  • 11. Data: 2008-04-21 14:52:45
    Temat: Re: Jak rozliczyć sięz pieniedzy z Ugody sądowej
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Swego czasu miałem sprawę z pracodawcą i została zawarta ugoda. W
    > ugodzie stwierdziłem, że wypłacone odszkodowanie wyczerpuje moje
    > wszystkie roszczenia z przedmiotowej umowy o pracę. IMO nie ma zatem
    > podstaw, abym w przyszłości dochodził jeszcze raz tego samego.

    Są jak najbardziej. Wynagrodzenia nie można się zrzec, a więc
    oświadczenie "wyczerpują ..." jest nieważne (art. 58 kc), oczywiście o
    ile istniały określone roszczenia.

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw
    Publicznych 2006-02-03, II PK 161/05
    Opubl: OSNAPiUS rok 2007, Nr 3-4, poz. 41, str. 121

    Z art. 84 KP wynika zakaz nie tylko całkowitego, lecz także częściowego
    zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia. Zakaz ten ma charakter
    bezwzględny i obejmuje zrzeczenie się prawa do wynagrodzenia za pracę w
    drodze wszelkich oświadczeń woli pracownika, w tym również w drodze
    ugody sądowej.

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń
    Społecznych z 2001-02-02, I PKN 225/00
    Opubl: OSNAPiUS rok 2002, Nr 20, poz. 487

    Bezwzględny charakter prawny zakazu zrzeczenia się przez pracownika
    wynagrodzenia za pracę (art. 84 KP) powoduje nieważność niekorzystnego
    dla niego uzgodnienia, że wynagrodzenie otrzymane z tytułu łączącej
    równocześnie strony umowy agencyjnej będzie stanowiło zaspokojenie
    roszczenia o wynagrodzenie za pracę.

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń
    Społecznych z 2000-02-01, I PKN 503/99
    Opubl: OSNAPiUS rok 2001, Nr 12, poz. 411

    Ocena, czy zawarte w treści ugody sądowej oświadczenie pracownika
    dotyczące "zrzeczenia się wszelkich roszczeń finansowych" w stosunku do
    pracodawcy, narusza bezwzględnie obowiązujący przepis art. 84 KP, a w
    związku z tym, czy cała ugoda sądowa (lub tylko jej część - zgodnie z
    art. 58 § 3 KC) jest dotknięta nieważnością, musi być poprzedzona
    ustaleniem rzeczywistej treści ugody.

    Co najwyżej pracodawca może liczyć na art. 8 kp, ale nie polecam.

    --
    @2008 Johnson

    "Czas pracy wydłuża się wypełniając cały czas przeznaczony na jej wykonanie"

  • 12. Data: 2008-04-21 15:19:51
    Od: l...@v...pl

    OK dziękuję za jasne i precyzyjne wyjaśnienie kwestii odszkodowanie =/=
    wynagrodzenie, ale co w sytuacji w której wnoszę o wypłatę za nadgodziny (po
    ustaniu stosunku pracy) a pracodawca zawiera ugodę i pomniejsza mi kwotę jakiej
    żądam o 19%, czy z pomniejszonej kwoty muszę zapłacić podatek i zus ?

  • 14. Data: 2008-04-21 15:22:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    l...@v...pl pisze:
> [...]
    > żądam o 19%, czy z pomniejszonej kwoty muszę zapłacić podatek i zus ?

    Pracodawca jest płatnikiem wynagrodzenia za nadgodziny i to on potrąca
    ZUS i zaliczkę na podatek.

  • 15. Data: 2008-04-22 06:58:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 21 Apr 2008 16:45:50 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > wszystkie roszczenia z przedmiotowej umowy o pracę. IMO nie ma zatem
    > podstaw, abym w przyszłości dochodził jeszcze raz tego samego.

    Jest podstawa, ponieważ powaga rzeczy ugodzonej nie jest tym samym co
    powaga rzeczy osądzonej.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 16. Data: 2008-04-22 07:12:32
    Temat: A jak zrobićz tej ugody ugodę sądową ?
    Od: l...@v...pl

    Czyli, jak rozumiem kwotą jaką otrzymam jest kwotą netto ?

    A jak wygląda kwestia podatku dochodowego, czy pracodawca będzie musiał wystawić
    mi PIT za 2008 rok i podatek od tej kwoty zapłacę w 2009 ?

    Co jeszcze w takiej ugodzie powinno się znaleźć ?

    Przepraszam ale to dla mnie nowość, ugodę zawrzemy fizycznie poza sądem, jak
    zrobić aby była ona wpisana w protokół z posiedzenia sądu mam je w czwartek ?
    Czy można dziś ustalić treść ugody i podpisać ją jak również zawrzeć w niej że
    zostanie przedłożona przed sądem ?

    Czy zawarcie takiej ugody powoduje umorzenie postępowania, czy będę musiał
    cofnąć powództwo ?

    Jak wygląda kwestia odpłatności za postępowanie art 104 mówi że koszty się
    znoszą, czyli że ja nic nie zapłacę mimo że pracodawca ma adwokata ?

  • 17. Data: 2008-04-22 13:14:17
    Temat: Re: A jak zrobićz tej ugody ugodę sądową ?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    l...@v...pl pisze:

    > Czyli, jak rozumiem kwotą jaką otrzymam jest kwotą netto ?

    Otrzymasz tyle ile się umówiliście. To co pójdzie do ZUS i US to też
    jest w pewnym sensie to co otrzymasz.

    > A jak wygląda kwestia podatku dochodowego, czy pracodawca będzie musiał wystawić
    > mi PIT za 2008 rok i podatek od tej kwoty zapłacę w 2009 ?

    Tak.

    > Co jeszcze w takiej ugodzie powinno się znaleźć ?

    Termin płatności, można dodać sposób płatności, plus jakieś kosmiczne
    odsetki za zwłokę :) Wszystko na co sie zgodzi druga strona :)

    > Przepraszam ale to dla mnie nowość, ugodę zawrzemy fizycznie poza sądem, jak
    > zrobić aby była ona wpisana w protokół z posiedzenia sądu mam je w czwartek ?

    Ugodę możecie "powtórzyć" przed sądem. Ale skoro wolisz sądową ugodę - i
    słusznie - to tę fazę przed sądową sobie darujcie.

    > Czy można dziś ustalić treść ugody i podpisać ją jak również zawrzeć w niej że
    > zostanie przedłożona przed sądem ?

    Po co ma być przedłożona przed sądem?

    > Czy zawarcie takiej ugody powoduje umorzenie postępowania, czy będę musiał
    > cofnąć powództwo ?

    Zawarcie ugody sadowej co do całości roszczeń powoduje umorzenie
    postępowania nawet bez wniosku (art. 355 kpc).

    > Jak wygląda kwestia odpłatności za postępowanie art 104 mówi że koszty się
    > znoszą, czyli że ja nic nie zapłacę mimo że pracodawca ma adwokata ?

    Art. 104 kpc to na wypadek gdy strony nic innego nie ustalą w ugodzie. A
    w ugodzie można zawrzeć rozdzielenie kosztów takie jak strony ustalą.