  • 1. Data: 2007-09-11 21:30:50
    Temat: Czy wspólnota może być pracodawcą?
    Od: "Grzegorz S." <b...@m...pl>

    Czy jako wspólnota mieszkaniowa możemy zatrudnić
    np. sprzątaczkę, czy orodnika?
    Gdzie szukać przepisów precyzyjnie regulujacych
    te kwestie?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 2. Data: 2007-09-11 21:47:33
    Temat: Re: Czy wspólnota może być pracodawcą?
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "Grzegorz S." <b...@m...pl> writes:

    > Czy jako wspólnota mieszkaniowa możemy zatrudnić
    > np. sprzątaczkę, czy orodnika?
    > Gdzie szukać przepisów precyzyjnie regulujacych
    > te kwestie?

    A to się opłaca bardziej niż "zlecenie firmie"?
    Odpada "papierkologia" np. ryzyko "chorującego pracownika".

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Zanika rękodzieło. Nawet w zbrodni.

  • 3. Data: 2007-09-12 07:37:48
    Od: "Grzegorz S." <b...@m...pl>

    Użytkownik "Andrzej Adam Filip" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > A to się opłaca bardziej niż "zlecenie firmie"?
    > Odpada "papierkologia" np. ryzyko "chorującego pracownika".

    Owszem - prosciej jest wziac firme zewnetrzna i tak jest teraz.
    Jednak zewnetrzna firma bierze od nas ponad 1200 zl miesiecznie
    za kompleksowe sprzatanie, a sprzataczce dają 300zł.
    Wolelibysmy podwoic wynagrodzenie sprzataczki i przy okazji
    zmniejszyc o polowe koszty - szkoda kobiety i naszych pieniedzy.
    Wiem, ze kobieta dorabia sprzatając, a normalnie pracuje w
    sklepie na etat, wiec odpada placenie ZUSu... ale caly czas
    nie wiem czy wspolnota moze zatrudnic/zlecic (umowa zlecenie)
    itd...

    Pozdrawiam
    Grzegorz.

  • 4. Data: 2007-09-12 07:47:11
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Oczywiscie może.
    Niestety ZUS i pozostałe składki obowiazują oraz całą papierkologię będziecie musieli
    prowadzić, w tym wypłacać
    ewentualne chorobowe, macierzyński i udzielać urlopów i płatnych zwolnień.
    IMHO jedyna oszczędność na zatrudnieniu bezposrednio przez wspólnotę to VAT.
    Czasem warto, czasem nie.
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2007-09-12 08:05:01
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz S." <b...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Czy jako wspólnota mieszkaniowa możemy zatrudnić
    > np. sprzątaczkę, czy orodnika?
    > Gdzie szukać przepisów precyzyjnie regulujacych
> [...]

    witam

    wspólnota mieszkaniowa nie ma osobowości prawnej, ale może nabywac we
    własnym imieniu prawa i zaciągać zobowiązania; może zatem być także np.
    pracodawcą w rozumieniu art.3 kodeksu pracy;
    w twoim przypadku, skoro sprzątaczka pracuje w sklepie na umowę o pracę,
    jest zawrzeć umowę zlecenia ze sprzątaczką; ZUS juz nie płacisz, tylko
    podatek dochodowy odprowadzasz co miesiąc

    pzdr

  • 6. Data: 2007-09-12 08:12:52
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Co prawda nadal uważam, że ZUS i pozostałe składki pozostaną obowiazkowe, ale jest i
    druga strona medalu: dlaczego
    myslicie, że sprzątaczka nie chciałaby mieć wyzszej podstawy do np. emerytury?
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2007-09-12 08:31:43
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik " 666" <j...@w...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > ale jest i druga strona medalu: dlaczego
    > myslicie, że sprzątaczka nie chciałaby mieć wyzszej podstawy do np.

    w przypadku opisanycm przeze mnie nie ma obowiązku płacenia ZUS od drugiej
    umowy, w tym przypadku umowy zlecenia; należy obowiązkowo płacić ZUS od
    pierwszej umowy, czy to będzie umowę o pracę czy tez inna; natomiast od
    drugiej juz takiego obowiązku nie ma; możesz płacić ale nie musisz - twój
    wybór; ja tez pracowałem jednocześnie na umowę o prace i umowę zlecenia i
    tylko od tej pierwszej pracodawca płacił ZUS i inne obowiązkowe a od umowy
    zlecenia zleceniodawca odciągał mi tylko na podatek dochodowy

    pzdr

  • 8. Data: 2007-09-12 13:54:41
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    " 666" <j...@w...eu> writes:

> [...]
    > zwolnień.
    > IMHO jedyna oszczędność na zatrudnieniu bezposrednio przez wspólnotę

    Ale zawsze można "kombinować" *jak* "zatrudnić".

    Zatrudnianie "na etat" pojedynczej osoby jest ryzykowne i
    pakierkochłonne ale są chyba jakieś inne formy ala "umowa zlecenie".

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Można bodaj z całą słusznością powiedzieć, że nigdzie nie ma tylu co u nas