  • 1. Data: 2004-01-20 09:07:19
    Temat: Moje boje z certyfikatami.
    Od: "szwaczu" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam pomysł na działalność gospodarczą (produkt). Jednak do tego co chcę robić
    jest nałożony obowiązek certyfikacji. Który kosztuje pieniądze jakich ja w życiu
    na oczy nie widziałem :(

    Ale jest w ustawie o badaniach i certyfikacji taka furtka:
    Art. 13
    4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy wyrobów wykonywanych jednostkowo
    na indywidualne zamówienia użytkowników, pod warunkiem, że zostaną
    spełnione wymagania dotyczące bezpieczeństwa pracy i użytkowania oraz
    ochrony życia, zdrowia i środowiska.

    Jakie kryteria muszą być spełnione by uznać towar za wykonywany jednostkowo ?
    Jeśli na przykład taka wersja minimum była by zawsze ta sama, a klient mógł by
    sobie zażyczyć wszelkich wodotrysków (zintegrowanego tostera ;) wybierać kolor
    obudowy, nie wiem, kolory diod i co tam jeszcze się tylko da. Prawie wszystko
    było by robione ręcznie. To "łapał" bym się już na ten punkt ?

    Druga sprawa to te spełnienie wymogów bezpieczeństwa.
    Uwielbiam precyzyjne określenia nie zosrawiające pola do interpretacji :D
    Przecież każdy mi może powiedzieć, że nie spełnia i tyle, coś się zawsze
    znajdzie. Poza tym, jak i kto może mi to sprawdzić ?

    dziękuję i pozdrawiam
    szwaczu

  • 2. Data: 2004-01-20 20:35:34
    Temat: Re: Moje boje z certyfikatami.
    Od: "axekb" <NO!SPAM.axekb@hoga.pl>

> [...]
    > na indywidualne zamówienia użytkowników, pod warunkiem, że zostaną
    > spełnione wymagania dotyczące bezpieczeństwa pracy i użytkowania oraz

    może się mylę (kiedyś miałem to na "patentach i wynalazkach").

    ale jak pamiętam to chodzi o wykonanie czegokolwiek na własny użytek.
    Do takiego celu można niezważać na prawa patentów, certyfikacji itd.
    Czyli samemu zrobić np. filtr do papierosa (ile w książkach patentowych jest
    filtrów opisanych - zapewniam że dziesiątki) korzystając z czyjegoś pomysłu
    (opatentowanego) i wypalenie. Jednak sprzedanie tego papierosa (filtra) to
    już łamanie prawa.

    Coś w rodzaju "wykonanie czegoś w celach badawczych" i "wykorzystywanie w
    celach badawczych" - może sprawa ma się inaczej.

    pozdrowienia