  • 1. Data: 2010-06-23 07:09:58
    Temat: Jaki przepis dupuszcza łamanie prawa?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    załóżmy, że jest sytuacja bez wyjścia:

    Nastąpiła awaria i został zablokowany pas ruchu bez możliwości ominięcia
    awarii bez pogwałcenia jakiś przepisów (np. zakazu najeżdżania na linie
    ciągłe). Albo takie pogwałcenie zostanie wykonane celem uniknięcia np.
    wypadku. Np. dodając gazu i przekraczając dopuszczalną prędkość umykam
    przed walącym na mnie tirem.

    Rozsądek podpowiada, że wyższa konieczność sytuacji pozwala tu złamać
    prawo, gdyby jednak rozstrzygał to sąd, to na czym się oprze?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2010-06-23 07:54:08
    Temat: Re: Jaki przepis dupuszcza łamanie prawa?
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 23 Jun 2010 09:09:58 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > Rozsądek podpowiada, że wyższa konieczność sytuacji pozwala tu złamać
    > prawo, gdyby jednak rozstrzygał to sąd, to na czym się oprze?

    Stan wyższej konieczności.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    pstryczki ==> http://www.flickr.com/photos/olgierd/

  • 3. Data: 2010-06-23 07:58:59
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-06-23 09:54, Olgierd pisze:

    > Stan wyższej konieczności.

    No ale ten stan z czego wynika prawnie?

    Bo np. niektórzy szaleją i np. omijają z pogwałceniem prawa autobus na
    przystanku. Dla mnie to nie jest powód, chciałbym więc jakoś wiedzieć na
    czym się oprzeć prawnie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2010-06-23 08:07:12
    Od: gr <j...@w...pl>

    On 23 Cze, 09:58, Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> wrote:

    > No ale ten stan z czego wynika prawnie?

    Art. 26 par 2 Kodeksu Karnego

    > Bo np. niekt rzy szalej i np. omijaj z pogwa ceniem prawa autobus na
    > przystanku.

    Dlaczego omijanie autobusu stojącego na przystanku jest pogwałceniem
    prawa?

  • 5. Data: 2010-06-23 08:51:24
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 23 Jun 2010 09:58:59 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > No ale ten stan z czego wynika prawnie?

    Z odpowiednich ustaw, jest w kk, jest w kc.

    > Bo np. niektórzy szaleją i np. omijają z pogwałceniem prawa autobus na
    > przystanku. Dla mnie to nie jest powód, chciałbym więc jakoś wiedzieć na
    > czym się oprzeć prawnie.

    No jeśli nie było warunku do zastosowania SWK, to sprawca
    odpowiedzialność ponosi -- proste.

  • 6. Data: 2010-06-23 09:33:48
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-06-23 10:07, gr pisze:
    > Dlaczego omijanie autobusu stojącego na przystanku jest pogwałceniem
    > prawa?

    Nie jest. Napisałem, że szaleją i omijają z pogwałceniem prawa autobus
    na przystanku. A ponieważ jest to stan mocno chwilowy, to nie uważam
    tego za uprawnione.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2010-06-23 09:38:48
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-06-23 10:51, Olgierd pisze:
    > Z odpowiednich ustaw, jest w kk, jest w kc.

    No to właśnie o to pytam. Omijam zawariowany samochód i najeżdżam na
    linię ciągłą. Wyskakuje Ktoś i mówi, żem wykroczeniec, czym się bronię?
    To nie podpada ani pod KK ani pod KC.

    > No jeśli nie było warunku do zastosowania SWK, to sprawca
    > odpowiedzialność ponosi -- proste.

    No i mozolnie pytam, jakie to są warunki, po czym rozpoznać, że jest
    albo że nie ma?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 8. Data: 2010-06-23 09:59:37
    Od: "Czabu" <grupy_WYTNIJ_TO_@_WYTNIJ_TO_poczta.onet.pl>

    > No i mozolnie pytam, jakie to są warunki, po czym rozpoznać, że jest
    > albo że nie ma?

    http://ipsc.org.pl/ftp/przepisy/stan_wyzszej_koniecz
    nosci.pdf

    Pozdrawiam
    Czabu

  • 9. Data: 2010-06-23 11:13:25
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-06-23 11:59, Czabu pisze:

    > Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <n...@s...pl> napisał w
    > wiadomości news:hvskna$nni$1@news.onet.pl...

    > http://ipsc.org.pl/ftp/przepisy/stan_wyzszej_koniecz
    nosci.pdf

    Ale to nie na temat. Dotyczy KK.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 10. Data: 2010-06-23 11:22:48
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 23 Jun 2010 13:13:25 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    nosci.pdf

    > Ale to nie na temat. Dotyczy KK.

    A o jaką odpowiedzialność pytasz? Bo jeśli o cywilną to poczytaj art. 415
    i nast. kc.