eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739


miasto lub konurbację oraz weryfikował – na wniosek przewoźników lotniczych
– kryteria dostępu do elementów infrastruktury lotniska dostosowanych do
indywidualnych potrzeb.
II. Konsultacje społeczne – projekt został skonsultowany z następującymi
podmiotami:
1) Aeroklub Polski,
2) Eurolot S. A.,
3) Polskie Linie Lotnicze LOT S. A.,
4) Ad Astra Executive Charter sp. z o.o.,
5) Aviation Support,
6) Jet Air sp. z o. o.,
7) Sprintair sp. z o. o.,
8) SPZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe,
9) EXIN sp. z o.o.,
10) SKY TAXI sp. z o.o.,
11) General Aviation sp. z o. o.,
12) Blue Jet sp. z o.o.,
13) Sprint Air Cargo sp. z o. o.,
14) Air Italy Polska sp. z o.o.,
15) IATA Polska,
16) BARIP,
17) Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA POLAND,
18) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
19) Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A.,
20) Port Lotniczy Bydgoszcz im. I. Paderewskiego S.A.,
21) Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o.,
22) Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o.,
23) Port Lotniczy Łódź im. W. Reymonta sp. z o.o.,
24) Port Lotniczy Poznań – Ławica sp. z o.o.,
19


25) Port Lotniczy Rzeszów – Jasionka sp. z o.o.,
26) Port Lotniczy Szczecin – Goleniów sp. z o.o.,
27) Port Lotniczy Wrocław S.A.,
28) Krajowa Rada Lotnictwa,
29) Związek Regionalnych Portów Lotniczych,
30) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,
31) NSZZ „Solidarność” 80 Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „Porty
Lotnicze”,
32) NSZZ ”Solidarność” Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze”,
33) Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego,
34) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego,
35) Związek Zawodowy Personelu Pokładowego,
36) Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych,
37) Związek Zawodowy Pilotów Liniowych,
38) Związek Zawodowy Pracowników Lotnictwa Cywilnego,
39) Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT S.A.,
40) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa – Okęcie,
41) Związek Zawodowy Pracowników PPL, pracowników spółek z udziałem
przedsiębiorstwa i lotnisk komunikacyjnych.
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji wraz z odniesieniem się do
nich przedstawiono w załączeniu do OSR.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie przepisów
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Wcześniej projekt Założeń do zmiany ustawy – Prawo lotnicze w zakresie opłat
lotniskowych został dwukrotnie skonsultowany społecznie oraz poddany
uzgodnieniom międzyresortowym.

20


III. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W związku z propozycją pobierania opłat lotniskowych od strony wojskowej
w ramach umów operacyjnych na lotniskach współużytkowanych, należy
podkreślić, że zasady ustalania i pobierania tych opłat będą przedmiotem ustaleń
pomiędzy zarządzającym lotniskiem oraz wojskowym użytkownikiem lotnisk,
w ramach zawieranej umowy. Natomiast biorąc pod uwagę fakt, iż stopień
wykorzystania poszczególnych lotnisk współużytkowanych przez stronę wojskową
jest różny, a wysokość opłat powinna uwzględniać wkład strony cywilnej
i wojskowej w powstanie lotniska oraz udział stron umowy w ponoszeniu kosztów
utrzymywania i eksploatacji, na obecną chwilę nie jest możliwe oszacowanie
wysokości ewentualnych kosztów związanych z realizacją tego zapisu. Bez
względu na powyższe, ewentualne koszty opłat lotniskowych ponoszonych przez
stronę wojskową na lotniskach współużytkowanych będą ponoszone przez MON
w ramach obecnego budżetu Ministra Obrony Narodowej.
Natomiast dodatkowe zadania realizowane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego związane z nadzorem nad opłatami lotniskowymi finansowane będą
z budżetu państwa z części 39 – Transport w ramach środków przewidzianych na
finansowanie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
IV. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy – ustawa nie będzie miała
bezpośredniego wpływu dla rynku pracy.
V. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało wpływ na podmioty rynku
lotniczego: zarządzających lotniskami użytku publicznego oraz użytkowników tych
lotnisk.
W zakresie podmiotów rynku transportu lotniczego – zarządzających lotniskami
użytku publicznego – skutki finansowe wejścia w życie nowych przepisów będą
zróżnicowane w zależności od wielkości lotniska:
1) dla lotnisk o ruchu powyżej 5 mln pasażerów rocznie wejście w życie nowych
przepisów może spowodować niewielki wzrost obciążeń finansowych
wynikających z nowych obowiązków obejmujących przede wszystkim
21


