    From: Martin Fox <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czas pracy a dyżur
    Date: Tue, 10 Jun 2008 00:00:18 +0200

    Witam,

    Takie pytanie - jestem zatrudniony na umowę, mam w niej zapisany
    40-godzinny tydzień pracy, czyli pracuję 5 dni w tygodniu po 8 godzin od
    8:00 do 16:00.
    Jednak raz na trzy tygodnie przez tydzień mam być pod telefonem 4 godziny
    od 16:00 do 20:00 przez 5 dni w tygodniu i dodatkowo po 10 godzin od 10:00
    do 20:00. Dyżur ten spędzam w domu, nie licząc oczywiście wyjazdów na
    ewentualne zgłoszenia.
    Czy za taki dyżur należy mi się wolne, ewentualnie wynagrodzenie dodatkowe?

    Bo po przeczytaniu art. 151^5 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
    (t.j. Dz.U z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.) wydaje mi się że nie,
    jednak po przeczytaniu artykułu z Gazety Prawnej Nr 009/2006 z dnia
    2006-01-12 nie jestem taki pewien, gdyż jest tam napisane że:

    "Jeżeli pracownik nie wykonywał pracy podczas dyżuru, lecz jedynie był
    gotów do jej wykonywania, okresu tego dyżuru nie wlicza się do czasu pracy.
    Za czas dyżuru przysługuje czas wolny od pracy odpowiadający długości
    dyżuru, czyli w stosunku 1 : 1. Pracownik ma prawo do czasu wolnego
    niezależnie od tego, czy pełnił dyżur w dzień powszedni, w niedzielę,
    święto, dzień wolny od pracy w pięciodniowym tygodniu pracy czy w nocy.
    Jeżeli pracodawca nie ma możliwości udzielenia czasu wolnego, powinien
    wypłacić pracownikowi wynagrodzenie."

    Prosiłbym o udzielenie mi odpowiedzi na pytanie - czy za taki dyżur
    przysługuje mi czas wolny czy też nie?

    --
    Martin Fox
    Escort MkIV '89 + Mark Jaws 2 / Lemm