  • 31. Data: 2008-03-11 13:37:28
    Temat: Re: Obowiązek sprzedaży komputera z systemem operacyjnym
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Abu <a...@w...pl> naskrobał/a w news:fr61kq$3uu$1@news.wp.pl:

    > wg. mnie jest to w pewnym sensie zmuszenie, bo zawieram zwykłą umowę
    > kupna sprzedaży a potem okazuje się, że muszę jeszcze jakąś licencję
    > akceptować o której wcześniej mowy nie było. Tj. było że jest Jakiś
    > tam OS (powiedzmy, że jakiś Windows) ale podczas podpisania umowy
    > (płacenia i odebrania paragonu) nie było o obowiązku akceptacji
    > jakiś dodatkowych licencji (w przypadku sprzętów agd lodówka się nie
    > pyta czy akceptuje jakąś tam dodatkową licencję).

    No to nie akceptuj, w czym problem?
    sformatuj dysk, zainstaluj Linuksa, czy co tam chesz, do tego nie trzeba
    akceptować żadnych windzianych EULA.

    > No i teraz. Ponieważ licencja jest na produkt, który jest ogólnie
    > dostępny w sprzedaży (można kupić bez sprzętu), to wg. mnie jestem w
    > jakieś formie zmuszony do zakupu tego towaru.

    Nie jesteś.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 32. Data: 2008-03-11 13:40:26
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:pan.2008.03.11.13.14.00@rudak.org Olgierd
    <n...@r...org> pisze:

    > Zasilacz jest przynależnością laptoka,
    A cóż to jest ta przynależność?
    Zresztą cokolwiek miałoby to znaczyć jestem innego zdania.
    Po pierwsze komputer działa bez zasilacza (przynajmniej przez pewien czas)?
    Działa.
    Po drugie można używać innego zasilacza spełniającego wymagane cechy
    elektryczne.

    > a zatem z pewnością nie można tu
    > mówić o sprzedaży wiązanej.
    O to mi właśnie w tym nieco ironicznym określeniu chodziło.
    Wekslując na inną dziedzinę - ktoś może nie chcieć kupić samochodu z
    silnikiem (sprzedaż wiązana), bo ma kaprys mieć samostój.

    > Tymczasem oprogramowanie to jest kompletnie inna sprawa.
    Wcale nie.
    Komputer nie działa bez SO toteż producent/sprzedawca oferuje urządzenie
    posiadające wszystkie elementy umożliwiające uruchomienie.
    Chyba, że uznasz za działanie wejście do BIOSu, wątpie jednak w możliwość
    udowodnienia, iż jest to główna funkcja urządzenia.

    --
    Jotte

  • 33. Data: 2008-03-11 13:50:45
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 11 marzec 2008 14:32
    (autor Abu
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fr61kq$3uu$1@news.wp.pl>):

    > No i teraz. Ponieważ licencja jest na produkt, który jest ogólnie
    > dostępny w sprzedaży (można kupić bez sprzętu), to wg. mnie jestem w
    > jakieś formie zmuszony do zakupu tego towaru.

    Kupić mogą producenci, właśnie po to, żeby zastosować jako składnik.
    Bezpiecznik możesz kupić osobno, czy to znaczy że zmuszają Cię do kupienia
    bezpiecznika w zestawie? Albo żarówki.... Latarka + żarówka - normalnie
    koszmar... przecież może mam inną żarówkę.

    Ba! Widziałem latarki od razu w zestawie z bateriami. To dopiero skandal, bo
    ja używam swoich akumulatorków, a nie jakiś ichnich bateryjek.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 34. Data: 2008-03-11 13:52:41
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 11 marzec 2008 14:23
    (autor Olgierd
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <p...@r...org>):

    > To jest oczywiście kwestia jakiejś elementarnej przyzwoitości sprzedawcy,
    > nie przepisów.

    Ale po prostu tłumaczę, że pomstowanie na to, że ktoś sprzedaje kompletny i
    działający sprzęt jest chore. Większość klientów chce kompletu właśnie.

    Po prostu są różne zestawy. Część nie ma systemu, część ma, część ma
    dodatkowo poza systemem coś jeszcze....
    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 35. Data: 2008-03-11 13:53:45
    Od: "TomaSz." <u...@o...pl>

    Z pamiętnika internauty.
    Własność: 'Goomich'
    Wpis z dnia 11-03-2008:

    > No to nie akceptuj, w czym problem?
    > sformatuj dysk, zainstaluj Linuksa, czy co tam chesz, do tego nie trzeba
    > akceptować żadnych windzianych EULA.

    Problem w tym, że *płacisz* za produkt, któreg tak naprawdę nie chcesz i
    potem go wyrzucasz.

    Cały czas w tej dyskusji umyka podstawowy problem - OBOWIĄZEK sprzedaży
    kompa z oprogramowaniem - autor wątku spytał, czy taki istnieje i na
    szczęście odpowiedź brzmi: nie.

    A to, że ktoś *chce* kupić kompa z systemem i ma taką możliwość, to OK.
    Nie OK byłoby w sytuacji, gdybym chciał kupić sam komputer, a bym nie mógł.