coroczne konsultacje z użytkownikami lotniska, jak również rozszerzony
zakres informacji udostępnianych podczas przedmiotowych konsultacji.
Należy przy tym podkreślić, iż konieczność nałożenia przedmiotowych
obowiązków wynika wprost z przepisów implementowanej dyrektywy,
2) dla lotnisk o ruchu do 5 mln pasażerów rocznie uproszczenie procedur
administracyjnych przy wprowadzaniu nowych opłat lotniskowych w życie
powinno spowodować zwiększenie elastyczności i szybkości ustalania opłat
lotniskowych, a w efekcie niewielkie obniżenie kosztów.
Oszacowanie wysokości przedmiotowych kosztów i oszczędności dla
zarządzających lotniskami nie jest możliwe, jednakże należy się spodziewać, iż nie
będą to kwoty znaczące.
Oprócz skutków finansowych, które zostały opisane wyżej, projektowana ustawa
może odnieść skutki w postaci:
1) lepszego dostosowania infrastruktury lotnisk w Polsce do potrzeb ich
użytkowników, co może pozwolić na bardziej efektywne dostosowanie podaży
do popytu w wyniku prowadzenia konsultacji w zakresie rozwoju
infrastruktury lotnisk pomiędzy zarządzającymi a użytkownikami,
2) utrzymywania przez zarządzających lotniskami określonego minimalnego
standardu obsługi wynikającego z umów dotyczących jakości usług.
Powyższe, wraz z ograniczeniem wymogów administracyjnych dla lotnisk
obsługujących do 5 mln pasażerów rocznie, może w sposób pozytywny pośrednio
wpłynąć na konkurencyjność polskiej gospodarki.
VI. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie odniesie bezpośrednich skutków dla
sytuacji regionów, ale w dłuższej perspektywie czasu może mieć pośredni wpływ
na sytuację i rozwój regionalny w wyniku zacieśnienia współpracy i rozwoju
dialogu między zarządzającymi lotniskami oraz ich użytkownikami. Taki
potencjalny pośredni wpływ jest jednak na obecnym etapie trudny do oszacowania.



02/09/EP
22


TABELA ZBIEŻNOŚCI

TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO/
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE z dnia 11 marca 2009 r.
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH:
w sprawie opłat lotniskowych

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ


L.p.
Konieczn
ość
Uzasadnienie uwzględnienia w
Jedn.
Treść przepisu UE
wdrożeni
Jedn.
projekcie przepisów

Treść przepisu/ów projektu
red.
a
red.
wykraczających poza minimalne

wymogi prawa UE
T/N
1.
Art. 1
Przedmiot
N

Zasada ogólna.

1.
W niniejszej dyrektywie ustala się wspólne




zasady nakładania opłat lotniskowych w portach




lotniczych we Wspólnocie.









2.
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do
T
Art.
Nowy art. 77b ust. 10 w brzmieniu:

wszystkich portów lotniczych położonych na terytorium,

77b
10. Przepisów ust. 1-9 nie stosuje się do
na którym stosuje się Traktat, otwartych dla ruchu

ust.
zarządzającego lotniskiem użytku publicznego
handlowego i obsługujących rocznie ponad 5 milionów

10
obsługującym w ciągu roku nie więcej niż 5 000
pasażerów oraz do portu lotniczego o największym


000 pasażerów, które jest lotniskiem użytku
ruchu pasażerskim w każdym państwie członkowskim.


publicznego obsługującym największą liczbę



pasażerów na terytorium Rzeczypospolitej



Polskiej.








Art.
Nowy art. 77c ust. 1 w brzmieniu:



77c
Art. 77c. 1. Zarządzający lotniskiem użytku
publicznego obsługującym w ciągu roku więcej


ust. 1

niż 5 000 000 pasażerów albo – jeśli żadne






lotnisko użytku publicznego w Rzeczypospolitej



Polskiej nie spełnia tego kryterium – lotniskiem



użytku publicznego, które w roku kalendarzowym



poprzedzającym rozpoczęcie konsultacji obsłużyło



największą liczbę pasażerów spośród lotnisk na
1

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: