Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 809
- Data wpłynięcia: 2012-10-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1456
809
i niektórych pojazdów samochodowych
o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 tony.
Utrzymane zostanie prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu
pojazdów, o których mowa w art. 3 ust. 2 zmienianej ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym
(Dz. U. Nr 247, poz. 1652, z późn. zm.),
2) braku możliwości obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego przy nabyciu
przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do
napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych objętych
ograniczonym prawem do odliczenia podatku naliczonego,
3) niestosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku wykorzystywania przez podatnika
na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa samochodów osobowych i innych
pojazdów samochodowych objętych ograniczonym prawem do odliczenia podatku
naliczonego.
Proponowane przedłużenie, do dnia 31 grudnia 2013 r., podyktowane jest sytuacją
ekonomiczną kraju i wynika z faktu, że Polska objęta jest działaniami Komisji Europejskiej
mającymi na celu ograniczenie nadmiernego deficytu budżetowego.
Powyższy projekt w zakresie ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego przy
nabyciu ww. pojazdów samochodowych oraz niestosowania art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT
w okresie do dnia 31 grudnia 2013 r. ma umocowanie w otrzymanej przez Polskę decyzji
wykonawczej Rady z dnia 27 września 2010 r. upoważniającej Rzeczpospolitą Polską do
wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168
dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
(2010/581/UE) (Dz. Urz. UE L 256 z 30.09.2010, str. 24).
Polska dopełniła również (w zakresie paliw) wymogu przeprowadzenia konsultacji
z Komitetem do spraw VAT w celu jednorazowego przedłużenia – do dnia 31 grudnia 2013 r.
– rozwiązania ograniczającego obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przez podatnika paliw silnikowych, oleju
napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów samochodowych objętych
ograniczonym prawem do odliczenia podatku naliczonego.
Zmiana w art. 9 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. ma charakter techniczny i ściśle
związana jest z kwestią przedłużenia terminu obowiązywania przepisów art. 3, art. 4 i art. 5
tej ustawy.
30
Konsekwencją tych zmian jest przesunięcie terminu wejścia w życie niektórych rozwiązań
zawartych w ww. ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. z dnia 1 stycznia 2013 r. na dzień
1 stycznia 2014 r.
W związku z przesunięciem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
w art. 11 projektu proponuje się wprowadzenie odpowiednich zmian w ustawie z dnia
15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
Nr 102, poz. 585).
VII. Zmiany związane z sygnałem analogowym telewizji
(art. 12)
Obowiązek przejścia z rozpowszechniania sygnału telewizyjnego w drodze analogowej na
nadawanie cyfrowe wynika z ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu naziemnej
telewizji cyfrowej (Dz. U. Nr 153, poz. 903). Stosownie do art. 3 ust. 2 wymienionej ustawy,
wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej nastąpi
nie później niż do dnia 31 lipca 2013 r.
Środki z zaplanowanej w projekcie budżetu państwa na rok 2013 rezerwy celowej przekazane
zostaną w formie dotacji do telewizji publicznej, tj. spółki Telewizja Polska S.A. Należy przy
tym zaznaczyć, że art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
(Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, z późn. zm.) stanowi, że przychodami spółki Telewizja
Polska S.A. mogą być również dotacje z budżetu państwa.
Biorąc pod uwagę potrzebę pełnego i terminowego przejścia z nadawania analogowego na
nadawanie cyfrowe oraz uwzględniając ogólnikowy charakter przepisu art. 31 ust. 2 ustawy
o radiofonii i telewizji, konieczne jest zamieszczenie w projektowanej ustawie przepisu, który
stanowiłby upoważnienie do udzielenia jednostkom telewizji publicznej dotacji tytułem
odtworzenia sygnału analogowego w nadawaniu sygnału cyfrowego telewizji. W przeciwnym
przypadku ok. 1,5 mln obywateli może stracić dostęp do telewizji publicznej.
VIII. Blok zmian związany ze świadczeniami dla nauczycieli
(art. 14 i art. 15)
Zgodnie z postanowieniami art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) w budżetach organów prowadzących szkoły,
w budżetach wojewodów oraz w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty
31
i wychowania wyodrębnia się środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli, i tak
odpowiednio:
–
w budżecie organów prowadzących szkoły – 1% planowanych rocznych środków na
wynagrodzenia osobowe nauczycieli,
–
budżetach wojewodów – 5.000 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty –
z przeznaczeniem na wspieranie na obszarze województwa doskonalenia zawodowego
nauczycieli,
–
w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania – 5.000 średnich
wynagrodzeń nauczyciela stażysty na realizację ogólnokrajowych zadań w tym obszarze.