    --
    TomaSz.
    http://www.kociezycie.net

  • 36. Data: 2008-03-11 13:53:49
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 11 marzec 2008 14:40
    (autor Jotte
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fr624b$f2i$2@news.dialog.net.pl>):

    > Chyba, że uznasz za działanie wejście do BIOSu, wątpie jednak w możliwość
    > udowodnienia, iż jest to główna funkcja urządzenia.

    A ja mam swój bios i chcę w ogóle bez BIOSu. W końcu to też
    oprogramowanie :D
    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 37. Data: 2008-03-11 14:02:38
    Od: "TomaSz." <u...@o...pl>

    Z pamiętnika internauty.
    Własność: 'Tristan'
    Wpis z dnia 11-03-2008:

    > I są to eksperymentalne rozwiązania niedopasowane do sprzętu. Więc nic
    > dziwnego, że producent sprzedaje sprzęt z dopasowanymi rozwiązaniami.

    Chwila, chwila - kto jest producentem - bo w kompie procesor jest od
    Intela, grafika od Nidii, dysk od Maxtora, pamięć od Kingstona itd itd...

    --
    TomaSz.
    http://www.kociezycie.net

  • 38. Data: 2008-03-11 14:03:36
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "TomaSz." <u...@o...pl> naskrobał/a w

    > Problem w tym, że *płacisz* za produkt, któreg tak naprawdę nie
    > chcesz i potem go wyrzucasz.

    To nie traktuj tego jak X za komputer i Y za OS, tylko X+Y za komputer i gratis
    OS.

  • 39. Data: 2008-03-11 14:04:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Tristan pisze:

    > BTW: Byłem świadkiem dramatu babki, która próbowała reklamować komputer,

    "Dramatu"? Oj, pracujesz w mediach? ;)

    > jaki kupiła właśnie bez systemu, bo jej sprzedawca sprzedał kompa bez
    > systemu. Ona wypytywała czy na tym będzie chodziła jej ta czy tamta gra, a
    > on kiwał głową i w końcu sprzedał jej goły sprzęt. No bo pytania odnosił do
    > wymagań sprzętowych, a programowe olał.

    Sprzedający jasnowidzem nie jest - skoro w ofercie nie było systemu
    operacyjnego to IMHO mógł założyć, że osoba kupująca ten system już ma
    lub będzie mieć niezależnie.

    Biedny taki sprzedawca: nie założy, że kupujący to kompletny ignorant -
    jest pretensja, że czegoś oczywistego nie powiedział; założy, że
    kupujący to kompletny ignorant - będzie pretensja, że klient jest
    traktowany jak idiota ;)

    A na gry miałaby z czego?

  • 40. Data: 2008-03-11 14:09:49
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fr61kq$3uu$1@news.wp.pl Abu <a...@w...pl> pisze:

    > wg. mnie jest to w pewnym sensie zmuszenie, bo zawieram zwykłą umowę kupna
    > sprzedaży a potem okazuje się, że muszę jeszcze jakąś licencję akceptować
    > o której wcześniej mowy nie było.
    Teoretycznie powinna być. A jeśli nie było, to ty powinieneś we własnym
    dobrze pojętym interesie zażądać jej okazania przed podjęciem decyzji o
    zakupie (w końcu chcesz chyba wiedzieć co i na jakich warunkach kupujesz.
    Nie winiłbym sprzedawcy samochodu, za niepoinformowanie kupującego, że jak
    nie ma prawa jazdy to nie będzie mógł nowo nabytego auta prowadzić, ani
    sprzedawcy kuchenki gazowej za to, że ktoś kupił takową nie mając przyłącza
    do sieci gazowej i teraz musi dokupić butlę.

> [...]
    > akceptacji jakiś dodatkowych licencji (w przypadku sprzętów agd lodówka
    > się nie pyta czy akceptuje jakąś tam dodatkową licencję).
    A w przypadku OSa jest. Po prostu w przypadku procedury sprzedaży różnych
    produktów mogą występować różnice.

    > No i teraz. Ponieważ licencja jest na produkt, który jest ogólnie dostępny
    > w sprzedaży (można kupić bez sprzętu), to wg. mnie jestem w jakieś formie
    > zmuszony do zakupu tego towaru.
    Nie rozumiem - w jaki sposób jesteś zmuszany do zakupu kompa z SO?

    > No bo jak bym mógł np. kopie tego programu (tj. OS) sobie rozpowszechniać
    > jak chcę to OK. Dostałem towar i mogę z nim zrobić co mi się podoba.
    Nie kupujesz kopii tylko egzemplarz, program jest bowiem towarem
    niematerialnym i "kopia" w tradycyjnym rozumieniu tego terminu jest tak samo
    wartościowa jak oryginał (z obrazem np. tak się nie da).
    Jest jeszcze jedna, prawem ujęta różnica. Posiadając legalnie nabyty (czyli
    z uprawnionego źródła) egzemplarz nie naruszasz prawa _karnego_ łamiąc
    postanowienia licencyjne. Licencja jest bowiem całkiem osobną umową cywilną
    i jej łamanie może być ścigane na gruncie prawa cywilnego przez
    zainteresowaną stronę i na jej wniosek.

    --
    Jotte