eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 809
  • Data wpłynięcia: 2012-10-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1456

809

XII. Zmiany związane z finansowaniem dróg
(art. 33)
W wyniku decyzji Rady Ministrów podjętej na posiedzeniu w dniu 4 września 2012 r.
w przedmiocie planowanych na 2013 r. wydatków na infrastrukturę drogową i kolejową
zaistniała konieczność wprowadzenia regulacji ustawowych, polegających na upoważnieniu
Krajowego Funduszu Drogowego do sfinansowania, do łącznej wysokości 165 mln zł,
kosztów remontów dróg krajowych, realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg
Krajowych i Autostrad.
Kwota 165 mln zł, o którą powiększony zostanie plan wydatków Krajowego Funduszu
Drogowego, pozwoli na sfinansowanie planów remontowych dróg krajowych w 2013 roku –
co przyczyni się do zabezpieczenia właściwej jakości nawierzchni dróg. Projektowana zmiana
jest niezbędna w celu umożliwienia finansowania wydatków nieinwestycyjnych (bieżących)
w ramach planu finansowego KFD.

XIII. Zmiany związane z finansowaniem bezpośrednio z budżetu resortu obrony narodowej
przedsięwzięć związanych z pomocą rozwojową w Afganistanie
(art. 34)
W art. 34 proponuje się wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego w roku 2013
sfinansowanie bezpośrednio z budżetu resortu obrony narodowej projektów wspierających
w Afganistanie (w prowincji Ghazni) odbudowę infrastruktury cywilnej oraz wspierających
wzmocnienie administracji lokalnej i społeczeństwa afgańskiego do kwoty 6 mln zł.
Zgodnie z uchwałą nr 37/2012 Rady Ministrów z dnia 20 marca 2012 r. w sprawie
ustanowienia Wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2012 – 2015 pomoc
rozwojowa w prowincji Ghazni w 2012 roku finansowana była w ramach środków
pochodzących z rezerwy celowej budżetu państwa „Implementacja polskiego programu
współpracy na rzecz rozwoju oraz wsparcie międzynarodowej współpracy na rzecz
demokracji i społeczeństwa obywatelskiego”.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2013 środki zaplanowane w ww. rezerwie celowej są
niewystarczające na dokończenie dotychczas realizowanych projektów w zakresie odbudowy
infrastruktury cywilnej w Afganistanie i w związku z tym zachodzi potrzeba stworzenia
podstaw prawnych umożliwiających sfinansowanie bezpośrednio z budżetu resortu obrony
narodowej danych przedsięwzięć.
35

Projekty rozwojowe realizowane są we współpracy z miejscowymi władzami i organizacjami
społecznymi i mają na celu odbudowę prowincji Ghazni oraz wzmacnianie zdolności
instytucjonalnych władz lokalnych.
Regulacje zawarte w niniejszym projekcie ustawy stanowią odzwierciedlenie rozstrzygnięć
wynikających z projektu ustawy budżetowej na rok 2013, który został przyjęty przez Rząd we
wrześniu 2012 r. Nie wprowadzają zmian systemowych w zakresie ustalania wydatków
jednostek sektora finansów publicznych, ustalając je, co do zasady, na poziomie z roku 2012.
Nie powodują zatem zmiany poziomu wydatków w okresie dłuższym niż rok. W zakresie
dotyczącym wydatków na wynagrodzenia i wynagrodzenia bezosobowe dyspozycja
wynikająca z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych została
wypełniona przez określenie kwoty limitu wydatków na wynagrodzenia w roku 2013
w sposób opisowy, tj. kwota ta nie może być wyższa w stosunku do kwoty z roku 2012.
Wyrażony kwotowo limit wydatków znajduje odzwierciedlenie w projekcie ustawy
budżetowej na rok 2013.

Zmiany zaproponowane w ustawie okołobudżetowej nie podlegają notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projektowane zmiany nie wymagają także przedstawienia instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji albo uzgodnienia, bowiem w przepisach Unii Europejskiej obowiązujących na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie określono takiego wymogu, zatem nie występują
przesłanki, o których mowa w § 12a Regulaminu pracy Rady Ministrów.
W trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) zgłoszenia zainteresowania pracami na
projektem ustawy wnieśli:
1) Imperial Tobacco Polska S.A.,
2) British American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o.,
3) Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego,
4) WZZ „Sierpień 80” w Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A.,
5) ZOZ Pracowników Imperial Tobacco Polska S.A.,
6) JTI Polska Sp. z o.o.,
36

7) Krajowy Związek Plantatorów Tytoniu,
8) Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o.





























