  • 31. Data: 2006-02-22 18:07:26
    Temat: Re: Allegro, poczta, zaginiona paczka
    Od: Miernik <m...@f...org>

    scream <n...@p...pl> wrote:

    > I nie przysługują Ci żadne prawa gwarantowane przez kodeks cywilny?

    Przecież kupiłeś towar i jest o on Twój. Prosiłeś sprzedawcę by
    powierzył go Poczcie Polskiej i to zrobił. Poczta go zgubiła - przykre,
    ale to tak samo jakbyś sam go zgubił, lub ktoś komu pożyczyłeś ten towar
    by to zgubił - jest to zupełnie poza wpływem i odpowiedzialnością
    sprzedawcy.

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Protect Europe from a legal disaster. Petition against software patents
    http://www.noepatents.org/index_html?LANG=en

  • 32. Data: 2006-02-22 18:08:41
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia 22 Feb 2006 18:55:32 +0100, januszek napisał(a):

    > Oczywiście, że wiem. Podpowiem Ci, że wystarczy w google group wpisać
    > słowa z tytułu tego wątku... To chyba nie jest trudne, co? ;)

    Wyobraź sobie, że wpisałem "zaginiona paczka" i w tych kilku pasujących
    wątkach nikt nie podał podstawy prawnej :>

    OK, nieistotne. Skoro Tobie sie nie chce podać konkretnych art., to
    poszukam sam w wolnej chwili. EOT.
    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 33. Data: 2006-02-22 18:18:07
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    Art. 548.
    § 1. Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego
    korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo
    przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.
    § 2. Jeżeli strony zastrzegły inną chwilą przejścia korzyści i
    ciężarów, poczytuje się w razie wątpliwości, że niebezpieczeństwo
    przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z
    tą samą chwilą

    a chwilą wydania rzeczy jest moment przekazania jej przewoźnikowi

  • 34. Data: 2006-02-22 18:33:08
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 22 Feb 2006 19:07:26 +0100, Miernik napisał(a):

    > Przecież kupiłeś towar i jest o on Twój. Prosiłeś sprzedawcę by
    > powierzył go Poczcie Polskiej i to zrobił. (...)

    Ale my tu teraz rozmawiamy o odpowiedzialności PP, a nie sprzedawcy. Bo co
    do tego, że sprzedawca nie odpowiada za niedbałość PP, to chyba sie obaj
    zgadzamy.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 35. Data: 2006-02-22 19:34:04
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    scream napisał(a):

    > Ale my tu teraz rozmawiamy o odpowiedzialności PP, a nie sprzedawcy. Bo co
    > do tego, że sprzedawca nie odpowiada za niedbałość PP, to chyba sie obaj
    > zgadzamy.

    PP odpowiada:

    - do wartości deklarowanej - przy przesyłce wartościowej
    - do kwoty ryczałtowej - przy pozostałych przesyłkach

    M.

  • 36. Data: 2006-02-22 20:03:34
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 22 Feb 2006 20:34:04 +0100, Maciej Bebenek napisał(a):

    > PP odpowiada:
    > - do wartości deklarowanej - przy przesyłce wartościowej
    > - do kwoty ryczałtowej - przy pozostałych przesyłkach

    To wynika z regulaminu. A co mówi nam Kodeks Cywilny? Ano:

    Art. 788. § 1. Odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w
    czasie od jej przyjęcia do przewozu aż do wydania odbiorcy nie może
    przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy
    umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

    Czy zgubienie przesyłki, którą PP zobowiązała się dostarczyć jest wg Ciebie
    "rażącym niedbalstwem przewoźnika"? Wg mnie jak najbardziej JEST.

    Odpada też argument o tym, że przy wysyłaniu nie zadeklarowano wartości
    paczki:

    Art. 788. § 3. Za utratę, ubytek lub uszkodzenie pieniędzy, kosztowności,
    papierów wartościowych albo rzeczy szczególnie cennych przewoźnik ponosi
    odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy właściwości przesyłki były podane przy
    zawarciu umowy, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego
    niedbalstwa przewoźnika.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 37. Data: 2006-02-22 20:06:37
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    scream napisał(a):

> [...]
    > odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy właściwości przesyłki były podane przy
    > zawarciu umowy, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego

    Pamiętaj jednak, że istnieje Prawo pocztowe, które - jako ustawa
    szczegółowa - może (a w tym przypadku to robi) zmienić zapisy ogólne
    wynikające z KC.

    M.

  • 38. Data: 2006-02-22 20:13:46
    Od: Miernik <m...@f...org>

    scream <n...@p...pl> wrote:
    > Czy zgubienie przesyłki, którą PP zobowiązała się dostarczyć jest wg
    > Ciebie "rażącym niedbalstwem przewoźnika"? Wg mnie jak najbardziej
    > JEST.

    IMHO nie jest. Rażące niedbalstwo to by było gdyby PP wiozła te
    przesyłki na przykład na dachu samochodu osobowego, niczym nie
    przytwierdzone, tylko tak po prostu położone :) oczywiście po
    kilkunastu/kilkuset metrach takiej jazdy wszystkie by pospadały na
    jezdnię, a kierowca pojechałby dalej w siną dal.

    Jak udowodnisz że coś takiego miało miejsce, to możesz żądać pełnego
    odszkodowania. A jak przesyłka zaginęła w nieznanych okolicznościach to
    nic nie możesz zrobić.

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Save Europe from Software Patents
    http://www.gnu.org/philosophy/savingeurope.html

  • 39. Data: 2006-02-22 20:21:53
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    scream napisał(a):

    > Wyobraź sobie, że wpisałem "zaginiona paczka" i w tych kilku pasujących
    > wątkach nikt nie podał podstawy prawnej :>

    Wpisz: Allegro, poczta, zaginiona paczka, art

    I zobacz np: http://tinyurl.com/zsgjf (tak, tak, to ten watek) ;P

    j.

    http://tinyurl.com/dpuad (kto pierwszy kliknie ten głupi)

  • 40. Data: 2006-02-22 21:18:17
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 12 kwietnia 1996 r.I ACr 154/96

    z uzasadnienia

    Z przepisów art. 548 § 1 kc w związku z art. 544 § 1 kc daje się
    wyprowadzić wniosek, iż z chwilą nadania /przez sprzedajacego/ przesyłki do
    przewozu, ryzyko jej przypadkowej utraty przeszło na ku[pujacego. Oznacza to
    ..., że w razie wystąpienia przypadkowej utraty rzeczy, kupujący zobowiązany
    jest zapłacić sprzedawcy jej cenę.

    pozdrawiam