  • 71. Data: 2021-12-06 16:07:37
    Temat: Re: Dokumenty z wskanowanymi podpisami
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 5 Dec 2021 12:12:11 +0100, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
    > Chyba, ze dana osoba zaneguje jego złożenie. Wówczas ciężar dowodu,
    > ze
    > to jednak podpis negującego spoczywa na stronie, która z podpisu
    > wywodzi
    > jakiś tam skutek.

    Nie są rzadkością sprawy, w których sąd stwierdza, że wg niego podpis
    nie podlega wątpliwości (mimo, że składający zanegował jego złożenie
    i zgłosił fałszerstwo).

    --
    Marek

  • 72. Data: 2021-12-06 16:18:06
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-12-2021 o 08:45, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Taką samą jak każdy inny- kwestia umówienia się.

    Ustne umówienie się wystarczy?

  • 73. Data: 2021-12-06 16:19:19
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-12-2021 o 14:04, Marek pisze:

    > Myślę że prawnicy dużych korpo mają ten temat opanowany skoro to akceptują.

    Możliwe,tylko fajnie byłoby wiedzieć jakie jest ich zdanie.

  • 74. Data: 2021-12-07 07:37:56
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 06.12.2021 o 16:18, Cavallino napisał:

    > Ustne umówienie się wystarczy?

    Tak jak w większości umów - ustna umowa (poza wyjątkami) jest tak samo
    ważna jak pisemna, jest kwestia tylko, że w spornych sytuacjach czasem
    trudno dowieść, że taka była. Ale jeśli ileś dokumentów było tak
    przyjmowanych, a nieprzyjęty ostatni, to można domniemywać, że umowa
    taka była.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 75. Data: 2021-12-07 07:54:00
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-12-2021 o 07:37, Tomasz Kaczanowski pisze:

> [...]
    > trudno dowieść, że taka była. Ale jeśli ileś dokumentów było tak
    > przyjmowanych, a nieprzyjęty ostatni, to można domniemywać, że umowa

    Jasne, ale co kiedy to pierwsza umowa do podpisania w ten sposób?

    No i na tej samej zasadzie można chyba traktować wykonanie odręcznego
    podpisu myszką w pdf.....

  • 76. Data: 2021-12-07 08:13:54
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 07.12.2021 o 07:54, Cavallino pisze:

    > Jasne, ale co kiedy to pierwsza umowa do podpisania w ten sposób?
    >
    > No i na tej samej zasadzie można chyba traktować wykonanie odręcznego
    > podpisu myszką w pdf.....

    No chyba nie do końca. Jak rozumiem podpis profilem zaufanym (nie
    używałem, to nie mogę potwierdzić, ale takie mam przypuszczenia, jeśli
    jest inaczej, to proszę wyprowadzić mnie z błędu) jest podobny do
    podpisu elektronicznego, a ten ma kilka dodatkowych rzeczy, jak choćby
    informacje o dokumencie (zmiana w nim, spowoduje, że będzie to widoczne,
    że został podpisany inny dokument niż ten, który oglądamy), druga
    kwestia, potwierdzenie autentyczności podpisu przez centrum.
    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 77. Data: 2021-12-07 08:30:24
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-12-2021 o 08:13, Tomasz Kaczanowski pisze:

> [...]
    > informacje o dokumencie (zmiana w nim, spowoduje, że będzie to widoczne,
    > że został podpisany inny dokument niż ten, który oglądamy),

    W sensie, że zmiany w pdf możesz robić po podpisaniu i bez wpływu na
    ważność podpisu?
    Wątpię....

    > druga
    > kwestia, potwierdzenie autentyczności podpisu przez centrum.

    Żadna z tych kwestii nie powoduje jego legalności innej niż wspomniana
    przez Ciebie umowna.
    A skoro umowna, to umówić się można na wszystko.

  • 78. Data: 2021-12-07 09:21:27
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 07.12.2021 o 08:30, Cavallino napisał:

    > W sensie, że zmiany w pdf możesz robić po podpisaniu i bez wpływu na
    > ważność podpisu?
    > Wątpię....

    no właśnie piszę, że nie możesz, bo jak zrobisz, będzie to widać

    > Żadna z tych kwestii nie powoduje jego legalności innej niż wspomniana
    > przez Ciebie umowna.
    > A skoro umowna, to umówić się można na wszystko.

    zgadza się, tu odniosłem się do kwestii technicznej, czym różni się
    podpis elektroniczny (niezależnie czy certyfikowany przez jakiś urząd,
    czy przez cokolwiek innego) od narysowaniu czegoś myszką jako bitmapa.
    Inna kwestia, czy dokument wymaga innego podpisu niż taki, jak się umówiono.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 79. Data: 2021-12-07 10:52:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Dec 2021 09:21:27 +0100, Tomasz Kaczanowski wrote:
> [...]

    A tak a propos - pelno teraz "dostawcow" podpisu elektronicznego,
    czy jak taki dostawca padnie ... to da sie po paru latach sprawdzic
    autentycznosc podpisu?
    Czy jakies klucze zaginą, i sie juz nie da?

> [...]
    > Inna kwestia, czy dokument wymaga innego podpisu niż taki, jak się umówiono.

    Zaczelo sie od "(norma dopuszcza przesyłanie tych dokumentów, o ile
    wystawca zachowuje na wszelki wypadek oryginał)"

    No i co to jest oryginal - papier z odrecznym podpisem,
    czy np plik excel z danymi ... a moze pdf ...

    A tak w ogole to chodzi mi po glowie, ze np huta wystawia taki atest
    na partie stali, trzeba go rozeslac hurtowniom ktore kupily, one
    odbiorcom ktorzy kupili ... rozmnozyc sie musi ten dokument.

    J.

  • 80. Data: 2021-12-07 14:28:21
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 07.12.2021 o 10:52, J.F pisze:

    > A tak a propos - pelno teraz "dostawcow" podpisu elektronicznego,
    > czy jak taki dostawca padnie ... to da sie po paru latach sprawdzic
    > autentycznosc podpisu?
    > Czy jakies klucze zaginą, i sie juz nie da?

    częściowo się da, nie będzie to pełne potwierdzenie, bo serwer nie
    potwierdzi. To tak jak będzie informacja, jak wygaśnie ważność podpisu,
    że w czasie podpisywania podpis był aktualny, a obecnie nie jest. Będą
    natomiast podstawowe informacje + kontrola spójności dokumentu

> [...]
    > na partie stali, trzeba go rozeslac hurtowniom ktore kupily, one
    > odbiorcom ktorzy kupili ... rozmnozyc sie musi ten dokument.

    Dokument podpisany możesz rozmnożyć i będzie cały czas podpisany, jest
    tylko kwestia, że w środku nic zmieniac nie możesz.

    --
    http://kaczus.ppa.pl