Z doświadczeń ostatnich kilku lat wynika, że środki planowane na ten cel, szczególnie
w budżetach wojewodów oraz w budżecie Ministra Edukacji Narodowej, są
niewykorzystywane, a w przypadku wojewodów planowane w niższych wysokościach niż
wynika to z obowiązujących przepisów. Praktyka ta jest skutkiem tego, że na doskonalenie
zawodowe nauczycieli dysponenci pozyskują środki unijne i te w pierwszej kolejności
wydatkują. W szczególności w budżetach wojewodów faktyczne wykonane wydatki na
doskonalenie są dwukrotnie niższe niż wynikające z obowiązujących przepisów.
W związku z powyższym proponuje się wprowadzić w roku 2013 przepis (art. 14)
umożliwiający elastyczne planowanie środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli.
Określenie maksymalnej wysokości rocznych środków na doskonalenie zawodowe
nauczycieli, w odniesieniu do poziomu dotychczasowych sztywnych kwot, pozwoli na
urealnienie planowania środków na ten cel.
Wprowadzenie powyższej zmiany nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powstałe w wyniku zaplanowania niższej
kwoty na doskonalenie zawodowe nauczycieli oszczędności w budżetach organów
prowadzących szkoły, w budżetach wojewodów oraz w budżecie ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania będą mogły być racjonalnie wykorzystane na inne potrzeby
w zakresie oświaty.
Z kolei zgodnie z postanowieniami art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) corocznie dokonuje się odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli w wysokości ustalanej jako iloczyn
planowanej liczby nauczycieli w przeliczeniu na pełny wymiar zajęć i 110% kwoty bazowej
stanowiącej podstawę wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli w dniu 1 stycznia
danego roku.
32
Powiązanie sposobu naliczania odpisów na ZFŚS z kwotą bazową powoduje automatyczny
wzrost środków na ten cel wynikający z corocznego wzrostu kwoty bazowej.
Proponowana na 2013 r. zmiana (art. 15) spowoduje, iż odpisy na ZFŚS dla nauczycieli będą
dokonywane w oparciu o kwotę bazową z dnia 1 stycznia 2012 r., tj. zamrożone na
dotychczasowym poziomie.
IX. Zmiana dotycząca Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej
(art. 30)
W art. 30 proponuje się wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego w roku 2013
dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, utworzonego na
podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540,
z późn. zm.), zadań związanych z przygotowywaniem kadry narodowej do udziału
w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach
świata lub mistrzostwach Europy.
W 2013 r. w ramach ww. przygotowań przewiduje się realizację finalnego etapu przygotowań
do zbliżających się XXII Zimowych Igrzysk Olimpijskich Soczi 2014. Program obejmować
będzie zawodników kadry narodowej objętych szkoleniem olimpijskim w 6 zimowych
sportach: narciarstwo, biathlon, snowboard, łyżwiarstwo figurowe, łyżwiarstwo szybkie,
sporty saneczkowe. Od 2013 r. rozpocznie się również kolejny, 4-letni cykl przygotowań
olimpijskich do Igrzysk XXXI Letniej Olimpiady w 2016 r. w Rio de Janeiro. Równolegle
zawodnicy polskich związków sportowych realizować będą w 2013 r. szkolenie we
wszystkich grupach wiekowych w ramach „Przygotowań do mistrzostw świata lub Europy
w sportach olimpijskich i nieolimpijskich”.
W art. 30 ust. 2 proponuje się umożliwienie wydania rozporządzenia określającego
szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań, tryb składania wniosków
oraz przekazywania środków, w sposób analogiczny jak ma to miejsce w art. 86. ust. 6
ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
X. Zmiana dotycząca planu finansowego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
(art. 31)
W art. 31 proponuje się wprowadzenie w roku 2013 obostrzenia w zakresie zmian w planie
finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Biorąc pod uwagę, że w planie
33
finansowym Zasobu określana jest wysokość wpłaty do budżetu państwa, każda zmiana
w planie finansowym, w konsekwencji której mogłoby nastąpić zmniejszenie wpłat
przekazywanych do budżetu państwa, wymaga akceptacji ministra właściwego do spraw
finansów publicznych. Wpłaty Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa do budżetu
w 2010 r. wyniosły 705,5 mln zł, w 2011 r. – 2 523,1 mln zł, w 2012 r. mają wynieść
1 687,8 mln zł, natomiast w 2013 r. – 1 460,3 mln zł.
