eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKarta kredytowa i dane osobowe
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 18

  • 11. Data: 2004-01-13 19:46:39
    Temat: Re: Karta kredytowa i dane osobowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości
    news:69vbd1-grp.ln1@ziutka.router...

    Marcin!

    Generalnie oczywiście masz rację. Ale zapominasz, jaki jest zakres
    stosowania ustawy. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne wtedy, gdy jest
    niezbędne do wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów administratorów
    danych, lub osób trzecich, którym są przekazywane te dane - a
    przetwarzanie danych nie narusza praw i wolności osoby, której dane
    dotyczą. Art. 23.1.5 Bank z łatwością wykaże, że te dane są im potrzebne
    na przykład do tego, by w przyszłości wiedzieć, że już dana osoba starała
    się o otrzymanie karty. Choćby dla tego, by naliczyć stosowną opłatę od
    jej wydania, bo z reguły tylko pierwsza karta jest darmowa. Zresztą za
    prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uważa się w
    szczególności: marketing bezpośredni własnych produktów lub usług
    administratora danych oraz dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej
    działalności gospodarczej. Na tym koniu można zajechać bardzo daleko. Może
    mają zamiar te klientkę w przyszłości marketingowa bezpośrednio.

    Po za tym klient skierował do banku wniosek. I jest to korespondencja
    skierowana do banku której nikt nie ma prawa żądać zwrotu. A to właśnie
    ten dokument zawiera dane osobowe. Bank zaś musi w systemie jakoś
    ewidencjonować ten dokument, bo przy tak sporej ilości dokumentów, to bez
    tego by zginęli. Tak więc wniosek o wykreślenie danych można złożyć, ale
    nie podejrzewam, by bank to uczynił, jak również by GIODO uznał że ma taki
    obowiązek. Co najwyżej - jak już pisałem - dane te nie będą mogły być
    używać do marketingu. ale ten cel można osiągnąć składając oświadczenie o
    którym już pisałem.



  • 12. Data: 2004-01-15 03:37:15
    Temat: Re: Karta kredytowa i dane osobowe
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bu1mok$mug$3@news.onet.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Generalnie oczywiście masz rację. Ale zapominasz, jaki jest zakres
    > stosowania ustawy. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne wtedy, gdy jest
    > niezbędne do wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów administratorów
    > danych, lub osób trzecich, którym są przekazywane te dane - a
    > przetwarzanie danych nie narusza praw i wolności osoby, której dane
    > dotyczą. Art. 23.1.5 Bank z łatwością wykaże, że te dane są im potrzebne
    > na przykład do tego, by w przyszłości wiedzieć, że już dana osoba starała
    > się o otrzymanie karty. Choćby dla tego, by naliczyć stosowną opłatę od
    > jej wydania, bo z reguły tylko pierwsza karta jest darmowa. Zresztą za

    No Ty również w ujęciu ogólnym masz rację, ale też będąć czasami
    upierdliwym, nadmienię, że punktem spornym w naszej małej dyskusji było
    prawne umocowanie żądania usunięcia danych, a takie jest. Ty wykazałeś że
    bank z jakąś skutecznością może odmówić.
    Ujęcie szczególne poniżej.

    > Po za tym klient skierował do banku wniosek. I jest to korespondencja
    > skierowana do banku której nikt nie ma prawa żądać zwrotu. A to właśnie
    > ten dokument zawiera dane osobowe. Bank zaś musi w systemie jakoś
    > ewidencjonować ten dokument, bo przy tak sporej ilości dokumentów, to bez
    > tego by zginęli. Tak więc wniosek o wykreślenie danych można złożyć, ale

    Owszem, ale posiadanie tego dokumentu nie jest tożsame z koniecznością
    przeniesienia danych tam zawartych do jakiejś bazy informatycznej.
    I mam tu nadal spore wątpliwości, bo o ile podzielam Twoje zdanie, że np.
    posiadanie danych klientów którzy kiedyś mieli karty jest uzasadnione, to
    nadal nie widzę powodu dla którego bank ma gromadzić dane klientów którzy
    złożyli wniosek i sami wycofali się z jeszcze nawet nie zawartej umowy.
    Czym tu uzasadnić gromadzenie tych danych?

    --
    Marcin


  • 13. Data: 2004-01-15 16:48:51
    Temat: Re: Karta kredytowa i dane osobowe
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > nadal nie widzę powodu dla którego bank ma gromadzić dane klientów którzy
    > złożyli wniosek i sami wycofali się z jeszcze nawet nie zawartej umowy.
    > Czym tu uzasadnić gromadzenie tych danych?


    Tak jak już pisałem w tym wątku - w CITIBANKU dane takie są poddawane
    anonimizacji (kasuje się imię i nazwisko) i w ten sposób sa przechowywane.
    Jeśli klient w przyszłości ponownie będzie starał się o kartę, to po PESELU
    można takie dane odnaleźć.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl


  • 14. Data: 2004-01-15 18:25:32
    Temat: Re: Karta kredytowa i dane osobowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości
    news:bgehd1-dc1.ln1@ziutka.router...
    > In article <bu1mok$mug$3@news.onet.pl>, Robert Tomasik wrote:

    > Owszem, ale posiadanie tego dokumentu nie jest tożsame z koniecznością
    > przeniesienia danych tam zawartych do jakiejś bazy informatycznej.
    > I mam tu nadal spore wątpliwości, bo o ile podzielam Twoje zdanie, że
    np.
    > posiadanie danych klientów którzy kiedyś mieli karty jest uzasadnione,
    to
    > nadal nie widzę powodu dla którego bank ma gromadzić dane klientów
    którzy
    > złożyli wniosek i sami wycofali się z jeszcze nawet nie zawartej umowy.
    > Czym tu uzasadnić gromadzenie tych danych?

