  • 21. Data: 2008-05-29 10:42:43
    Temat: Re: Działanie na szkodę spółki z o.o.
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał
    > I tak naprawdę dotąd będziecie tam mało zarabiać, dokąd będziecie za takie
    > pieniądze pracować.

    Otóż to. Trafna uwaga, jak zawsze Robercie;)

    > A co do działania na szkodę spółki, to po prostu trzeba ten fakt zbadać.
    > Przypadki wyprowadzania zysków z jednej do drugiej spółki są dość
    > powszechne, a procesów w tej materii mało, bo tak naprawdę trudno to
    > udowodnić.

    Coś mi się obiło o uszy, gdzieś w pewnej sprawie, gdzie zarzuty mieli
    członkowie zarządu właśnie działania na szkodę, że zostali uniewinnienie, ze
    względu na powiązania kapitałowe i personelne. Tzn. byli właścicielami i w
    zarządach obu spółek i sąd twierdził, że w takim przypadku (jedna traciła
    druga zyskiwała) nie działali na szkodę. Ktoś może zna szczegóły, bo jak
    raczej tak mgliście tyle co zapamiętałem.

    Zresztą nie wiem jak to jest z działaniem na szkodę własnej spółki, gdzie
    się jest 100% udziałowcem, można popełnić p-stwo?

  • 22. Data: 2008-05-29 11:49:49
    Od: "dekazzze" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Zresztą nie wiem jak to jest z działaniem na szkodę własnej spółki, gdzie
    > się jest 100% udziałowcem, można popełnić p-stwo?

    Ależ można i nie ma tu nic do rzeczy ilu % jest się udziałowcem. Dziwne
    pytanie.

    pzdr,
    dkzzzzzzzzzzzzz.

  • 23. Data: 2008-05-29 17:27:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > Zresztą nie wiem jak to jest z działaniem na szkodę własnej spółki, gdzie
    > się jest 100% udziałowcem, można popełnić p-stwo?

    Moim zdaniem można. Ale znam przyapdku umorzeń :-) Bo kto sie zażali?

  • 24. Data: 2008-05-29 20:24:36
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    dekazzze pisze:
    > Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ależ można i nie ma tu nic do rzeczy ilu % jest się udziałowcem. Dziwne
    > pytanie.

    Zainteresowało mnie to co napisał Piotr [trzykoty] oraz dekazzze.
    Wydaje mi się, że Piotr [trzykoty] ma rację. Jak jest się 100%
    udziałowcem w spółce i jednocześnie jedynym jej zarządcą to w jaki
    sposób można popełnić przestępstwo na szkodę spółki? Mam tu na myśli
    taką kwestię: Jestem właścicielem mienia, zarządzam nim zgodnie ze swoim
    uznaniem i tracę to mienie. Jedyną poszkodowaną osobą jestem ja sam.
    Więc gdzie tu przestępstwo? To jest klasyczna sytuacja z prawa
    cywilnego. Gdyby to wtłoczyć w ramy organizacyjne spółki z o.o. ww.
    układzie to konsekwencje się nie zmienią. Jedynym poszkodowanym będzie
    sam właściciel spółki a więc tak naprawdę nie ma osoby legitymowanej do
    wytoczenia powództwa. Jestem ciekaw jak Wy się zapatrujecie na tę sytuację.

  • 25. Data: 2008-05-29 20:57:34
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Kuba wrote:

    [...]
    > Jedynym poszkodowanym będzie
    > sam właściciel spółki a więc tak naprawdę nie ma osoby legitymowanej do
    > wytoczenia powództwa. Jestem ciekaw jak Wy się zapatrujecie na tę
    > sytuację.

    Ja tam myślę że poszkodowanymi będą także ew. wierzyciele w/w spółki.

    p. m.

  • 26. Data: 2008-05-30 05:06:27
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    > Ja tam myślę że poszkodowanymi będą także ew. wierzyciele w/w spółki.
    >
    > p. m.

    Ok, ale wydaje mi się szkoda wierzycieli nie ma w tym układzie
    znaczenia? W art. 585 ksh jest mowa o "działaniu na szkodę spółki".
    Skoro w spółce nie powstała szkoda (z braku poszkodowanych), to nie
    można członkowi zarządu zarzucić działania na szkodę spółki. Chodzi mi o
    to, że aby mówić o szkodzie musimy mieć poszkodowanych.

    Kwestia poszkodowania wierzycieli będzie osobnym zagadnieniem.

  • 27. Data: 2008-05-30 07:28:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 May 2008, Kuba wrote:

    > Ok, ale wydaje mi się szkoda wierzycieli nie ma w tym układzie znaczenia?
    > W art. 585 ksh jest mowa o "działaniu na szkodę spółki". Skoro w spółce nie
    > powstała szkoda (z braku poszkodowanych)

    Dlaczego szkodę *spółki* utożsamiasz że szkodą *jej właścicieli*?
    O ile IMHO dopuszczenie do istnienia "osób prawnych" rzeczywiście nie jest
    dobrym pomysłem (tak w ogóle), to jeśli już je dopuszczamy, trzeba je
    traktować jak każdą inną osobę.
    Mówisz że właściciel niewolnika nie może tego niewolnika okraść "bo on
    jest jego własnością"?

    I dlaczego ewentualną szkodę osób trzecich uważasz za "brak
    poszkodowanych"?

    > zarzucić działania na szkodę spółki. Chodzi mi o to, że aby mówić o szkodzie
    > musimy mieć poszkodowanych.

    No mamy: SPÓŁKĘ!

    > Kwestia poszkodowania wierzycieli będzie osobnym zagadnieniem.

    W tym mamy osobę prawną pt. "skarb państwa" :) (jakby sp-ka zarobiła, to
    by zapłaciła CIT)

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2008-05-30 08:01:31
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał
    > Ja tam myślę że poszkodowanymi będą także ew. wierzyciele w/w spółki.

    Ja rozumiem tę argumentację i tak sobie to tłumaczę. Ale z drugiej strony,
    np. w kk jeśli chodzi o przykrzywdzanie wierzycieli, trwonienie majątku, aby
    im nie zapłacić to są odrębne artykuły. Tu chodzi raczej o spór czy samo
    działanie nieekonomiczne na rzecz spółki jej de facto właściciela jest
    właśnie uznane za działanie na szkodę społki. Zresztą może się i tak
    zdarzyć, że nawet działanie na szkode nie pokrzywdza jednocześnie
    wierzycieli, a jedynie obniża ekonomikę funkcjonowania spółki.

  • 29. Data: 2008-05-30 09:08:55
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > zdarzyć, że nawet działanie na szkode nie pokrzywdza jednocześnie
    > wierzycieli, a jedynie obniża ekonomikę funkcjonowania spółki.

    Moim zdaniem art. 585 ksh powinien być niejako odczytywany w zw. z art
    293 ksh, gdzie mowa jest odpowiedzialności członków zarządu wobec
    spółki. Wchodzę tu w materię cywilnoprawną i sens istnienia art. 300
    ksh. Po Prostu wydaje mi się, że wykazanie przez wierzycieli spółki, że
    jej zarząd działał za szkodę, nie czyni ich legitymowanymi do domagania
    się odszkodowania. Swoją szkodę i tak będą musieli udowodnić osobno bo
    przecież ewentualna szkoda w majątku wierzycieli może być różna w
    stosunku do nich samych i zupełnie inna od szkody samej spółki.

  • 30. Data: 2008-05-30 09:09:49
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 29 May 2008 22:24:36 +0200, Kuba napisał(a):

> [...]
    > Jestem właścicielem mienia, zarządzam nim zgodnie ze swoim uznaniem i
    > tracę to mienie. Jedyną poszkodowaną osobą jestem ja sam. Więc gdzie tu

    Po to osoby prawne są oderwane od swoich założycieli, żeby nie trzeba
    było rozważać takich wariantów.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==