krajobrazie) i czy są ew.
    określone sposoby "koszerowania" takich zdjęć - tzn. sposób w jaki
    należy zasłonić oczy, czy znane są wam może problemy spowodowane
    różnym interpretowaniem tego zapisu.

    Dzięki i pozdrawiam
    kuba