    From: "Piotrek" <p...@a...krakow.pl_no_spam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Jak odzyskać swoją należność ?
    Date: Wed, 3 Aug 2005 11:00:59 +0200
    Sender: p...@p...onet.pl@62.233.163.46

    Witam,
    Proszę o poradę w następującej sytuacji. Wykonałem projekt instalacji
    elektrycznych dla pewnego obiektu. Praca ta zlecona została mi przez jednego
    z architektów który realizował generalne projektowanie. (tzn on projektował
    architekture, a pozostałe branże tzn. elektryczna, sanitarna, wentylacyjna
    zlecał innym projektantom). Jak to nagminnie bywa w obecnych czasach
    projekty zostały wykonane bez wcześniejszego podpisania umowy o dzieło
    (najczęściej takie umowy spisuje się podczas wypłaty pieniędzy za prace).
    Oddałem projekt licząc na w miare szybkie rozliczenie finansowe i formalne.
    Niestety przedłuża się to już baaardzo długo i nie widać końca polubownego
    rozwiązania sprawy. Mój zleceniodawca czyli ten architekt tłumaczy się, że
    inwestor nadal nie wypłacił mu pieniędzy (i nie wiadomo kiedy to zrobi,
    jeśli wogóle) w związku z tym i on nie może mi wypłacić należności.
    Jakie mam możliwości "zdyscyplinowania" go i przymuszenia go do wypłaty
    mojej niemałej należności (kwota około 10kzł)?. Wiem że nie mając podpisanej
    umowy na wykonanie projektu mam związane ręce, ale z drugiej strony ten
    architekt także nie mając umowy kupna mojego dzieła nie ma prawa
    wykorzystywać go (wszystkie projekty zostały przekazane inwestorowi i
    skierowane do wykonawstwa). Czy dobrze rozumuje?.
    Jakie powinienem poczynić kroki?, nie chciałbym także z nim wojować na
    całego, i najpierw wolałbym wykorzystać inne prawne sposoby egzekucji mojej
    należności, sądy itp to ostateczność.
    Co radzicie drodzy grupowicze?

    pozdrawiam
    Piotrek