eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKto odpowiada (majątkiem) za błędy rodziców i jak się uchronić? › Kto odpowiada (majątkiem) za błędy rodziców i jak się uchronić?
    From: "Piotrek (początkujący)" <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Kto odpowiada (majątkiem) za błędy rodziców i jak się uchronić?
    Date: Sat, 9 Apr 2011 20:40:19 +0000 (UTC)

    Witam Wszystkich!

    Mam dosyć trudną sytuację rodzinną i bardzo Państwa proszę o pomoc.

    Szanując Państwa czas, postaram się zwięźle opisać to, o co mi chodzi.

    Aktualnie mieszkam z rodzicami i muszę o nich w kilku słowach wspomnieć.

    OJCIEC

    Ojciec to człowiek żyjący w chmurach. Zarabia nieco powyżej minimalnej
    krajowej, jednak bez przerwy zaciąga (lub zaciągał; aktualnie nie mam z nim
    kontaktu; sytuację znam pobieżnie)
    w bankach pożyczki, których prawdopodobnie nigdy nie uda mu się spłacić (nie
    ma z czego).

    Ojciec jest alkoholikiem. Kilkakrotnie gubił dokumenty (lub mu je skradziono),
    z których złodziej zrobił pożytek wykupując abonament płatnej telewizji (w
    cenie ok. 200 zł miesięcznie).

    MATKA

    Matka prowadzi własną firmę, ale co, jeśli dajmy na to, w rozliczeniach z
    fiskusem pomyli się
    (np. na bardzo dużą kwotę, której nie będzie mogła spłacić)? Co mogłoby to
    oznaczać dla mnie?

    JA

    Ja chcę się usamodzielnić i uniezależnić od rodziców.
    Chcę otworzyć własną firmę i zacząć pracować na własny rachunek.

    Przed założeniem firmy, będę musiał zainwestować w bardzo drogi, jak na moje
    możliwości, sprzęt, na którym będę pracował. Przez ten czas będę się uczył
    jego praktycznej obsługi. Później założę firmę, abym mógł wykonywać zlecenia.
    Przez większość czasu, sprzęt chciałbym przechowywać w miejscu, w którym
    aktualnie mieszkam (i jeszcze przez jakiś czas będę musiał mieszkać,
    przynajmniej dopóty, dopóki nie założę firmy i jej nie rozkręcę) z moimi
    rodzicami.

    Mam do Państwa następujące pytania:

    Pytanie 1.
    Mam do Państwa pytanie: czy na takim człowieku, jak ja, ciąży materialna
    odpowiedzialność za takie błędy rodziców, jak:

    zaciągnięte w bankach kredyty?
    zgubione lub skradzione dokumenty?
    (z których złodziej robi użytek np. wykupując abonament płatnej telewizji)
    lub inne (jakie?)

    Pytanie 2.
    Generalnie, jakie konsekwencje będę musiał ponieść, jeśli ktoś (bank, nadawca
    płatnej telewizji, fiskus itp.) będzie chciał odzyskać od rodziców pieniądze
    teraz lub po ich śmierci?
    Jakie konsekwencje będę musiał ponieść, jeśli rodzice okażą się niewypłacalni?

    Jakie znaczenie dla tych konsekwencji będzie miał fakt, że aktualnie z nimi
    mieszkam?

    Pytanie 3.
    Matka mnie straszy, że wszystkie pożyczone przez ojca pieniądze będę musiał
    spłacać:

    wariant pierwszy: albo teraz (&#8222;bo przyjdzie komornik&#8221;, jak mówi)
    wariant drugi: po jego śmierci

    Czy ma rację?

    Pytanie 4.
    A co, jeśli pewnego dnia komornik naprawdę zapuka do naszych drzwi?
    Rodzice nie posiadają praktycznie niczego, ja miałbym ten swój sprzęt... Co wtedy?

    Pytanie 5.
    Czy komornik zwróci uwagę na fakt, że zakupu tego sprzętu dokonałem za własne
    pieniądze?
    Czy wtedy mi go nie zabierze? Z drugiej strony, jak udowodnię mu to, że zakupu
    dokonałem za własne pieniądze? Miałbym przecież tylko paragon ze sklepu.

    Pytanie 6.
    Co teraz (doraźnie) mógłbym zrobić, żeby bezpiecznie kupić i korzystać ze
    sprzętu niezbędnego mi do funkcjonowania przyszłej firmy? Sprzęt jest mi
    potrzebny już teraz.

    Zaznaczam, że jest to sprzęt bardzo drogi, na który przez kilka lat ciężko
    pracowałem; sprzęt ten jest też niezbędny do funkcjonowania mojej przyszłej
    firmy. Jeśli np. komornik mi go zabierze, nie będę mógł zarabiać, stracę
    zaufanie klientów i pójdę z torbami.

    Pytanie 7.
    Generalnie, nie chcę być materialnie odpowiedzialny za błędy swoich rodziców.
    Co muszę zrobić, aby nie być?

    Bardzo Państwa proszę o fachową pomoc (tutaj lub na adres e-mailowy:
    p...@g...pl). Nie stać mnie (jeszcze) na wynajęcie
    profesjonalnego prawnika.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.