eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

W § 6 projektu rozporządzenia określono sposób kalkulacji przychodów związanych z daną
składową obowiązku świadczenia usług powszechnych. Przyjęto, że przychody z realizacji
składowej obowiązku przypisuje się zgodnie z przepisami rozporządzenia, o którym mowa w § 5
projektu rozporządzenia. Przychody z realizacji składowej obowiązku obejmują wyłącznie
przychody, których operator wyznaczony nie osiągnąłby, gdyby nie miał obowiązku świadczenia
usług powszechnych. Do kalkulacji przychodów z realizacji składowej obowiązku przyjmuje się
wartości przychodów wykazane w księgach rachunkowych operatora wyznaczonego.
W § 7 projektu rozporządzenia określono sposób kalkulacji korzyści pośrednich oraz korzyści
wynikających z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu,
związanych z daną składową obowiązku świadczenia usług powszechnych. Przyjęto, że korzyści
pośrednie i korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
wyznaczonemu ustala się, szacując korzyści niematerialne związane z realizacją składowej
obowiązku, które operator pocztowy uzyskuje lub może uzyskać w związku z wyznaczeniem na
operatora wyznaczonego. Do korzyści pośrednich zalicza się w szczególności: znajomość
operatora wyznaczonego, dodatkowe możliwości w zakresie reklamy obcej i własnej
w placówkach operatora wyznaczonego. Do korzyści wynikających z praw specjalnych lub
wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu zalicza się w szczególności korzyści
wynikające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, korzyści wynikające z mocy
dokumentu urzędowego przyznanej potwierdzeniu nadania przesyłki rejestrowanej wydanego
przez placówkę operatora wyznaczonego, korzyści wynikające z popytu na usługi dodatkowe
świadczone łącznie z usługami powszechnymi (tzw. usługi komplementarne). Przy czym
podstawą do kalkulacji korzyści wynikających z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych
operatorowi wyznaczonemu, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 2 – 3 mogą być np. udziały
w rynku, czy badania rynkowe. Korzyści pośrednie oraz korzyści wynikające z praw specjalnych
lub wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu przypisuje się do danej składowej
obowiązku świadczenia usług powszechnych zgodnie z przepisami rozporządzenia wydanego na
podstawie art. 104 ustawy.
W § 8 projektu rozporządzenia określone zostały elementy, które powinien zawierać projekt
opisu kalkulacji kosztu netto. Powinien on zawierać:
• wskazanie i charakterystykę składowych obowiązku,
• definicję i założenia scenariusza bazowego i scenariusza alternatywnego,
• sposób kalkulacji kosztu netto dla poszczególnych składowych obowiązku,
• sposób kalkulacji korekty z tytułu nieefektywności operatora wyznaczonego,
• wskazanie i charakterystykę korzyści pośrednich oraz korzyści wynikających z praw
specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu a także sposób ich
kalkulacji.
W § 9 projektu rozporządzenia określono tryb i terminy uzgadniania i zatwierdzania projektu
opisu kalkulacji kosztu netto. Przyjęto, że operator wyznaczony, nie później niż 1 miesiąc po
rozpoczęciu roku obrotowego, przedstawia Prezesowi UKE projekt opisu kalkulacji kosztu netto
na ten rok. Prezes UKE w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania projektu opisu kalkulacji
kosztu netto, uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożony projekt opisu kalkulacji kosztu
netto. Prezes UKE może:
• w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania projektu wezwać operatora wyznaczonego
do dokonania zmian w projekcie opisu kalkulacji kosztu netto,
5

• wezwać operatora wyznaczonego do uzupełnienia informacji zawartych w projekcie
opisu kalkulacji kosztu lub do przedłożenia wyjaśnień.
Operator wyznaczony dokonuje zmian w projekcie opisu kalkulacji kosztu w terminie 1 miesiąca
od dnia otrzymania wezwania albo dokonuje uzupełnień lub przedkłada wyjaśnienia w terminie
określonym w wezwaniu. Prezes UKE zatwierdza opis kalkulacji kosztu netto w terminie
5 miesięcy od dnia otrzymania tego projektu.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa w przepisach dotyczących
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.















6

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty na które oddziałuje rozporz dzenie
Podmiotami, do których adresowane będzie rozporządzenie, jest Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej oraz operator wyznaczony do świadczenia powszechnych usług pocztowych na
podstawie przepisów projektowanego Prawa pocztowego.
2. Konsultacje społeczne
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), w ramach konsultacji społecznych
projekt zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji i Rządowego Centrum Legislacji oraz zostanie
przesłany do następujących podmiotów:
1) Konfederacji Pracodawców Polskich,
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych,
3) Business Center Club,
4) Forum Przewoźników Ekspresowych,
5) Poczty Polskiej S.A.,
6) InPost Sp. z o.o.,
7) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Niepublicznych Operatorów Pocztowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego

Projektowane rozporządzenie będzie elementem nowego systemu finansowania usługi
powszechnej, który wiąże się z rozszerzeniem zadań regulacyjnych Prezesa UKE. Jednym
z takich zadań, które wynika wprost z treści projektowanego rozporządzenia, będzie
uzgadnianie i zatwierdzanie opisu kalkulacji kosztu netto przygotowanego przez operatora
wyznaczonego. Z uwagi na specjalistyczny charakter regulacji, jej realizacja będzie skutkowała
większym zapotrzebowaniem Urzędu na środki budżetowe. Jednocześnie zadania wynikające
z rozporządzenia spowodują wzrost kosztów funkcjonowania operatora wyznaczonego, który
będzie miał obowiązek opracować opis kalkulacji kosztu netto, uzgodnić go z Prezesem UKE,
a następnie dokonywać samej kalkulacji.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowane w rozporządzeniu regulacje nie będą miały wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane przepisy mają na celu poprawę konkurencyjności rynku usług pocztowych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Proponowane w rozporządzeniu regulacje nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.




09/50rch
7

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 61 . [ 62 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: