-
1. Data: 2009-11-01 12:25:45
Temat: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: Rafał K. <r...@g...com>
megalotto.pl
Kupiłem komputer (samą jednostkę centralną) na allegro i okazał się
uszkodzony. Przy wyjmowaniu komputera musiałem porozcinać karton
(komputer był w taki sposób umieszczony, żę bardzo ciężko byłoby go
wyjąć bez przecinania kartonu). Tymczasem w umowie gwarancyjnej mam
napisane:
"2. Urządzenie do naprawy dostarcza nabywca do siedziby firmy na
własny koszt, w oryginalnym opakowaniu fabrycznym...."
Jednak w temacie:
tinyurl.com/yldfssq
jeden z forumowiczów napisał tak:
"Przepisy na ten temat są jasne, nie można uzależniać świadczenia
gwarancyjnego od posiadania opakowania. Żądanie opakowania jest
równie bezprawne jak dowolne terminy napraw umieszczane w książkach
gwarancyjnych."
Czyli w mojej umowie gwarancyjnej ten punkt nr.2 który zacytowałem
jest chyba niezgodny z polskim prawem? Ale o jaki przepis i z jakiej
ustawy może chodzić?
-
2. Data: 2009-11-01 14:47:55
Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
On 2009-11-01, Rafał K <r...@g...com> wrote:
> "2. Urządzenie do naprawy dostarcza nabywca do siedziby firmy na
> własny koszt, w oryginalnym opakowaniu fabrycznym...."
> Jednak w temacie:
> tinyurl.com/yldfssq
> jeden z forumowiczów napisał tak:
> "Przepisy na ten temat są jasne, nie można uzależniać świadczenia
> gwarancyjnego od posiadania opakowania. Żądanie opakowania jest
> równie bezprawne jak dowolne terminy napraw umieszczane w książkach
> gwarancyjnych."
Nie jest bezprawne jeśli chodzi o reklamację z tyt. gwarancji. Jest
bezprawne jeśli chodzi o reklamacje z tyt. niezgodności z umową. Resztę
spróbuj wygooglać i dopytaj.
--
Marcin
-
3. Data: 2009-11-01 16:09:54
Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: Rafał K. <r...@g...com>
On 1 Lis, 15:47, Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> wrote:
> On 2009-11-01, Rafał K <r...@g...com> wrote:
>
> > "2. Urządzenie do naprawy dostarcza nabywca do siedziby firmy na
> > własny koszt, w oryginalnym opakowaniu fabrycznym...."
> > Jednak w temacie:
> > tinyurl.com/yldfssq
> > jeden z forumowiczów napisał tak:
> > "Przepisy na ten temat są jasne, nie można uzależniać świadczenia
> > gwarancyjnego od posiadania opakowania. Żądanie opakowania jest
> > równie bezprawne jak dowolne terminy napraw umieszczane w książkach
> > gwarancyjnych."
>
> Nie jest bezprawne jeśli chodzi o reklamację z tyt. gwarancji. Jest
> bezprawne jeśli chodzi o reklamacje z tyt. niezgodności z umową. Resztę
> spróbuj wygooglać i dopytaj.
>
> --
> Marcin
Czy chodzi o niezgodność towaru z umową opisaną poniżej?
"Niezgodność towaru z umową
Jeżeli towar okaże się wadliwy, nie ma cech, o których zapewniał nas
sprzedawca, albo ma inne właściwości, z których nie jesteśmy
zadowoleni, to najczęściej mamy dwa sposoby, aby dochodzić swoich
racji i zgłosić reklamację. Pierwszy to tryb ustawowy i obowiązkowy -
tzw. odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową. Podobny tryb
funkcjonował poprzednio pod nazwą rękojmi.
Druga ścieżka, do której przestrzegania dobrowolnie zobowiązuje się z
reguły producent towaru (rzadziej sprzedawca), to gwarancja jakości.
Gwarancji udziela się najczęściej w specjalnym dokumencie (karcie
gwarancyjnej) albo w reklamie produktu.
Niezgodność towaru z umową to nie tylko wady fizyczne produktu, ale
też brak odpowiedniej dokumentacji (np. instrukcji obsługi w języku
polskim), brak cech, o których istnieniu zapewniał publicznie
sprzedawca w ofercie, reklamach lub przez oznakowanie towaru.
Tak wynika z art. 4 ust. 3 ustawy z 2002 r. (patrz ramka o podstawach
prawnych). Niezgodność towaru z umową może również polegać na braku
właściwości, które cechują towar tego rodzaju.
Przykład
Od zakupionych butów po kilku dniach noszenia odpadły elementy
ozdobne. Klientka zwróciła się do sklepu o nieodpłatną naprawę obuwia,
ale sprzedawca stwierdził, że nie podlega to reklamacji. Nie miał
racji, bo w tym wypadku niezgodność z umową polegała właśnie na
utracie właściwości, których klientka obiektywnie oczekiwała od tego
towaru. Dlatego w razie odmowy naprawy dopuszczalne jest żądanie albo
obniżenia ceny, albo nawet odstąpienia od umowy, bo niezgodność z
umową jest istotna (buty tracą walory atrakcyjności i estetyki), a ich
naprawa u szewca może być kosztowna (w porównaniu z ceną ich zakupu u
sprzedawcy)."
Źródło: http://www.rp.pl/artykul/81683,77619_Jak_skutecznie_
zlozyc_reklamacje_.html
-
4. Data: 2009-11-01 16:54:04
Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: Rafał K. <r...@g...com>
A czy ta niezgodność towaru z umową obowiązuje równie jeżeli kupiłem
wadliwy zakup na firmę?
Pozdrawiam.
---------------------------------------------
http://megalotto.pl - Wyniki lotto
http://tajemniczyswiat.pl - Tajemniczy Świat
-
5. Data: 2009-11-01 17:34:25
Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: PlaMa <m...@w...pl>
W dniu 2009-11-01 17:54, Rafał K. pisze:
> A czy ta niezgodność towaru z umową obowiązuje równie jeżeli kupiłem
> wadliwy zakup na firmę?
nie, ale chyba rękojmia nie wymaga opakowań...
-
6. Data: 2009-11-01 17:34:46
Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: PlaMa <m...@w...pl>
W dniu 2009-11-01 18:34, PlaMa pisze:
> nie, ale chyba rękojmia nie wymaga opakowań...
posklejaj zresztą ten karton i tyle
-
7. Data: 2009-11-02 01:05:16
Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
On 2009-11-01, Rafał K <r...@g...com> wrote:
> A czy ta niezgodność towaru z umową obowiązuje równie jeżeli kupiłem
> wadliwy zakup na firmę?
Nie, ale jest jeszcze rękojmia, o ile jej nie wyłączono.
http://www.lex.com.pl/kodeksy/?akt=64.16.93.htm
Art. 556 i dalsze.
Jeśli był to komp. składany na zamówienie to jest to rzecz określona co
do tożsamości.
--
Marcin
-
8. Data: 2009-11-02 17:01:15
Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: Rafał K. <r...@g...com>
On 1 Lis, 18:34, PlaMa <m...@w...pl> wrote:
> W dniu 2009-11-01 17:54, Rafał K. pisze:
>
> > A czy ta niezgodność towaru z umową obowiązuje równie jeżeli kupiłem
> > wadliwy zakup na firmę?
>
> nie, ale chyba rękojmia nie wymaga opakowań...
Tylko jak korzysta się z takiej rękojmi? Po prostu mówię sprzedawcy,
że chciałbym skorzystać z rękojmi a nie gwarancji? Czy może trzeba
pisać jakiś specjalny wniosek? Czy sprzedawca ma jakiś termin w którym
jest zobowiązany naprawić lub wymienić uszkodzony przedmiot?
Pozdrawiam.
---------------------------------------------
http://megalotto.pl - Wyniki lotto
http://tajemniczyswiat.pl - Tajemniczy Świat
-
9. Data: 2009-11-03 13:36:07
Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: Rafał K. <r...@g...com>
Na stornie
http://www.orange.pl/portal/map/map/faq_category?faq
=3649198&cat=3648723&cat2=3649146
czytam:
"Sprzedawca nie może w ramach rękojmi odmówić przyjęcia towaru, który
sprzedał. Ma natomiast prawo do tego, by nie uznać Twoich roszczeń."
I co wtedy jeżeli mimo, że produkt posiada oczywiste niezawinione
przeze mnie wady sprzedawca nie uzna moich roszczeń? Czy muszę
skierować sprawę do sądu? Czy jest jakaś inna droga postępowania w
takich sytuacjach?
Pozdrawiam.
---------------------------------------------
http://megalotto.pl - Wyniki lotto
http://tajemniczyswiat.pl - Tajemniczy Świat
-
10. Data: 2009-11-04 00:09:57
Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
On 2009-11-03, Rafał K <r...@g...com> wrote:
> I co wtedy jeżeli mimo, że produkt posiada oczywiste niezawinione
> przeze mnie wady sprzedawca nie uzna moich roszczeń? Czy muszę
> skierować sprawę do sądu? Czy jest jakaś inna droga postępowania w
> takich sytuacjach?
Dla przedsiębiorcy nie ma.
--
Marcin