eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 633

  • 481. Data: 2023-10-10 12:39:06
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Oct 2023 23:40:41 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > W dniu 09.10.2023 o 18:59, J.F pisze:
    >>> Wiedział, wiedział. Od początki śladów hamowania do zatrzymania minęło
    >>> 500 metrów. Na początku hamowanie (przerywane czyli z absem, potem
    >>> piruety). To nie było 160 i było to wiadomo od początku.
    >> Ale kia 200m przejechała. Co by jej dawało przedkosc ~200, gdyby ostro
    >> hamowała.
    >
    > Tyle, że została pchnięta przez BMW.
    >>
    >> Kto wie - moze i po stuknięciu 200 bylo, a moze nie hamowała ...
    >> dziwaczny wypadek i tyle - trudno wyciągnąc wnioski na miejscu.
    >
    > Należałoby wykorzystać prawo pędu. Przy równych masach pojazdów prędkość
    > po uderzeniu będzie równa średniej prędkości pojazdów, co by akurat
    > mniej więcej się zgadzało z szacunkami (140 / 250 km/h).

    Pod warunkiem ze zderzenie całkowicie niesprężyste.

    A ono tu jakies takie wielokierunkowe..

    >>>> Możliwości racjonalnego wyjaśnienia jest sporo i najechanie na tył
    >>>> poprzedzającego pojazdu z powodu znaczącej różnicy prędkości wcale
    >>>> oczywiste nie jest.
    >>> No chyba że jest pół kilometra śladów i nagranie.
    >> Ale nagranie było znane na miejscu?
    >
    > Z tego nagrania też nie wynika, jak się to dokładnie odbyło. Może BMW
    > miało kamerę i zabezpieczono nagranie.

    Jak mial troche rozumu, to schował.
    BMW co prawda ma kamerę wbudowaną, albo i kilka, ale chyba bez
    rejestratora.

    Jeszcze Kia mogła miec kamerę. Ale spłonęłą. Moze jednak da sie
    odzyskać.

    J.



  • 482. Data: 2023-10-10 12:50:33
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 10.10.2023 o 12:35, J.F pisze:
    > zaraz ... a jaki tam mają limit predkosci na autostradach ?

    Czyli Niemcy by nie wydali, bo u nich nie ma ograniczenia?
    W ZEA AI mówi, że 140-160.

    Robert


  • 483. Data: 2023-10-10 12:51:15
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Oct 2023 22:25:08 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > W dniu 09.10.2023 o 18:29, Shrek pisze:
    >>> Samochód, który uderzy w bariery nie zatrzymuje się w miejscu. On
    >>> okręcając się leci aż do wyhamowania. Tam na miejscu nikt nie
    >>> wiedział, że BMW jechało 250 km/h.
    >> Wiedział, wiedział. Od początki śladów hamowania do zatrzymania minęło
    >> 500 metrów. Na początku hamowanie (przerywane czyli z absem, potem
    >> piruety). To nie było 160 i było to wiadomo od początku.
    >
    > Jasne, to jest dla Ciebie i osób Twojego pokroju, które nie mają
    > zielonego pojęcia o tym, co widzą. Kiedyś, jak nie było ABS w
    > samochodach to jak był oślisko, to hamowało się pulsacyjnie. Czemu?
    > Dlatego, że największa siłę hamowania dostaje się tuż przed zerwaniem
    > przyczepności. Jak zablokujesz koło, to siła hamowania jest mniejsza.
    >
    > Dodatkowo ABS steruje każdym kołem z osobna, więc pozwala to na
    > utrzymanie kierunku jazdy, no i odhamowuje tylko to koło, które się
    > zatrzymało, więc traci się 1/4 (w uproszczeniu, bo o tym będzie dalej)
    > siły hamowania, a przy pulsacyjnym 100% w chwili odhamowania.
    >
    > Teraz wyobraź sobie, że nie każde koło ma tę samą siłę hamowania. Po
    > pierwsze koła nie są równo obciążone, a siła hamowania jaką możesz
    > osiągnąć na przednim dociążanym kole jest znacznie większa, niż na
    > tylnym odciążanym. W czasach przez ABS bardzo ważnym elementem samochodu
    > był regulator siły hamowania, który zmniejszał siłę hamowania osi tylnej
    > w oparciu o pomiar pochylenia się nadwozia (taka wajcha przypięta do
    > zaworu pomiędzy nadwoziem, a tylnym mostem). Reasumując, to droga

    Sierra miała "bezwladnosciowy". Jakas taka gruba rura, zamocowana z
    przodu, pod kątem 45 stopni od poziomu.

    > hamowania z ABS-em jest dłuższa, niż bez. Tyle, że nie tracisz panowania
    > nad pojazdem i możesz nim manewrować.

    Nie zakladałbym sie z tą dłuższą drogą.
    ABS trzyma gdzies w poblizu optimum. Czlowiek ... jak potrafi.
    W dodatku ABS ponoć strojony, i niekoniecznie na suchy asfalt.

    Tak czy inaczej - z ABS trudno o slady hamowania.
    Ale tu przydzwonił w kia (chyba), urwalo mu prawe koło,
    z lewego zdarlo opone i zeszlifowało felgę - powinny być jakies slady
    na jezdni.

    > I cały ten wywód ma znaczenie na odcinku zanim BMW uderzyło w KIA. Bo
    > jak straciło koło, to rozerwaniu uległ system przewodów hamulcowych. Już
    > za czasów, jak ja się tym zajmowałem stosowano dwa obiegi po skosie, że
    > w razie rozerwana jednego drugi jeszcze hamował.

    Mam wątpliwosci co do tego hamowania.
    Jakos tak przy odpowietrzaniu pedal "wpada w podłogę" i nie bardzo
    wydaje sie hamować.

    > Po takiej klepie na
    > pewno nie było tego od prawego przedniego koła (i zarazem lewego
    > tylnego), a i nie zdziwił bym się, jakby i lewe przednie zostało
    > rozerwane. Jeśli tak, to hamulec zasadniczy w ogóle nie działał. Jeśli
    > kierowca przytomny, to powinny zadziałać zapasowe, bo one na tylną oś
    > działają niezależnie od zasadniczego. Nie wiadomo co i jak tam po takim
    > uderzeniu działało, ale na pewno nie ma co stosować wzorów dla hamowania
    > w normalnych warunkach.

    No ale cały przód trze. Tylko to jest metal-asfalt, to nie wiem ile
    przewiduje tabelka dla biegłych.

    > Współczynnik tarcia dla toczącej się opony po asfalcie wynosi od 0,7 do
    > 0,9. Wartość ta zależy od wielu czynników, w tym od rodzaju opon, stanu
    > nawierzchni, prędkości jazdy i temperatury. Współczynnik tarcia dla
    > metalowej kostki po asfalcie wynosi od 0,2 do 0,6. Wartość ta jest

    A tam mogło cos wystawać.

    > znacznie niższa niż dla toczącej się opony, ponieważ metalowa kostka nie
    > zapewnia tak dobrego kontaktu z nawierzchnią. Poniżej przedstawiono
    > szczegółowe zestawienie współczynników tarcia dla poszczególnych przypadków:
    >
    > Opony
    >
    > Suchy asfalt: 0,7-0,9
    > Mokry asfalt: 0,4-0,6
    > Zimny asfalt: 0,5-0,7
    >
    >
    > Metalowa kostka
    >
    > Suchy asfalt: 0,2-0,4
    > Mokry asfalt: 0,1-0,2
    > Zimny asfalt: 0,2-0,3
    >
    > Jak widać, współczynnik tarcia dla metalowej kostki jest znacznie niższy
    > niż dla opon. Oznacza to, że metalowa kostka zapewnia gorszą
    > przyczepność, co może zwiększać ryzyko poślizgu.
    >
    > Tak na bardzo okrągło współczynnik tarcia metalu jest połowę niższy od
    > opon. No to i późnienie bedzie połowę mniejsze. Jak był snop iskier, to
    > raczej blachą, a nie oponą hamował. Reasumując, to po prostu trzeba
    > poczekać na opinię biegłego., który tam to wszystko pomierzył i ocenił,
    > a nie wymądrzać się na podstawie jakiejś szczątkowej wiedzy.
    >>
    >>> Możliwości racjonalnego wyjaśnienia jest sporo i najechanie na tył
    >>> poprzedzającego pojazdu z powodu znaczącej różnicy prędkości wcale
    >>> oczywiste nie jest.
    >> No chyba że jest pół kilometra śladów i nagranie.
    >
    > Z którego dokładnie nic nie wynika, jeśli chodzi o stronę merytoryczną.