XI. Zmiany związane z finansowaniem zadań przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej
(art. 32)
Polska jako członek Konwencji ESA jest zobowiązana do zapłaty składki członkowskiej.
Udział w Konwencji ESA pozwoli na realizację zadań m.in. służących rozwojowi technik
satelitarnych w zastosowaniu do badań klimatu oraz nadzoru morskiego, a także poszerzanie
wiedzy w dziedzinie czystych technologii napędowych i optymalizację źródeł energii, a także
zastosowanie obserwacji satelitarnych w zakresie monitorowania i zarządzania środowiskiem.
Ww. cele wpisują się w zakres zadań finansowanych przez NFOŚiGW (art. 400a ustawy
z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150,
z późn. zm.)). W związku z powyższym proponuje się sfinansowanie omawianej składki
w części dotyczącej Ministra Środowiska ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Przynależność Polski do organizacji międzynarodowych (m.in. Europejskiej Organizacji
ds. Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT), Światowej Organizacji
Meteorologicznej WMO, Protokołu Montrealskiego w sprawie substancji zubożających
warstwę ozonową – Fundusz Wielostronny, Konwencji Helsińskiej w sprawie ochrony Morza
Bałtyckiego i jego zasobów), na rzecz których składki regulowane są z budżetu Ministra
Środowiska, w sposób bezpośredni wiąże się z realizacją przez Ministra Środowiska jego
zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, związanych z wypełnianiem
zobowiązań wynikających z porozumień międzynarodowych oraz współpracy
międzynarodowej w tym obszarze. W związku z tym, że zadania te wpisują się również
w zadania finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej, proponuje się w roku 2013 uzupełnienie wydatków na przedmiotowe
składki do organizacji międzynarodowych ze środków tego Funduszu.
34
o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 tony.
Utrzymane zostanie prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu
pojazdów, o których mowa w art. 3 ust. 2 zmienianej ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym
(Dz. U. Nr 247, poz. 1652, z późn. zm.),
2) braku możliwości obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego przy nabyciu
przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do
napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych objętych
ograniczonym prawem do odliczenia podatku naliczonego,
3) niestosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku wykorzystywania przez podatnika
na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa samochodów osobowych i innych
pojazdów samochodowych objętych ograniczonym prawem do odliczenia podatku
naliczonego.
Proponowane przedłużenie, do dnia 31 grudnia 2013 r., podyktowane jest sytuacją
ekonomiczną kraju i wynika z faktu, że Polska objęta jest działaniami Komisji Europejskiej
mającymi na celu ograniczenie nadmiernego deficytu budżetowego.
Powyższy projekt w zakresie ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego przy
nabyciu ww. pojazdów samochodowych oraz niestosowania art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT
w okresie do dnia 31 grudnia 2013 r. ma umocowanie w otrzymanej przez Polskę decyzji
wykonawczej Rady z dnia 27 września 2010 r. upoważniającej Rzeczpospolitą Polską do
wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168
dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
(2010/581/UE) (Dz. Urz. UE L 256 z 30.09.2010, str. 24).
Polska dopełniła również (w zakresie paliw) wymogu przeprowadzenia konsultacji
z Komitetem do spraw VAT w celu jednorazowego przedłużenia – do dnia 31 grudnia 2013 r.
– rozwiązania ograniczającego obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przez podatnika paliw silnikowych, oleju
napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów samochodowych objętych
ograniczonym prawem do odliczenia podatku naliczonego.
Zmiana w art. 9 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. ma charakter techniczny i ściśle
związana jest z kwestią przedłużenia terminu obowiązywania przepisów art. 3, art. 4 i art. 5
tej ustawy.
30
Konsekwencją tych zmian jest przesunięcie terminu wejścia w życie niektórych rozwiązań
zawartych w ww. ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. z dnia 1 stycznia 2013 r. na dzień
1 stycznia 2014 r.
W związku z przesunięciem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
w art. 11 projektu proponuje się wprowadzenie odpowiednich zmian w ustawie z dnia
15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
Nr 102, poz. 585).
VII. Zmiany związane z sygnałem analogowym telewizji
(art. 12)
Obowiązek przejścia z rozpowszechniania sygnału telewizyjnego w drodze analogowej na
nadawanie cyfrowe wynika z ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu naziemnej
telewizji cyfrowej (Dz. U. Nr 153, poz. 903). Stosownie do art. 3 ust. 2 wymienionej ustawy,
wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej nastąpi
nie później niż do dnia 31 lipca 2013 r.
Środki z zaplanowanej w projekcie budżetu państwa na rok 2013 rezerwy celowej przekazane
zostaną w formie dotacji do telewizji publicznej, tj. spółki Telewizja Polska S.A. Należy przy
tym zaznaczyć, że art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
(Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, z późn. zm.) stanowi, że przychodami spółki Telewizja
Polska S.A. mogą być również dotacje z budżetu państwa.
Biorąc pod uwagę potrzebę pełnego i terminowego przejścia z nadawania analogowego na
nadawanie cyfrowe oraz uwzględniając ogólnikowy charakter przepisu art. 31 ust. 2 ustawy
o radiofonii i telewizji, konieczne jest zamieszczenie w projektowanej ustawie przepisu, który
stanowiłby upoważnienie do udzielenia jednostkom telewizji publicznej dotacji tytułem
odtworzenia sygnału analogowego w nadawaniu sygnału cyfrowego telewizji. W przeciwnym
przypadku ok. 1,5 mln obywateli może stracić dostęp do telewizji publicznej.
VIII. Blok zmian związany ze świadczeniami dla nauczycieli
(art. 14 i art. 15)
Zgodnie z postanowieniami art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) w budżetach organów prowadzących szkoły,
w budżetach wojewodów oraz w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty
31
i wychowania wyodrębnia się środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli, i tak
odpowiednio:
–
w budżecie organów prowadzących szkoły – 1% planowanych rocznych środków na
wynagrodzenia osobowe nauczycieli,
–
budżetach wojewodów – 5.000 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty –
z przeznaczeniem na wspieranie na obszarze województwa doskonalenia zawodowego
nauczycieli,
–
w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania – 5.000 średnich
wynagrodzeń nauczyciela stażysty na realizację ogólnokrajowych zadań w tym obszarze.
Z doświadczeń ostatnich kilku lat wynika, że środki planowane na ten cel, szczególnie
w budżetach wojewodów oraz w budżecie Ministra Edukacji Narodowej, są
niewykorzystywane, a w przypadku wojewodów planowane w niższych wysokościach niż
wynika to z obowiązujących przepisów. Praktyka ta jest skutkiem tego, że na doskonalenie
zawodowe nauczycieli dysponenci pozyskują środki unijne i te w pierwszej kolejności
wydatkują. W szczególności w budżetach wojewodów faktyczne wykonane wydatki na
doskonalenie są dwukrotnie niższe niż wynikające z obowiązujących przepisów.
W związku z powyższym proponuje się wprowadzić w roku 2013 przepis (art. 14)
umożliwiający elastyczne planowanie środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli.
Określenie maksymalnej wysokości rocznych środków na doskonalenie zawodowe
nauczycieli, w odniesieniu do poziomu dotychczasowych sztywnych kwot, pozwoli na
urealnienie planowania środków na ten cel.
Wprowadzenie powyższej zmiany nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powstałe w wyniku zaplanowania niższej
kwoty na doskonalenie zawodowe nauczycieli oszczędności w budżetach organów
prowadzących szkoły, w budżetach wojewodów oraz w budżecie ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania będą mogły być racjonalnie wykorzystane na inne potrzeby
w zakresie oświaty.
Z kolei zgodnie z postanowieniami art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) corocznie dokonuje się odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli w wysokości ustalanej jako iloczyn
planowanej liczby nauczycieli w przeliczeniu na pełny wymiar zajęć i 110% kwoty bazowej
stanowiącej podstawę wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli w dniu 1 stycznia
danego roku.
32
Powiązanie sposobu naliczania odpisów na ZFŚS z kwotą bazową powoduje automatyczny
wzrost środków na ten cel wynikający z corocznego wzrostu kwoty bazowej.
