  • 11. Data: 2011-03-29 20:41:59
    Temat: Re: GIODO i email
    Od: mokpl <m...@g...pl>

    W dniu 2011-03-29 21:48, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

    > chyba są jakieś limity ilości znaków przed @ tylko nie wiem, czy ogólnie w
    > całym internecie, czy w wybranych usługach

    To nie jest rozwiązanie tego problemu.

  • 12. Data: 2011-03-29 22:18:10
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin dK

    > To raczej tą odpowiedź, a raczej jej brak, można potraktować jako
    > trolling. Konkretne pytanie. Tu przypomnę, że jedną z przesłanek, by w
    > ogóle same adresy mailowe uznać za daną osobową było to, że mogą
    > zawierać imię i nazwisko.

    Mogą zawierać cokolwiek i co z tego? Imię i nazwisko to najmniejszy
    "problem". Nie wydaje mi się ponadto, żeby adres e-mail zawierający w
    treści ciąg znaków kojarzący się z imieniem czy nazwiskiem należałoby
    uznać za daną osobową.

    I z drugiej strony -- czy zgłosiłeś już do GIODO swoje bazy w programie
    pocztowym i w telefonie komórkowym?

  • 13. Data: 2011-03-29 22:20:31
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin dK

> [...]

    "problem". Nie wydaje mi się ponadto, żeby adres e-mail zawierający w
    treści ciąg znaków kojarzący się z imieniem czy nazwiskiem należało
    uznawać za daną osobową.

  • 14. Data: 2011-03-30 15:09:12
    Od: Jasko Bartnik <b...@g...com>

    On 30 Mar, 00:20, to <t...@a...xyz> wrote:
> [...]
    > "problem". Nie wydaje mi się ponadto, żeby adres e-mail zawierający w
    > treści ciąg znaków kojarzący się z imieniem czy nazwiskiem należało

    Gdzie bym nie googlał to wszędzie uważają, że email może być daną
    osobową. Ustawa mówi, że za dane osobowe uważa się wszelkie informacje
    dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby
    fizycznej. Wystarczy, że jeden mail w bazie będzie dawał możliwość
    zidentyfikowania.

    > I z drugiej strony -- czy zgłosiłeś już do GIODO swoje bazy w programie
    > pocztowym i w telefonie komórkowym?

    Poczty używam googlowej więc nie dotyczy. W telefonie - też nie. Ale,
    że nikt tego nie robi nie oznacza, że prawo tego nie wymaga :)

  • 15. Data: 2011-03-30 15:58:43
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Jasko Bartnik

> [...]
    > dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby
    > fizycznej. Wystarczy, że jeden mail w bazie będzie dawał możliwość

    Sam e-mail nie wystarczy do zidentyfikowania kogokolwiek. E-mail można
    sobie założyć dowolny, powiedzmy, że założę sobie e-mail
    "j...@c...tld" i co wtedy? Czy to jest dana osobowa? A jeśli
    tak, to czyja, moja czy Twoja? Nonsens.

    Czy ktoś może podać przykład orzecznictwa w którym adres e-mail został
    uznany za daną osobową w taki sposób, że można by to rozszerzyć na
    przypadek, o którym tutaj dyskutujemy?

    > Poczty używam googlowej więc nie dotyczy.

    Dlaczego niby nie dotyczy?

    > W telefonie - też nie.

    Nie wpisujesz nazwisk w telefonie?

  • 16. Data: 2011-03-31 12:13:09
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Mam odpowiedź od GIODO:
    "Jednakże przepisy ww. ustawy nie nakładają na aministratora danych obowiązku
    szczególnej formy doręczenia korespondencji, w tym
    przesyłania korespondencji zawierającej dane osobowe."

  • 17. Data: 2011-03-31 13:03:08
    Od: mokpl <m...@g...pl>

    W dniu 2011-03-31 14:13, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]

    "[...] szczególnej formy doręczenia korespondencji, w tym przesyłania
    korespondencji zawierającej dane osobowe."

    - teraz może Ktoś to przetłumaczyć na ludzki? ;) i jak to się ma, do
    przechowywania maili w bazie?

  • 18. Data: 2011-04-05 06:53:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    arliwym_ateistą@xxxx.du

    > chyba są jakieś limity ilości znaków przed @ tylko nie wiem, czy ogólnie
    > w całym internecie

    Nie powinno być.
    Powód jest prosty - mail powinien umożliwiać jawną pracę w trybie
    gatewaya (w nomenklaturze ISO/OSI, czy "rozwiązujący" przekierowania
    na poziomie transportu, niejako "nad routingiem").
    W takim układzie "adresatem" może być pełny adres mailowy, zarówno
    w specyfikacji IP jak i w innym protokole.
    Po prawdzie używanie tego trybu wymarło śmiercią naturalną z co naj-
    mniej trzech powodów, po pierwsze tego że najprostszy gateway mailowy
    w TCPIP może być wykorzystywany jako relay (czyli można mu "wcisnąć"
    praktycznie każde dane - zapezpieczenia w SMTP są żadne, co skutkowało
    i szczątkowo jeszcze skutkuje możliwością zalewania spamem tą metodą).
    Druga to fakt że alias mailowy, czy to w DNS czy na poziomie gatewaya,
    pozwala skuteczie "ukryć" faktyczną trasę dojścia maila do adresata.
    Trzecia to fakt, że "praktyczna onlineowość" razem z dziś dostępnymi
    przepustowościami łącz nie daje powodów do tego aby użyszkodnik
    końcowy miał zastanawiać się czy i z którego gatewaya skorzystać
    (jeśli jest ich kilka).

    Niemniej adresy o formie:
    uzyszkodnik%a...@a...ip.gatewaya
    adres.DECNET::uży...@a...ip.gatewaya
    ...i całe mnówstwo innych są syntaktycznie "prawidłowe" - nie można
    więc narzucać *założenia* że pole adresowe adresata będzie krótkie
    (a ściślej: narzucić można, ale jest to błąd).

    > czy w wybranych usługach

    No, na konkretnym systemie, czy to mailowym czy operacyjnym, jakieś
    ograniczenia długości pól mogą być :)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2011-04-05 07:02:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Mar 2011, to wrote:

    > begin Jasko Bartnik

    > Nie wpisujesz nazwisk w telefonie?

    A ustawę czytałeś kiedyś?

    Właściwe określenia prawne to "nie podlega":

    http://www.giodo.gov.pl/plik/id_p/2164/j/pl/
    +++
    Art. 3a.
    1. Ustawy nie stosuje się do:
    1) osób fizycznych, które przetwarzają dane wyłącznie w celach osobistych
    lub domowych,
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2011-04-05 21:32:23
    Od: Jasko Bartnik <b...@g...com>

> [...]
    > 1. Ustawy nie stosuje się do:
    > 1)  osób fizycznych, które przetwarzają dane wyłącznie w celach osobistych

    Przy okazji (takie moje zdanie... ale może ktoś wie lepiej) w
    przypadku gmaila administratorem danych będzie zagraniczna firma na
    zagranicznych serwerach i nie interesuje jej polskie ustawodawstwo (o
    czym mówi dalsza część art. 3a.). Co do telefonu... można przypadek
    ująć inaczej - mam w firmie kołowrotek na wizytówki, w tym wizytówki
    prywatnych osób, które czasem coś w ramach umowy o dzieło robią.
    Zapewne sporo firm nie zgłosiło takiej bazy do GIODO. Ale czy miało
    obowiązek?

    Wracając do mojego przypadku: szybką metodą sprawdzenia czy dany email
    powinno się traktować jako daną osobową wystarczy wpisać go w
    wyszukiwarkę. Jeśli bez wkładu "nadmiernych kosztów, czasu lub
    działań" uda się ustalić inne dane osobowe to ów email był daną
    osobową (dzięki temu dowiedziałem się przy okazji, że w googlach mój
    mail jako pierwszy pojawia się na portalu dla seniorów :P). Głupio
    brzmi ale wiadomo o co chodzi - email jednoznacznie potrafimy
    przypisać do fizycznej osoby.

    --
    Pozdrawiam,
    Jan Bartnik