  • 21. Data: 2020-01-28 17:15:12
    Temat: Re: obóz koncentracyjny w południowej Polsce.
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 27.01.2020 o 21:08, Kviat pisze:

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Operacja_Chastise

    Specyficzny cel, specyficzna amunicja...

    --
    Shrek

  • 22. Data: 2020-01-28 17:42:13
    Od: Kviat

    W dniu 28.01.2020 o 17:15, Shrek pisze:

    > Specyficzny cel, specyficzna amunicja...

    ...ponieważ dokładność tradycyjnego bombardowania była za mała, a nie
    dlatego, że cel był specyficzny.
    Gdyby była wystarczająca dokładność, to by nie kombinowali.
    Amunicja była specyficzna nie dlatego, że cel był specyficzny, lecz
    dlatego, że tradycyjną nie trafiali.

    Robert słusznie zauważył, że problemem była dokładność, a nie rodzaj
    celu czy amunicji.

    "Do zniszczenia zapory wystarczyłaby znacznie mniejsza bomba, ale pod
    warunkiem, że eksplodowałaby tuż przy ścianie zapory poniżej poziomu wody".

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 23. Data: 2020-01-28 17:49:01
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 28.01.2020 o 17:42, Kviat pisze:

    > ...ponieważ dokładność tradycyjnego bombardowania była za mała, a nie
    > dlatego, że cel był specyficzny.
    > Gdyby była wystarczająca dokładność, to by nie kombinowali.

    A o czym ja niby piszę?

    --
    Shrek

  • 24. Data: 2020-01-28 18:03:03
    Od: Kviat

    W dniu 28.01.2020 o 17:49, Shrek pisze:

    > A o czym ja niby piszę?

    O specyficznym celu i specyficznej amunicji :)
    Odebrałem to tak, jakby problemem był cel i amunicja, a nie dokładność
    bombardowania.

    Innymi słowy, że powodem budowy specyficznej amunicji nie był brak
    dokładności, lecz brak właściwej amunicji.

    Tak to zinterpretowałem :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 25. Data: 2020-01-28 19:54:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 28.01.2020 o 18:03, Kviat pisze:

    > O specyficznym celu i specyficznej amunicji :)
    > Odebrałem to tak, jakby problemem był cel i amunicja, a nie dokładność
    > bombardowania.

    Problem było, że nie dało się po prostu bombą trafić w tamę, więc trzeba
    było użyć specyficznej amunicji, która akurat w tym konkretnym celu
    umożliwiała zniszczenie celu bez trafienia bezpośrednio w cel.

    --
    Shrek

  • 26. Data: 2020-01-28 21:41:53
    Od: Kviat

    W dniu 28.01.2020 o 19:54, Shrek pisze:

    > Problem było, że nie dało się po prostu bombą trafić w tamę, więc trzeba
    > było użyć specyficznej amunicji, która akurat w tym konkretnym celu
    > umożliwiała zniszczenie celu bez trafienia bezpośrednio w cel.

    Wręcz przeciwnie. Umożliwiała trafienie bezpośrednio w cel.

    "Wallis opracował więc bombę w kształcie beczki obracającą się z
    prędkością ponad 500 obr./min, która zrzucona z odpowiednio małej
    wysokości i przy właściwej szybkości samolotu miała pokonać znaczny
    dystans, skacząc po powierzchni wody aż do osiągnięcia ściany zapory"

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 27. Data: 2020-01-29 00:44:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.01.2020 o 15:52, J.F. pisze:

    > Narazac sie tak dla jakis Zydow, ktorych nikt nie lubi ?

    JA myślę, ze jeszcze ludzie mogli mieć opór przed uwierzeniem, że ktoś
    mógł wpaść na bezsensowne masowe mordowanie ludzi.

    --
    Robert Tomasik

  • 28. Data: 2020-01-29 00:50:19
    Od: u2 <u...@o...pl>

    > JA myślę, ze jeszcze ludzie mogli mieć opór przed uwierzeniem, że ktoś
    > mógł wpaść na bezsensowne masowe mordowanie ludzi.

    serio ? obozy koncentracyjne były znane już w starożytności, a w czasach
    współczesnych były używane n.p. w wojnach burskich :

    https://superhistoria.pl/xix-wiek/61137/brytyjczycy-
    stworzyli-obozy-koncentracyjne-dla-burskich-kobiet-i
    -dzieci.html

  • 29. Data: 2020-01-29 01:00:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.01.2020 o 17:42, Kviat pisze:

    > Robert słusznie zauważył, że problemem była dokładność, a nie rodzaj
    > celu czy amunicji.

    Pod adresem https://tiny.pl/t79tl jest fotka Obozu z rozpoznania.
    Postawmy sie na chwilę w roli osób, które mają podjąć decyzję o
    bombardowaniu. Co tu rozwalić?

    Komory gazowe były de facto takimi trochę bunkrami. Żeby to zniszczyć,
    trzeba trafić dużą bombą burzącą i to bezpośrednio. Mniej więcej w tym
    czasie próbowali zniszczyć Tirpitz-a. Cel znacznie większy i łatwiejszy
    do zidentyfikowania, a niespecjalnie im wychodziło trafianie.

    --
    Robert Tomasik

  • 30. Data: 2020-01-29 01:03:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.01.2020 o 00:50, u2 pisze:

    > serio ? obozy koncentracyjne były znane już w starożytności, a w czasach
    > współczesnych były używane n.p. w wojnach burskich :

    Ale oni tam od chorób i niedożywienia umierali. nikt masowo ich nie
    gazował. Ja wiem, ze to w ogólnym rozrachunku niewiele zmienia, ale mimo
    wszystko widzę różnicę w dużej umieralności spowodowanej warunkami, a
    mordowaniem ludzi w komorach gazowych.

    --
    Robert Tomasik