  • 1. Data: 2003-05-23 10:46:16
    Temat: Niskie napięcie w domu a prawo budowlane (PILNE - proszę)
    Od: LMB <N...@s...pl>

    Witam.

    [Po pierwsze przepraszam za crosspost i uwaga na followup-to]

    Mam do was uprzejme zapytanie: czy prawo budowlane pozwala na
    prowadzenie kabli NN na zewnątrz ściany bez żadnego zabezpieczenia
    (plastikowy kanał, rurka)?
    Mieszkam w spółdzielczym lokalu w domu z 1914 roku, z prądem wygląda
    tak, że kabel idzie jakieś 20 cm od puszki pod tynkiem, a następnie po
    listwie - lub luzem po podłodze.
    Ponieważ jest to mieszkanie spółdzielncze, w czynszu mam wydzieloną
    opłatę na remonty. Przez ostatnie 3 lata płacę po ok. 3000 rocznie, a
    jedyny remont jaki widziałem to wymiana rur w piwnicy i malowanie
    klatki. W mieszkaniu zrobili "remonty" za jakieś 300 złotych w ciągu
    tych 3 lat.

    Problem w tym, że spółdzielnia postawiła ultimatum: w jednym pokoju
    remontują włącznik do lampy i dwa-trzy gniazdka, a za drugi pokój płacę
    ja. Nie muszę chyba nadmieniać, że szlag mnie trafia.

    Czy istnieje możliwość oparcia się na prawie budowlanym i wymagania
    (zmuszenia) administratora do naprawy elektryczności? Dodam, że już coś
    zrobili - jak pisałem wyżej, odcięli dopływ gazu do lamp.

    Dziękuję za wszelkie rady

    L Borsuk

    --
    == Download SiteFinder and get Warez, MP3, Movies, etc. from IRC ==
    ============== http://www.sitefinder.pl =====================

  • 2. Data: 2003-05-23 13:17:40
    Od: g...@o...pl

    Prawo Budowlane się w tej sprawie nie wypowiada.
    Polska Norma PN-76/E-05125 "Elektroenergetyczne i sygnalizacyjne linie kablowe"
    punkt 2.4.2 mówi, że kable powinny być chronione przed uszkodzeniem
    mechanicznym do wysokości 2m od podłogi w miejscach dostępnych dla osób nie
    należących do obsługi urządzeń elektr.
    Możesz się odwołać do tej normy.

    Na podstawie Dz.U. z 2002 r. Nr 169, poz. 1386. (Ustawa o normalizacji)
    ustalono wprawdzie, że polskie normy nie są już obowiązujące (przypuszczalnie
    Twoja spółdzielnia o tym nie wie). Nie oznacza to oczywiście, że kable można
    kłaść po podłodze w mieszkaniach, to jest niedopuszczalne i każdy powinien o
    tym wiedzieć. Jeżeli jakiś przepis nie obowiązuje (luka prawna) należy stosować
    przepis który obowiązywał do tej pory. Gdyby spółdzielnia się upierała, możesz
    poprosić o ekspertyzę rzeczoznawcę SEP (Stowarzyszenie Elektryków Polskich),
    przy czym koszta ekspertyzy w porównaniu z kosztami schowania kabla w ścianie
    są nieporównywalnie wyższe.

    Ja na twoim miejscu nie użerałbym się ze spóldzielnią i sam bym to sobie
    zrobił. Gdybyś jednak zdecydował się walczyć - prawo i zdrowy rozsądek są po
    Twojej stronie.

    Powodzenia!