    From: Andrzej <n...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Nieświadome posiadanie cracka - jak obalić zarzut? [długie]
    Date: Fri, 27 Jan 2006 01:12:48 +0100

    Został mi przedstawiony zarzut posiadania "programu typu crack". Sprawa
    wygląda tak, że zarzut dotyczy:
    a) posiadania w dniach od .. do ... w mieście R
    b) programu typu crack
    c) do programu X

    I otóż:
    - nigdy nie byłem w mieście R; nigdy nie był tam też mój komputer;
    - nic mi nie wiadomo o posiadaniu takiego cracka;
    - nigdy nie miałem, nie posiadałem, nie użytkowałem i nawet na żywo nie
    widziałem programu X. Samego programu X nie znaleziono u mnie.

    Program X to Xara, narzędzie na tyle zaawansowane i specjalistyczne,
    że przez myśl mi nie przeszło korzystanie z tego bez nauki i
    doświadczenia, a przede wszystkim bez celu użytkowania. Nie jestem
    nastolatkiem który kopiuje od kolegów wszystko jak leci.

    Problem w tym, że w posiadanie cracka można wejśc nieświadomie. Może
    to być przesłane pocztą, dołączone do jakiegoś darmowego pakietu albo
    innych materiałów. Przyjmuję od klientów ich sporo - mailem lub na
    płytach. Kilka płyt z różnymi legalnymi materiałami (fotki i materiały
    tekstowe) także zakupiłem - płyty CR nagrywane przez kontrahenta, więc
    coś mogło być dołączone. Tak, więc nawet nie jestem pewny czy na pewno
    nie posiadałem tego cracka. NA PEWNO TEGO CRACKA NIE UŻYŁEM.

    1. Jak bardzo się obawiać tego zarzutu? Jak się obronić?

    2. Czy jest coś takiego jak nieświadome posiadanie? Czy posiadanie musi
    być świadome, żeby wyczerpało znamiona przestępstwa z art. 118.1.2 pa?

    3. Na ile istotny jest zarzut posiadania cracka w mieście X, w którym to
    nigdy nie byłem? Czy to może być zwykła pomyłka, która zostanie
    poprawiona na miasto mojego zamieszkania? Czy też potraktować to jako
    istotny szczegół do obrony?

    4. Na ile istotna jest łatwość nieświadomego wejścia w posiadanie
    cracka? Na ile istotny jest fakt, że ktoś może podstępem doprowadzić do
    posiadania cracka przeze mnie? Może na tym oprzeć obronę?

    5. Z zatrzymango komputera korzystałem jako jedna z osób, ale główna;
    nie jestem właścicielem komputera. Nie wchodzi w grę DG, wszystkie osoby
    prywatne. Jak to wykorzystać?

    6. Przez analogię - jak traktowane jest podrzucenie komuś czegoś
    nielegalnego? Np. u statecznego pana po sześćdziesiątce znaleziono
    marihuanę, po czym rzeczony pan stwierdza, że to nie jego, nie używa ani
    nie wie co to jest. Stwierdza, że zapewne podrzucono mu to. Na ile silna
    to jest obrona i na ile pozwoli uwolnić się od zarzutu i ew. oskarżenia?

    7. Zaznaczę, że na razie to tylko zarzut, nie ma oskarżenia. Na ile
    można liczyć, że do oskarżenia nie dojdzie?

    Będę bardzo wdzięczny za rady.
    pzdr
    Andrzej