    Z tego co się orientuję w procedurze, to przy wniosku o kartę w banku
    odbywa się to mniej więcej tak. Jak złożysz wniosek to właściwy oddział
    banku tworzy konto bankowe do rozliczenia tej karty. Następnie przesyła
    elektronicznie dane do firmy zajmującej się wykonaniem karty, bo to z
    reguły jest firma zewnętrzna świadcząca usługę. I jeśli zrezygnujesz z
    karty po założeniu rachunku a przed otrzymaniem karty, to karty Ci nie
    przyślą, ale konto rozliczeniowe jest i zostaje zlikwidowane dopiero po
    Twoim wniosku. Nie pamiętam teraz z czego to wynika, ale bank ma obowiązek
    przetrzymywać dane dotyczące zamkniętych kont ileś tam lat. Chyba pięć. No
    i przez ten czas musi mieć te dane w systemie.


  • 15. Data: 2004-01-16 23:17:47
    Temat: Re: Karta kredytowa i dane osobowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jan 2004, Marcin Debowski wrote:

    >+ In article <btvc62$5kt$13@news.onet.pl>, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ takie dane, a jak nie zechce to powiadamiamy GIODO. Odwracjąc Twój
    >+ przykład ogonem, bzdurą byłoby gdybym mógł gromadzić i przetwarzać dane
    >+ dowolnej osoby z którą miałem jakąkolwiek zawodowo styczność (poprosiła
    >+ mnie np. o cennik).

    ....chyba że prawo jej to nakazuje.
    Żeby nie być gołosłownym: nie pamiętam jak sprawa się skończyła, ale
    konkretnie dla zakupu nieruchomości był projekt ustawy, że biuro
    pośrednictwa ma wydobyć "dane osobowe" *przed* rozpoczęciem negocjacji
    z klientem... czyli przed podaniem cen :]

    pozdrowienia, Gotfryd


  • 16. Data: 2004-01-23 16:01:13
    Temat: Re: Karta kredytowa i dane osobowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Jan 2004, Marcin Debowski wrote:

    >+ In article <bu1mok$mug$3@news.onet.pl>, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ > Po za tym klient skierował do banku wniosek. I jest to korespondencja
    >+ > skierowana do banku której nikt nie ma prawa żądać zwrotu. A to właśnie
    >+ > ten dokument zawiera dane osobowe. Bank zaś musi w systemie jakoś
    >+ > ewidencjonować ten dokument, [...]
    >+
    >+ Owszem, ale posiadanie tego dokumentu nie jest tożsame z koniecznością
    >+ przeniesienia danych tam zawartych do jakiejś bazy informatycznej.

    Kiedy argument że "bez tego by zginęli" jest nie do odparcia.
    W razie potrzeby - nie znajdą. Potrzeba jak niżej :)

    >+ I mam tu nadal spore wątpliwości, bo o ile podzielam Twoje zdanie, że np.
    >+ posiadanie danych klientów którzy kiedyś mieli karty jest uzasadnione, to
    >+ nadal nie widzę powodu dla którego bank ma gromadzić dane klientów którzy
    >+ złożyli wniosek i sami wycofali się z jeszcze nawet nie zawartej umowy.
    >+ Czym tu uzasadnić gromadzenie tych danych?

    Żartujesz ?
    Powiedz że żartujesz... bo inaczej nie uwierzę.

    Po kwartale przyłazi klient "z pyskiem" że umowa jeszcze nie zawarta,
    a on "złozył papiery i tu ma dowód na piśmie" !
    I chce dyrektora, rzecznika, nadzór bankowy i kogo tam jeszcze
    ma na myśli - "bo konsumenta krzywdzą" ! ;)

    pozdrowienia, Gotfryd


  • 17. Data: 2004-01-24 00:18:00
    Temat: Re: Karta kredytowa i dane osobowe
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <P...@k...portezja
    n.zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:
    > On Thu, 15 Jan 2004, Marcin Debowski wrote:
    >>+ Owszem, ale posiadanie tego dokumentu nie jest tożsame z koniecznością
    >>+ przeniesienia danych tam zawartych do jakiejś bazy informatycznej.
    >
    > Kiedy argument że "bez tego by zginęli" jest nie do odparcia.
    > W razie potrzeby - nie znajdą. Potrzeba jak niżej :)
    > Powiedz że żartujesz... bo inaczej nie uwierzę.

    Ani trochę :)

    > Po kwartale przyłazi klient "z pyskiem" że umowa jeszcze nie zawarta,
    > a on "złozył papiery i tu ma dowód na piśmie" !
    > I chce dyrektora, rzecznika, nadzór bankowy i kogo tam jeszcze
    > ma na myśli - "bo konsumenta krzywdzą" ! ;)

    No mają papierowe potwierdzenie co jak wyżej pisałęm nie jest tożsame z
    przetwarzaniem DO czy umieszczaniem ich w bazie.

    --
    Marcin


  • 18. Data: 2004-01-24 20:28:29
    Temat: Re: Karta kredytowa i dane osobowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>


    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości
    news:o6q8e1-hi7.ln1@ziutka.router...
    > In article
    <P...@k...portezja
    n.zabrze.pl>, Gotfryd
    Smolik news wrote:

    > No mają papierowe potwierdzenie co jak wyżej pisałęm nie jest tożsame z
    > przetwarzaniem DO czy umieszczaniem ich w bazie.

    Problem w tym, że w banku jest bardzo wiele dokumentów i jakby tego nie
    wprowadzili jakoś do systemu, to nie ma siły, by to później znaleźć.

strony : 1 . [ 2 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1