  • 1. Data: 2007-10-04 21:04:53
    Temat: Czy można tu zastosować rękojmie?
    Od: "grim" <z...@p...onet.pl>

    Witam !
    Proszę o poradę w następującej sprawie.
    -Po czterech latach używania samochodu kupionego u dealera , niewielki
    przebieg, padł katalizator i sonda lambda.
    -Są to bardzo drogie rzeczy np katalizator ok 10000PLN.
    -O dziwnych trzaskach z okolic katalizatora (nadmierne nagrzewanie się i
    stygnięcie) meldowałem za każdym razem przy przeglądzie. Dealer
    bagatelizowałto i zapewniał , że to normalne.
    - po moich oporach do płacenia , dealer zaproponował ten katalizator za 2000
    PLN.
    -w pewnym momencie wygadał się , że ten typ silnika miał wadliwą sondę
    lambda , a to wykańczało katalizator,
    dlatego firma prowadzi tajną kampanie wymiany na nowy typ .
    -2000 to mniej niż 10000 ale i tak wg mnie za dużo
    -wg mnie dealer ukrywał przede mną i jak się okazuje przed innymi tę wadę,
    by uniknąć olbrzymich kosztów wymiany we wszystkich silnikach wadliwych
    części.

    Czy jest szansa do zakwalifikowania tego wypadku do rękojmi (czas na
    zgłoszenie to podobno 1 rok , lecz może być wydłużony gdy sprzedający zataił
    wadę )

    z góry dziękuję za każdy post.

  • 2. Data: 2007-10-04 22:03:03
    Temat: Re: Czy można tu zastosować rękojmie?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 04.10.2007 grim <z...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Proszę o poradę w następującej sprawie.
    > -Po czterech latach używania samochodu kupionego u dealera , niewielki

    Prywatnie, czy na firmę?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2007-10-04 22:42:10
    Od: "grim" <z...@p...onet.pl>

    na firmę

  • 4. Data: 2007-10-04 22:45:06
    Od: "grim" <z...@p...onet.pl>

    na firmę prywatną :D

  • 5. Data: 2007-10-04 22:59:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 04.10.2007 grim <z...@p...onet.pl> napisał/a:
    > na firmę

    Art. 568. § 1. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po
    upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku - po upływie lat trzech, licząc
    od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
    § 2. Upływ powyższych terminów nie wyłącza wykonania uprawnień z tytułu
    rękojmi, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił.
    § 3. Zarzut z tytułu rękojmi może być podniesiony także po upływie
    powyższych terminów, jeżeli przed ich upływem kupujący zawiadomił
    sprzedawcę o wadzie.

    Czyli wygląda, że można. Pozostaje kwestia ew. terminów przedawnień na
    których się nie znam i kwestie dowodowe z czym nie powinno być tu chyba
    za dużego problemu.
    Jeszcze się tylko upewnij czy sprzedawca nie wyłączył rękojmi w umowie
    sprzedaży. Jeśli nie, to na początek możesz wezwać ich do usunięcia
    usterek w jakimś-tam rozsądnym terminie i na podstawie ww. art. 568 u.2 i
    u.3 z dopiskiem, że bezskuteczność tego terminu spowoduje dochodzenie
    roszczeń na drodze sądowej.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2007-10-04 23:27:45
    Od: "grim" <z...@p...onet.pl>

    Bardzo dziękuję za dotychczasową pomoc.
    Wadę usunęli , jutro mam odebrać samochód, jest pytanie jak się zachować?
    -czy zapłacić i odebrać (i dopiero dochodzić zwrotu kosztów)
    -czy nie odbierać , nie płacić i walczyć na pozwy ?

  • 7. Data: 2007-10-05 06:25:27
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Napisz, co to za dealer, bo warto go pochwalić'
    Jacek

  • 8. Data: 2007-10-05 07:37:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > -czy zapłacić i odebrać (i dopiero dochodzić zwrotu kosztów)
    > -czy nie odbierać , nie płacić i walczyć na pozwy ?

    Szczerzę mówiąc to MZ silnie się wszystko skomplikowało i nie specjalnie
    wiem jak to rozegrać, bo chyba w ramach rękojmi to już się za bardzo nie
    da. Przy reklamacji najpierw składasz zgłoszenie reklamacyjne, sprzedawca
    się do niego ustosunkowuje a potem albo się zgadza i uznaja (dalej
    naprawia) albo nie i idziemy np. do sądu.
    Mam niepokojące wrażenie, że nic z tym skutecznie nie zrobisz ale moze coś
    inni doradzą.

    --
    Marcin