eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoAdnotacja na FV odnośnie właności towaru... › Art 589 kc receptą na upadłość odbiorcy?; było: Adnotacja na FV odnośnie właności towaru...
  • From: "Mirosław Stępiński" <s...@s...NOSPAM.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Art 589 kc receptą na upadłość odbiorcy?; było: Adnotacja na FV
    odnośnie właności towaru...
    Date: Sun, 1 Sep 2002 04:32:28 +0200

    [ciach wszystko]

    Witam wszystkich serdecznie, od dłuższego czasu studiuję pilnie grupę
    (bardzo dziękuję za wiedzę, którą od Was uzyskałem), lecz nie miałem okazji
    jeszcze niczego napisać.

    Bieżący wątek zaciekawił mnie bardzo w świetle faktu, że sam posiadam wielu
    niesolidnych odbiorców. Prosiłbym Was w takim razie o potwierdzenie, czy
    dobrze kombinuję, lub też o sprostowanie błędów w rozumowaniu prawniczego
    laika:

    1. Jak wynika z dotychczasowej dyskusji oraz postów z archiwum: aby
    skorzystać z dobrodziejstw Art. 589 kc najwygodniej będzie mi zawrzeć z
    odbiorcą ramową umowę, w której zawrzemy stosowne zastrzeżenie. Później mogę
    sobie swobodnie z nim handlować, rzeczy pozostają moją własnością do momentu
    zapłaty całości należności (pytanie dodatkowe, czy fakt opóźnienia w
    zapłacie pociągnie za sobą wstrzymanie przeniesienia własności do zapłaty
    należności głównej z odsetkami za zwłokę, czy też sama spłata całości
    należności głównej spełni warunek zawieszający przeniesienie własności, a
    będzie mi przysługiwało tylko roszczenie o odsetki?).
    2. W świetle Art. 590 rzecz sprzedana chroniona jest przed zakusami
    wierzycieli (czy także w przypadku upadłości, układu???) tylko wtedy, gdy
    zastrzeżenie jest pisemne (co wyczerpuje umowa opisana powyżej) i pismo to
    ma datę pewną. Czy w świetle Art. 82 kc wystarczy, że po zawarciu takowej
    umowy zaniosę jej egzemplarz do notariusza uzyskując na dokumencie datę
    pewną (przed zawarciem pierwszej umowy sprzedaży)? Ciąganie odbiorców do
    notariusza raczej nie wchodzi w rachubę.

    Może macie jakieś inne sugestie? Cholernie boję się sytuacji
    upadłościowo-układowych i zastanawiam się, czy powyższe byłoby dobrym
    rozwiązaniem. W innych wypadkach wolę dochodzić należności wraz z odsetkami,
    ale w przypadku poważnych kłopotów dłużnika chciałbym mieć choćby możliwość
    odzyskania sprzedanych rzeczy.

    --
    Pozdrawiam, Miro
    s...@s...pl (odpowiadając usuń NOSPAM)