  • 1. Data: 2006-10-05 06:34:35
    Temat: Czy można sprzedać mieszkanie/dom ze służebnością ?
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Proszę o konstruktywną odpowiedź zgodną z literą prawa.

    Czy można sprzedać bez wiedzy służebnego mieszkanie/dom, które w akcie
    notarialnym ma założoną ów służebność uprawniającą do dożywotniego, w razie
    konieczności użytkowania części nieruchomości ?

    Będę wdzięczny za opinie.

    Pozdrawiam
    ===Tomy===
    --
    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 2. Data: 2006-10-05 06:41:28
    Od: "B L" <m...@...mail.pl>

> [...]
    > razie
    > konieczności użytkowania części nieruchomości ?

    można - pod warunkiem że kupujący się zgodzi - nie radziłbym ukrywać tego
    faktu

  • 3. Data: 2006-10-05 07:18:19
    Od: bojster <b...@u...net>

    ===Tomy=== wrote:

> [...]
    > notarialnym ma założoną ów służebność uprawniającą do dożywotniego, w razie
    > konieczności użytkowania części nieruchomości ?

    Nieruchomość obarczoną służebnością można oczywiście sprzedać, przy
    czym służebność jest nadal do niej przypisana, co z pewnością obniży
    nieco wartość nieruchomości.
    Co dokładnie masz na mysli pisząc "bez wiedzy służebnego", bo nie wiem
    czy dobrze rozumiem? Przed kupującym z pewnością tego nie ukryjesz,
    natomiast korzystający ze służebności nie ma nic do powiedzenia,
    w końcu nieruchomość jest twoją własnością, a służebność i tak zostaje.

  • 4. Data: 2006-10-05 07:31:07
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Thu, 5 Oct 2006 09:18:19 +0200, bojster napisał(a):

> [...]
    > natomiast korzystający ze służebności nie ma nic do powiedzenia,
    > w końcu nieruchomość jest twoją własnością, a służebność i tak zostaje.

    Pisząc "bez wiedzy służebnego" nie mam na myśli ukrywanie czegokolwiek,
    gdyż w akcie notarialnym zawarta jest stosowna treść. Pytanie czy przy
    chęci odsprzedaży muszę ponownie ponosić koszta zmiany wpisu w akcie
    notarialnym. Chcąc usprawnić w przyszłości zbycie mieszkania chcę pośiąść
    odpowiednią wiedzę. Zatem sama (pisemna) zgoda służebnego wystarczy ?
    Czy deklaracja o wyrażeniu zgodny musi być potwierdzona notarialnie ?

    Pozdrawiam
    ===Tomy===
    --
    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 5. Data: 2006-10-05 10:43:58
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    W dniu 10/5/2006 9:31 AM, ===Tomy=== wrote :

> [...]
    > odpowiednią wiedzę. Zatem sama (pisemna) zgoda służebnego wystarczy ?
    > Czy deklaracja o wyrażeniu zgodny musi być potwierdzona notarialnie ?

    Zgoda "służebnego" tzn. posiadacza nieruchomości władnącej (której
    przysługuje służebność) nie jest do niczego konieczna. Jeżeli przez
    "wpis w akcie notarialnym" rozumiesz umowę ustanawiającą służebność, to
    też jej się nie zmienia.

    Inaczej: sprzedaż nieruchomości obciążonej służebnością pod względem
    wymaganych dokumentów (i innej papierkologii) nie różni się od sprzedaży
    nieruchomości nie obciążonej służebnością.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 6. Data: 2006-10-05 11:07:34
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Thu, 05 Oct 2006 12:43:58 +0200, Przemysław Płaskowicki napisał(a):

    > Inaczej: sprzedaż nieruchomości obciążonej służebnością pod względem
    > wymaganych dokumentów (i innej papierkologii) nie różni się od sprzedaży
    > nieruchomości nie obciążonej służebnością.

    Dobrze, a co ze zgodą tego, który ów służebność na nieruchomość posiada ?
    Wystarczy jego obecność u Notariusza i wyrażenie accesu: Tak, wyrażam zgodę
    na sprzedaż ?

    Pozdrawiam
    ===Tomy===
    --
    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 7. Data: 2006-10-05 11:15:55
    Od: "B L" <m...@...mail.pl>

    > Dobrze, a co ze zgodą tego, który ów służebność na nieruchomość posiada ?
    > Wystarczy jego obecność u Notariusza i wyrażenie accesu: Tak, wyrażam
    > zgodę
    > na sprzedaż ?

    Służebność dotyczy nieruchomości a nie jej właściciela - w związku z tym
    przy zmianie włąściciela nie ma potrzeby otrzymywania nowego wpisu o
    służebności a tym bardziej zgody na nią

  • 8. Data: 2006-10-05 11:27:52
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Thu, 5 Oct 2006 13:15:55 +0200, B L napisał(a):

    > Służebność dotyczy nieruchomości a nie jej właściciela - w związku z tym
    > przy zmianie włąściciela nie ma potrzeby otrzymywania nowego wpisu o
    > służebności a tym bardziej zgody na nią

    Zatem sprzedaję nieruchomość ze służebnością co już zostało ustalone.
    W jaki sposób zgodny prawnie można się jej pozbyć z nieruchomości ?

    Pozdrawiam
    ===Tomy===
    --
    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 9. Data: 2006-10-05 11:31:14
    Od: "B L" <m...@...mail.pl>

    > Zatem sprzedaję nieruchomość ze służebnością co już zostało ustalone.
    > W jaki sposób zgodny prawnie można się jej pozbyć z nieruchomości ?

    to zależy jaka to służebność

    np jeżeli droga dojazdowa - to wystaczy że pojawi się inna możliwość dojazdu
    do nieruchomości i wtedy można wnieść o wykreślenie służebności - wszystko
    zalezy od tego jaki to rodzaj służebności

  • 10. Data: 2006-10-05 11:37:38
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Thu, 5 Oct 2006 13:31:14 +0200, B L napisał(a):

    > np jeżeli droga dojazdowa - to wystaczy że pojawi się inna możliwość dojazdu
    > do nieruchomości i wtedy można wnieść o wykreślenie służebności - wszystko
    > zalezy od tego jaki to rodzaj służebności

    Prawo do swobodnego poruszania się po części mieszkania (w akcie są
    wydzielone pomieszczenia).

    Pozdrawiam
    ===Tomy===
    --