    From: i...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy bankowi należy się prowizja od nieudzielonego kredytu?
    Date: Tue, 18 Dec 2007 00:35:12 -0800 (PST)

    Witam

    Proszę o pomoc w poniższej sprawie:

    Zamierzaliśmy z żoną zakupić dom. Zakup miał być finansowany w całości
    z kredytu hipotecznego (kredyt z dopłatami z BGK w programie "Rodzina
    na swoim - PKO S.A).

    Dnia 19.11 podpisaliśmy notarialną umowę przedwstępną. Umowa kredytowa
    z bankiem miała być podpisana 3.12 natomiast dzień później - tj. 4.12
    właściwa umowa sprzedaży.
    Bank przygotował kredyt do uruchomienia na dzień 3.12

    25.11 otrzymałem w pracy polecenie wyjazdu służbowego na jeden tydzień
    w okresie 02.12-07.12 Niezwłocznie poinformowałem o tym fakcie agenta
    nieruchomości, zbywającego i bank - wszystkie strony wyraziły zgodę
    na przesunięcie terminów odpowiednio na 10.12 i 11.12

    3.12 otrzymałem pismo z banku z żądaniem wpłaty do dnia 12.12 prowizji
    od udzielonego kredytu

    W trakcie trwania mojej delegacji, 4.12 zginął w wypadku mój ojciec -
    zmuszony byłem przerwać delegację.
    Po załatwieniu najpilniejszych spraw związanych z pochówkiem, 7.12
    poinformowałem wszystkie zainteresowane strony o sytuacji i poprosiłem
    o dodatkowy tydzień na przemyślenie decyzji o zakupie, gdyż śmierć
    ojca całkowicie zmieniła naszą sytuację rodzinną.

    Ustaliliśmy z rodzeństwem i mamą, że otrzymam w spadku po ojcu jeden z
    domów. W dniu wczorajszym tj. 17.12 poinformowałem zainteresowanych że
    świadom konsekwencji jestem zmuszony wycofać się z transakcji.

    Agent nieruchomości oraz zbywający wykazali zrozumienie dla
    zaistniałej sytuacji i zgodzili się na wycofanie z transakcji i
    rozwiązanie umowy przedwstępnej bez żadnych roszczeń z ich strony.

    Pracownik banku skontaktował się ze mną w dniu wczorajszym
    telefonicznie i zażądał wpłaty należnej wg. niego prowizji:

    Cytuję (w przybliżeniu wypowiedź) : "W związku z tym że kwota
    wnioskowanego kredytu przekracza 80 tys. zł, nie stosują się do niego
    przepisy o kredycie konsumenckim. (przy kwocie poniżej 80 tys. bank
    nie miałby prawa żądać prowizji jeżeli umowa kredytowa nie została
    podpisana)
    Bank przygotował kredyt do uruchomienia na pierwotnie umówiony termin
    (3.12) i poniósł koszty związane załatwieniem dopłat z BGK.
    Odkładaliśmy dwukrotnie termin podpisania umowy na prośbę kupującego,
    dlatego traktujemy sprawę tak jakby doszło do podpisania umowy"

    Dla mnie taka argumentacja jest niedorzeczna. Nadmieniam że bank w
    żaden sposób nie informował o konsekwencjach wycofania się z
    transakcji kiedy kredyt będzie przygotowany.

    Czy w związku z opisaną powyżej sytuacją bank może wysuwać
    jakiekolwiek roszczenia, a jeżeli tak to na jakiej podstawie prawnej?