  • 1. Data: 2003-10-28 16:34:00
    Temat: Jak to wyglada w swietle prawa?
    Od: "Dagger" <d...@b...pl>

    Witam!
    Jest taka sytuacja:

    - firma lub osoba prywatna, jest kontrola (np. skarbowy czy np. policja)
    ludzie przeglądają papiery, i karzą wyłączyć komputer ... w tym momencie
    osoba kontrolowana usuwa bezpowrotnie dane z komputera. (bo np. miała nie
    legalne oprogramowanie) Jak na to "patrzy prawo"? Czy na zasadzie nic nie ma
    na komputerze to nie ma dowodu?

    Pozdrawiam

    Dagger

  • 2. Data: 2003-10-28 16:37:04
    Temat: Re: Jak to wyglada w swietle prawa?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Dagger" <d...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > legalne oprogramowanie) Jak na to "patrzy prawo"? Czy na zasadzie nic nie

    No tego nie ma. Może być inny, ale nie mam pomysłu, jak inaczej udowodnić
    fakt używania nielegalnego oprogramowania. Ze świadków?

    Depi.

  • 3. Data: 2003-10-28 17:02:47
    Od: "Dagger" <d...@b...pl>

    > No tego nie ma. Może być inny, ale nie mam pomysłu, jak inaczej udowodnić
    > fakt używania nielegalnego oprogramowania. Ze świadków?

    ale co ... sam wlasciciel? pracownik? bedzie "kablowal" na siebie?

    Chyba nikt nie moze sie do tego przyczepic ze dysk w PC jest czysty i nawet
    mimo prob odzyskania danych nic nie znaleziono?

  • 4. Data: 2003-10-28 17:47:31
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > Chyba nikt nie moze sie do tego przyczepic ze dysk w PC jest czysty i
    nawet
    > mimo prob odzyskania danych nic nie znaleziono?

    To tak samo ja np widzialo by ciebie 10 swiadkow jak zasztyletowales kogos -
    ty bys sie chcial wybronic tym ze przeciez nie znaleziona noza przy tobie.
    To sie kupy nie trzyma.

    Pamietaj ze organ wazy dowody i zawsze komus przyznaje racje.

    Cezar

  • 5. Data: 2003-10-28 18:07:16
    Od: "Dagger" <d...@b...pl>

> [...]
    > To sie kupy nie trzyma.
    >
    > Pamietaj ze organ wazy dowody i zawsze komus przyznaje racje.

    Jednak nie ma swiadkow... nie ma dowodow ... nie ma sprawy?

  • 6. Data: 2003-10-28 18:33:28
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > kogos -

    > Jednak nie ma swiadkow... nie ma dowodow ... nie ma sprawy?

    Bez dwóch zdań - jak nie ma dowodów ( z dowód jest pojmowany inaczej, niż w
    potocznym języku), to nie ma sprawy.

    Depi.

  • 7. Data: 2003-10-28 20:01:13
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Marcin Olender" <d...@g...pl> niebacznie popelnil

    > Bez dwóch zdań - jak nie ma dowodów ( z dowód jest pojmowany
    > inaczej, niż w potocznym języku), to nie ma sprawy.
    A i tak kluczowe jest "usuwa bezpowrotnie dane z komputera"
    Wytłumaczcie mi tylko po co US ma sprawdzać legalność oprogramowania?

    --
    pozdro
    poreba

  • 8. Data: 2003-10-28 20:09:08
    Od: "Jarek" <t...@W...net>

    > To tak samo ja np widzialo by ciebie 10 swiadkow jak zasztyletowales
    kogos -
    > ty bys sie chcial wybronic tym ze przeciez nie znaleziona noza przy tobie.

    Chyba jednak nie za dobre porównanie.
    Aby oskarżyć kogoś o kradzież softu, trzeba wskazać - jakiego. Czyli na
    czyją szkodę działał sprawca.

    Jarek

  • 9. Data: 2003-10-28 20:11:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nieprzywracalne usunięcie danych z dysku wbrew pozorom nie jest takie
    łatwe. Bodajże w Katowicach jest firma, która odzyskuje dane z komputerów
    wyciągniętych z pożarów, o pomniejszych katastrofach nie wspominając. No
    ale załóżmy, że udaje się nam to. Podejrzewam, że silne pole
    elektromagnetyczne niszy dysk, więc po prostu owijasz go uzwojeniem i w
    krytycznej chwili przepuszczasz prąd.

    No to mamy wówczas silną poszlakę, że było coś nie tak. Ale dowodu nie
    mamy. Dowodem może być wszystko, co za dowód uzna sąd. Więc zeznania
    Twoich pracowników, jeśli są. Zeznania kontrolujących, jeśli coś zdążyli
    zobaczyć, choć pewnie zobaczą co najwyżej system i jakiś jeden program, w
    którym pracowałeś w chwili ich wejścia. Po za tym dowodami mogą być zapisy
    logów na innych serwerach, jeżeli komputer jest wpięty w sieć. Wiadomo, że
    jak np. wysyłasz coś z OE, to jest to zapisane w mailu.

    Tak, czy inaczej usunięcie danych jest sposobem na zniszczenie dowodów i
    ewentualnie zmniejszenie skutków "wpadki" i dla tego generalnie w chwili
    rozpoczęcia kontroli oprogramowania po prostu wyciąga się wtyczki z
    gniazdek.

  • 10. Data: 2003-10-28 20:15:04
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > A i tak kluczowe jest "usuwa bezpowrotnie dane z komputera"
    > Wytłumaczcie mi tylko po co US ma sprawdzać legalność oprogramowania?

    Jeżeli jesteś konsumentem końcowym, to Ty płacisz VAT - nie kupiłeś, nie
    zapłaciłeś.
    Jeżeli jesteś w "łańcuchu pokarmowym", to też nie zapłaciłeś swojego
    "kawałka VAT-u".
    Mogli mieć, a nie mają - uszczuplenie.
    Masz korzyść a nie płacisz dochodowego - lub np. "od darowizny ze strony
    MS".

    Pzdr: Catbert, EHRM