Proponowana na 2013 r. zmiana (art. 15) spowoduje, iż odpisy na ZFŚS dla nauczycieli będą
dokonywane w oparciu o kwotę bazową z dnia 1 stycznia 2012 r., tj. zamrożone na
dotychczasowym poziomie.
IX. Zmiana dotycząca Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej
(art. 30)
W art. 30 proponuje się wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego w roku 2013
dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, utworzonego na
podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540,
z późn. zm.), zadań związanych z przygotowywaniem kadry narodowej do udziału
w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach
świata lub mistrzostwach Europy.
W 2013 r. w ramach ww. przygotowań przewiduje się realizację finalnego etapu przygotowań
do zbliżających się XXII Zimowych Igrzysk Olimpijskich Soczi 2014. Program obejmować
będzie zawodników kadry narodowej objętych szkoleniem olimpijskim w 6 zimowych
sportach: narciarstwo, biathlon, snowboard, łyżwiarstwo figurowe, łyżwiarstwo szybkie,
sporty saneczkowe. Od 2013 r. rozpocznie się również kolejny, 4-letni cykl przygotowań
olimpijskich do Igrzysk XXXI Letniej Olimpiady w 2016 r. w Rio de Janeiro. Równolegle
zawodnicy polskich związków sportowych realizować będą w 2013 r. szkolenie we
wszystkich grupach wiekowych w ramach „Przygotowań do mistrzostw świata lub Europy
w sportach olimpijskich i nieolimpijskich”.
W art. 30 ust. 2 proponuje się umożliwienie wydania rozporządzenia określającego
szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań, tryb składania wniosków
oraz przekazywania środków, w sposób analogiczny jak ma to miejsce w art. 86. ust. 6
ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
X. Zmiana dotycząca planu finansowego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
(art. 31)
W art. 31 proponuje się wprowadzenie w roku 2013 obostrzenia w zakresie zmian w planie
finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Biorąc pod uwagę, że w planie
33
finansowym Zasobu określana jest wysokość wpłaty do budżetu państwa, każda zmiana
w planie finansowym, w konsekwencji której mogłoby nastąpić zmniejszenie wpłat
przekazywanych do budżetu państwa, wymaga akceptacji ministra właściwego do spraw
finansów publicznych. Wpłaty Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa do budżetu
w 2010 r. wyniosły 705,5 mln zł, w 2011 r. – 2 523,1 mln zł, w 2012 r. mają wynieść
1 687,8 mln zł, natomiast w 2013 r. – 1 460,3 mln zł.
XI. Zmiany związane z finansowaniem zadań przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej
(art. 32)
Polska jako członek Konwencji ESA jest zobowiązana do zapłaty składki członkowskiej.
Udział w Konwencji ESA pozwoli na realizację zadań m.in. służących rozwojowi technik
satelitarnych w zastosowaniu do badań klimatu oraz nadzoru morskiego, a także poszerzanie
wiedzy w dziedzinie czystych technologii napędowych i optymalizację źródeł energii, a także
zastosowanie obserwacji satelitarnych w zakresie monitorowania i zarządzania środowiskiem.
Ww. cele wpisują się w zakres zadań finansowanych przez NFOŚiGW (art. 400a ustawy
z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150,
z późn. zm.)). W związku z powyższym proponuje się sfinansowanie omawianej składki
w części dotyczącej Ministra Środowiska ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Przynależność Polski do organizacji międzynarodowych (m.in. Europejskiej Organizacji
ds. Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT), Światowej Organizacji
Meteorologicznej WMO, Protokołu Montrealskiego w sprawie substancji zubożających
warstwę ozonową – Fundusz Wielostronny, Konwencji Helsińskiej w sprawie ochrony Morza
Bałtyckiego i jego zasobów), na rzecz których składki regulowane są z budżetu Ministra
Środowiska, w sposób bezpośredni wiąże się z realizacją przez Ministra Środowiska jego
zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, związanych z wypełnianiem
zobowiązań wynikających z porozumień międzynarodowych oraz współpracy
międzynarodowej w tym obszarze. W związku z tym, że zadania te wpisują się również
w zadania finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej, proponuje się w roku 2013 uzupełnienie wydatków na przedmiotowe
składki do organizacji międzynarodowych ze środków tego Funduszu.
34
Dokumenty związane z tym projektem:
- 809 › Pobierz plik