    J.


  • 484. Data: 2023-10-10 12:53:20
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Oct 2023 19:45:09 +0200, Shrek wrote:
    > W dniu 09.10.2023 o 18:59, J.F pisze:
    >> Kto wie - moze i po stuknięciu 200 bylo, a moze nie hamowała ...
    >> dziwaczny wypadek i tyle - trudno wyciągnąc wnioski na miejscu.
    >
    > Co do prędkości BMW się dało. Przynajmniej z ogromnym prawdopodobieństwem.
    >
    >>>> Możliwości racjonalnego wyjaśnienia jest sporo i najechanie na tył
    >>>> poprzedzającego pojazdu z powodu znaczącej różnicy prędkości wcale
    >>>> oczywiste nie jest.
    >>>
    >>> No chyba że jest pół kilometra śladów i nagranie.
    >>
    >> Ale nagranie było znane na miejscu?
    >
    > Na miejscu nie. Tego samego dnia - tak.

    Ktos sie zatrzymal i policjantom wręczył?
    Wysłał e-mailem?


    J.







  • 485. Data: 2023-10-10 13:06:09
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Oct 2023 12:50:33 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > W dniu 10.10.2023 o 12:35, J.F pisze:
    >> zaraz ... a jaki tam mają limit predkosci na autostradach ?
    >
    > Czyli Niemcy by nie wydali, bo u nich nie ma ograniczenia?
    > W ZEA AI mówi, że 140-160.

    Niemcy by mogli nie wydac/utrudniac z innych przyczyn.

    https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/um
    owa-o-wspolpracy-prawnej-w-sprawach-karnych-abu-dhab
    i-2022-09-22-21847699


    1.
    Wydanie następuje w związku z przestępstwem popełnionym na terytorium
    Strony wzywającej, które stanowi także przestępstwo zgodnie z prawem
    Strony wezwanej albo które stanowiłoby przestępstwo, gdyby zostało
    popełnione na jej terytorium, zagrożone według prawa każdej ze Stron
    karą pozbawienia wolności o maksymalnym wymiarze co najmniej roku albo
    karą surowszą.

    Wydanie następuje także w związku z przestępstwem popełnionym poza
    terytorium Strony wzywającej, o ile prawo Strony wezwanej pozwala na
    ściganie takiego przestępstwa, gdyby zostało ono popełnione poza jej
    terytorium.

    podejrzewam, ze spowodowanie wypadku jest karalne we wszytkich trzech
    krajach, ale gdyby wina miała polegac na jezdzie z predkoscią 253km/h
    ... to w Niemczech zakazu nie ma.
    Ale limity predkosci znają, mają, i rozumieją, to moze by uznali,
    ze to przekroczenie limitu o 113km/h ...

    J.


  • 486. Data: 2023-10-10 14:24:33
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Oct 2023 10:35:19 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > On 2023-10-10, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >> On Tue, 10 Oct 2023 00:22:33 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >>> On 2023-10-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >>>> On Mon, 9 Oct 2023 16:51:14 +0200, Robert Tomasik wrote:
    >>>>> W dniu 09.10.2023 o 15:16, J.F pisze:
    >>>>>>>> 20 a nie noc. Już podawałem - średnio tam jest samochód na półtorej sekundy.
    >>>>>>> To, że Ty podawałeś, to taki trochę średni argument. Mamy ten dostępny w
    >>>>>>> sieci filmhttps://www.youtube.com/watch?v=je16u7eOMWA&t=25
    s. W 25
    >>>>>>> sekundzie widzimy pierwszy nadjeżdżający z przeciwka pojazd, a w 28
    >>>>>>> sekundzie kolejny. W 29 sekundzie już mamy dwa samochody uderzające w
    >>>>>>> siebie (snop iskier). Ale kolejny pojazd masz dopiero w 36 sekundzie
    >>>>>> snop iskier to chyba juz od szorowania po jezdni.
    >>>>>> Zderzenie ciut wczesniej.
    >>>>> Może. Niewiele na tym filmie widać.
    >>>>
    >>>> Za to na innych zdjeciach widac pieknie zeszlifowaną felge w bmw - to
    >>>> wtedy musiało tak iskrzyc ...
    >>>
    >>> Od aluminiowej felgi to chyba nie bardzo. Prędziej od karoserii/bloku
    >>> silnika lub np. tarczy hamulcowej.
    >>
    >> Wydaje mi się, ze aluminiowa powinna pięknie iskrzyc. W koncu to palny
    >> metal. Moze byc jeszcze "magnezowa".
    >
    > Zdecydowanie nie. Aluminium momentalnie się momentalnie pasywuje trwałą
    > warstewką tlenku odcinając góly metal od tlenu. Spróbuj pociąć coś
    > aluminiowego szlifirką, a spróbuj stalowego. Nawet chyba nierdzewna może
    > odrobinę zaiskrzyć.

    Przy 250km/h tez nie ?

    https://aviationforaviators.com/2022/09/21/whats-the
    -story-behind-jetblues-nose-gear-incident/

    Stal, aluminium, magnez ?

    >> Blok silnika nie wiem czy nie z aluminium, ale przeciez o miskę sie
    >> trzeba pytac. a tu mamy trzy opcje:
    >> -stal
    >> -aluminium
    >> -plastik
    >
    > Tarcze powinny iskrzyć.

    Tarcze mogą byc "ceramiczne" - czyli węglik krzemu ?

    > Blacha pewnie tez. Podłużnice, jakieś drązki,
    > również chyba stalowe.

    Wahacze tez potrafią byc aluminiowe, choc bwm moze miec nietypowe

    > Nb. te iskry widoczne na wideo jakieś duże. Może to nie są iskry a
    > jakieś rozchlapywane paliwo? Ta kia nie była hydbryda?

    Chyba nie, raczej "zwykła".

    J.


  • 487. Data: 2023-10-10 16:02:09
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.10.2023 o 02:14, Marcin Debowski pisze:
    > Nb. tu jest analiza wypadku:
    > https://youtu.be/6Ygh1KVAhq8
    >

    Przede wszystkim z tego wynika, że nie jest jak pisze Shrek, że 500
    metrów przed KIA były ślady hamowania. Przy czym to jest nadal dyskusja
    akademicka, bo nie ważne, czy BMW jechało 350 km/h, czy 160 km/h nie
    powinno najechać na KIA.

    Nie umiem teraz znaleźć, ale w dzień gdzieś GOOGLE wyświetliło mi jakiś
    artykuł, z którego wynika, że ten sam kierujący BMW miał już kilka lat
    temu bardzo podobny wypadek, Tam nikt nei zginął. Uznano, ze wina jest
    po stronie zmieniającego pas, w którego on nadjeżdżając z tyłu uderzył.


    --
    (~) Robert Tomasik


  • 488. Data: 2023-10-10 16:04:00
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.10.2023 o 12:35, J.F pisze:
    >> takie historie. Facet dostanie azyl w kraju arabskim, bo w Polsce trwa
    >> kampania i ktoś "na siłę" z niego mordercę robi.
    > Tylko po co ZEA miałyby mu azyl dawać ?
    Bo uzna, ze w Polsce nie może liczyć na uczciwy proces.
    --
    (~) Robert Tomasik


  • 489. Data: 2023-10-10 16:05:52
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.10.2023 o 12:50, Robert Wańkowski pisze:
    >> zaraz ... a jaki tam mają limit predkosci na autostradach ?
    > Czyli Niemcy by nie wydali, bo u nich nie ma ograniczenia?
    > W ZEA AI mówi, że 140-160.

    To tak nie działa. Masz jechać zgodnie z przepisami kraju, w którym
    jedziesz. Po za tym, my go nie ścigamy za przekroczenie prędkości, tylko
    spowodowanie śmiertelnego wypadku. Słyszałem o pomyśle ścigania go za
    zabójstwo i to może akurat spowodować, że ZEA nie wydadzą go nam.
    --
    (~) Robert Tomasik


  • 490. Data: 2023-10-10 16:06:58
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.10.2023 o 13:06, J.F pisze:
    > Niemcy by mogli nie wydac/utrudniac z innych przyczyn.
    Przede wszystkim nei wydaje się swojego obywatela, a on ma obywatelstwo
    niemieckie.
    --
    (~) Robert Tomasik

strony : 1 ... 40 ... 48 . [ 49 ] . 50 ... 60 ... 64


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1