37

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowane regulacje oddziaływać będą na osoby zatrudnione w jednostkach sektora
finansów publicznych.
Projektowana ustawa będzie oddziaływać także na osoby objęte przepisami ustawy z dnia
3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi
i jednostki samorządu terytorialnego.
Natomiast projektowane zmiany dotyczące opodatkowania akcyzą w określonych
okolicznościach suszu tytoniowego (art. 7) oddziaływać będą bezpośrednio na podmioty
uczestniczące w obrocie suszem tytoniowym, w tym plantatorów tytoniu, przetwórców suszu
tytoniowego, importerów i nabywców wewnątrzwspólnotowych.
Projektowana zmiana art. 96 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym została opracowana
w związku z postulatami branży winiarskiej o określeniu stawki podatku akcyzowego na cydr
i perry.
Zmiana ta oddziałuje bezpośrednio na producentów i przedsiębiorców uczestniczących
w obrocie przedmiotowymi wyrobami akcyzowymi. Ze względu na cenotwórczy charakter
podatku akcyzowego można spodziewać się obniżenia wydatków ponoszonych przez
konsumentów tych wyrobów.
Ceny detaliczne przedmiotowych wyrobów należą do kategorii cen umownych, tj. ustalanych
w oparciu o mechanizmy rynkowe. Jakkolwiek wpływ podatku akcyzowego na poziom cen
jest bezsporny, to nie jest on jedynym elementem determinującym ich zmianę. Mnogość
i złożoność czynników warunkujących wysokość cen cydru i perry, zwłaszcza tych
pozostających po stronie producentów i podmiotów biorących udział w ich obrocie
handlowym, utrudniają precyzyjne określenie ich poziomu. Przewiduje się, iż wejście w życie
ustawy spowoduje niewielki spadek cen detalicznych tych wyrobów. Ostateczna weryfikacja
przyjętego poziomu cen wyrobów odbywa się na poziomie konsumenta, zatem producenci
i podmioty uczestniczące w obrocie tymi wyrobami muszą brać pod uwagę również element
akceptacji tych cen przez konsumentów.
Podwyżki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe oddziaływać będą bezpośrednio na
producentów, importerów, nabywców wewnątrzwspólnotowych i przedsiębiorców
uczestniczących w obrocie wyrobami tytoniowymi oraz konsumentów.
38

Podwyżki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe generować będą konieczność
wydatkowania przez podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami tytoniowymi (podatników)
wyższej kwoty akcyzy do budżetu. Dodatkowo należy podkreślić, iż ze względu na
cenotwórczy charakter podatku akcyzowego, należy liczyć się ze zwiększonymi wydatkami
ponoszonymi przez konsumentów wyrobów tytoniowych, co może wpłynąć na ograniczenie
spożycia tych wyrobów. Ceny detaliczne wyrobów tytoniowych należą do kategorii cen
umownych, tj. ustalanych nie administracyjnie, lecz przez producentów, nabywców
wewnątrzwspólnotowych i importerów w oparciu o mechanizmy rynkowe. Na poziom cen
detalicznych wyrobów tytoniowych ma wpływ polityka cenowa prowadzona przez firmy
tytoniowe, która uzależniona jest również od pozycji rynkowej danej firmy w kraju. Przy
kształtowaniu poziomu cen na wyroby tytoniowe brana jest pod uwagę siła nabywcza
i kondycja przemysłu tytoniowego. Mnogość i złożoność czynników warunkujących
wysokość cen wyrobów tytoniowych, zwłaszcza tych pozostających po stronie producentów
i podmiotów biorących udział w ich obrocie handlowym, utrudniają precyzyjne określenie
poziomu cen. Ostateczna jednakże weryfikacja przyjętego poziomu cen wyrobów odbywa się
na poziomie konsumenta, zatem producenci i podmioty uczestniczące w obrocie tymi
wyrobami biorą pod uwagę również element akceptacji tych cen przez konsumentów.
Ponadto zmiana załącznika nr 2 do ustawy oddziałuje na podmioty gospodarcze uczestniczące
w obrocie wyrobami akcyzowymi o kodach CN 3811 11 10, 3811 11 90,
3811 19 00, 3811 90 00, które będą zobowiązane do przemieszczania tych wyrobów
z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy przy użyciu Systemu EMCS.
Zmiany w zakresie podatku od towarów i usług oddziałują na podmioty gospodarcze
dokonujące nabycia pojazdów samochodowych oraz paliw do napędu tych pojazdów,
wykorzystywanych w swojej działalności gospodarczej.

2. Konsultacje
W toku konsultacji projekt regulacji został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
(BIP): Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl) oraz Ministerstwa Finansów
(www.mf.gov.pl) – zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa.
Ponadto informacja o zamieszczeniu projektu ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Finansów została przekazana następującym podmiotom: Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej, Związkowi
39

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: