  • 1. Data: 2012-03-20 17:58:53
    Temat: Córka z pierwszego małżeństwa pominięta w testamencie.
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Zmarł spadkodawca i zapisał całość majątku synowi z drugiego małżeństwa.
    Córkę z pierwszego małżenstwa całkowicie pominął.
    Innych spadkobierców nie ma.
    Czy córka (pełnoletnia) ma prawo do jakiejś części spadku? Czytałem o
    zachowku, z czego by wynikało, że może żądać 1/4. Nie ma podstaw do
    wydziedziczenia, chociaż nie utrzymywali kontaktów.
    Jacek

  • 2. Data: 2012-03-20 19:33:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/20/2012 12:58 PM, Jacek wrote:
> [...]
    > zachowku, z czego by wynikało, że może żądać 1/4. Nie ma podstaw do
    > wydziedziczenia, chociaż nie utrzymywali kontaktów.

    Do czesci spadku, nie.
    Do fianasowego "zadośćuczynienia", tak.
    Wystepuje do spadkobiercy testamentowego z wnioskiem o wyplacenie zachowku.
    Jka brak odzewu, idzie do sądu.
    Zachowek przedawnia sie po 3 latach.

  • 3. Data: 2012-03-21 09:29:49
    Od: Tadeusz Franciszek Zielinski <t...@i...fobus.pl>

    W dniu 2012-03-20 20:33, witek pisze:

    > Do czesci spadku, nie.
    > Do fianasowego "zadośćuczynienia", tak.

    BTW - to jest przy założeniu, że w testamencie nie jest napisane, że
    "pozbawiam prawa do zachowku córkę z pierwszego małżeństwa..."? Czy też
    takie zastrzeżenie nie może być zawarte?

  • 4. Data: 2012-03-21 09:32:46
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 21.03.2012 10:29, Tadeusz Franciszek Zielinski pisze:

    > BTW - to jest przy założeniu, że w testamencie nie jest napisane, że
    > "pozbawiam prawa do zachowku córkę z pierwszego małżeństwa..."? Czy też
    > takie zastrzeżenie nie może być zawarte?

    Nie można "pozbawić prawa do zachowku". Można ewentualnie wydziedziczyć
    - ale jeśli nie ma udokumentowanej jakiejś "rażącej niewdzięczności"
    (patrz: ustawa) można to podważyć.

  • 5. Data: 2012-03-21 10:06:34
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-03-21 10:29, Tadeusz Franciszek Zielinski pisze:

    > BTW - to jest przy założeniu, że w testamencie nie jest napisane, że
    > "pozbawiam prawa do zachowku córkę z pierwszego małżeństwa..."? Czy też
    > takie zastrzeżenie nie może być zawarte?

    Może, ale nie ma żadnego znaczenia.

    --
    spp

  • 6. Data: 2012-03-21 13:59:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/21/2012 4:29 AM, Tadeusz Franciszek Zielinski wrote:

    > BTW - to jest przy założeniu, że w testamencie nie jest napisane, że
    > "pozbawiam prawa do zachowku córkę z pierwszego małżeństwa..."? Czy też
    > takie zastrzeżenie nie może być zawarte?

    Taki zapis niczego nie zmienia, bo zachowek sie nalezy i basta.