  • 1. Data: 2005-09-12 12:33:46
    Temat: Darownizna
    Od: Kinga Florczak <k...@g...pl>

    Proszę o poradę w nastepującej kwestii:
    Czy darowizna dla wnuczka (mieszkanie) podlega po śmierci darczyńcy tkz.
    zachówkowi ? Czy rodzina ma prawo dochodzenia zachówku od wnuczka ?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-09-12 14:57:41
    Temat: Re: Darownizna
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kinga Florczak napisał(a):
    > Proszę o poradę w nastepującej kwestii:
    > Czy darowizna dla wnuczka (mieszkanie) podlega po śmierci darczyńcy tkz.
    > zachówkowi ?

    jeśli od darowizny do śmierci nie minie 10 lat albo wnuczek będzie w
    chwili śmierci darczyńcy spadkobiercą lub uprawnionym do zachowku - tak
    (art.993 i 994 kc)

    > Czy rodzina ma prawo dochodzenia zachówku od wnuczka ?

    co do zasady - tak, mogą być ograniczenia w wysokości (art.1000 kc)

    KG

  • 3. Data: 2005-09-12 22:57:28
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Kinga Florczak napisał(a):
    > Proszę o poradę w nastepującej kwestii:
    > Czy darowizna dla wnuczka (mieszkanie) podlega po śmierci darczyńcy tkz.
    > zachówkowi ? Czy rodzina ma prawo dochodzenia zachówku od wnuczka ?

    Na pytanie masz już dokładną odpowiedź powyżej. Od siebie dodam:
    rozważcie umowę dożywocia.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 4. Data: 2005-09-13 05:53:47
    Od: Kinga Florczak <k...@g...pl>

    Dziękuje za informacje .
    Od momemtu darownizny upłynęło mniej niż 10 lat , co wnuczek może zrobić z tym
    mieszkaniem , aby jednak uniknąć płacenia zachowku ? Sprzedwać ?
    I co to jest umowa dożywocia?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2005-09-13 15:17:46
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Kinga Florczak napisał(a):
    > Dziękuje za informacje .
    > Od momemtu darownizny upłynęło mniej niż 10 lat , co wnuczek może zrobić z tym
    > mieszkaniem , aby jednak uniknąć płacenia zachowku ? Sprzedwać ?

    Jeśli darczyńca zmarł, a darowizna została już dokonana, to nic nie może
    zrobić.

    > I co to jest umowa dożywocia?

    http://tinyurl.com/drygd
    Ale założyłem, że darowizna nie została jeszcze dokonana, babcia żyje i
    zastanawiacie się jak się zabezpieczyć przed zachowkiem w przyszłości. W
    tej chwili, to już nie ma większego znaczenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin