Poselski projekt ustawy o Rzeczniku Praw Rodziny
projekt dotyczy ustanowienia Rzecznika Praw Rodziny, jako wyspecjalizowanego organu stojącego na straży praw rodziny, określenia jego kompetencji, sposobu powoływania i odwoływania oraz zasady funkcjonowania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 722
- Data wpłynięcia: 2012-05-15
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 25 dnia 09-11-2012
722
rodziny, Rzecznik może zlecić wykonanie badań naukowych, sporządzenie opinii
i różnego rodzaju opracowań oraz finansować różnorakie przedsięwzięcia mające na
celu wzmocnienie rodziny jako instytucji oraz pomoc rodzinom w ramach
posiadanych środków i możliwości praktycznych.
Art. 4
1. Rzecznika powołuje Sejm, za zgodą Senatu, na wniosek Marszałka Sejmu,
Marszałka Senatu, grupy co najmniej 15 posłów, co najmniej 7 senatorów lub grupy
co najmniej 100 tysięcy pełnoletnich obywateli.
2. Szczegółowy tryb zgłaszania kandydatów na Rzecznika określa uchwała Sejmu.
3. Uchwałę Sejmu o powołaniu Rzecznika, Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie
Marszałkowi Senatu.
4. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Rzecznika
w ciągu miesiąca od dnia otrzymania uchwały Sejmu, o której mowa w ust. 3.
Niepodjęcie uchwały przez Senat w ciągu miesiąca oznacza wyrażenie zgody.
5. Jeżeli Senat nie wyrazi zgody na powołanie Rzecznika, Sejm powołuje
na to stanowisko inną osobę. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.
6. Rzecznik pełni swoje obowiązki do czasu złożenia ślubowania przez nowego
Rzecznika, z zastrzeżeniem art.6, art. 8 ust. 1 i art. 16 ust. 3.
Art. 5
Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Rzecznik składa przed Sejmem
następujące ślubowanie:
„ lubuję uroczyście, że przy wykonywaniu powierzonych mi obowiązków Rzecznika
Praw Rodziny dochowam wierności Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, będę
strzec praw rodziny, kierując się przepisami prawa, dobrem rodziny jako całości oraz
każdego z jej członków od poczęcia do naturalnej śmierci. lubuję, że powierzone mi
obowiązki będę wypełniać bezstronnie, z najwyższą sumiennością i starannością, że
będę strzec godności powierzonego mi stanowiska oraz dochowam tajemnicy
państwowej i służbowej.” lubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi
dopomóż Bóg”.
Art. 6
1. Kadencja Rzecznika trwa 5 lat, licząc od dnia złożenia ślubowania przed Sejmem.
2. Kadencja Rzecznika wygasa w razie jego śmierci lub odwołania.
3. Ta sama osoba nie może być Rzecznikiem dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
Art. 7
1. Rzecznik jest w swojej działalności niezależny od innych organów państwowych
i odpowiada jedynie przed Sejmem na zasadach określonych w ustawie.
2. Rzecznik nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty
do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności. Rzecznik nie może być
zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa
i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku
postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który
może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego.
3. Rzecznik nie może:
1) zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej,
ani wykonywać innych zajęć zarobkowych,
2) należeć do partii politycznej,
3) prowadzić działalności publicznej i innej nie dającej się pogodzić
z obowiązkami i godnością jego urzędu,
4) prowadzić jakiejkolwiek działalności mogącej wywołać podejrzenie
o stronniczość lub interesowność.
4. Po zaprzestaniu wykonywania obowiązków Rzecznik ma prawo powrócić na
stanowisko zajmowane poprzednio lub otrzymać stanowisko równorzędne
z poprzednio zajmowanym.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, rozwiązanie przez pracodawcę stosunku
pracy, z wyjątkiem stosunku pracy na podstawie wyboru, oraz zmiana warunków
pracy lub płacy w ciągu dwóch lat po zaprzestaniu wykonywania obowiązków
Rzecznika może nastąpić tylko za zgodą Prezydium Sejmu.
Art. 8
1. Sejm, za zgodą Senatu, odwołuje Rzecznika przed upływem kadencji, jeżeli:
1) zrzekł się on sprawowania urzędu,
2) stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek choroby
lub utraty sił, stwierdzonych orzeczeniem lekarskim,
3) sprzeniewierzył się złożonemu ślubowaniu,
4) został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
2. Sejm podejmuje uchwałę w sprawie odwołania Rzecznika na wniosek Marszałka
Sejmu, Marszałka Senatu, grupy co najmniej 45 posłów lub co najmniej 21 senatorów
lub grupy co najmniej 300 tysięcy pełnoletnich obywateli.
3. Uchwałę Sejmu o odwołaniu Rzecznika Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie
Marszałkowi Senatu.
4. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na odwołanie Rzecznika
w ciągu miesiąca od dnia otrzymania uchwały Sejmu, o której mowa w ust. 3.
Niepodjęcie uchwały przez Senat w ciągu miesiąca oznacza wyrażenie zgody.
Art. 9
1. Rzecznik podejmuje działania przewidziane w ustawie z własnej inicjatywy, biorąc
pod uwagę w szczególności informacje pochodzące od obywateli lub ich organizacji
oraz różnego rodzaju instytucji, wskazujące na naruszanie praw lub dobra rodziny.
2. Rzecznik powiadamia osobę lub organizację, która zgłosiła informację o naruszeniu
praw lub dobra rodziny, o zajętym przez siebie stanowisku, a w przypadku podjęcia
działania - o jego skutkach.
Art. 10
1. Rzecznik może:
1) występować do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy
ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach
dotyczących dobra rodziny
2) zbadać, nawet bez uprzedzenia, każdą sprawę na miejscu,
3) żądać od organów władzy publicznej, organizacji lub instytucji złożenia wyjaśnień
lub udzielenia informacji, a także udostępnienia akt i dokumentów,
w tym zawierających dane osobowe,
4) żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych oraz wziąć udział
w toczącym się już postępowaniu - na prawach przysługujących prokuratorowi,
5)
żądać wszczęcia przez uprawnionego oskarżyciela postępowania
przygotowawczego w sprawach o przestępstwa,
6) zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi
do sądu administracyjnego, a także uczestniczyć w tych postępowaniach na prawach
przysługujących prokuratorowi,
7) wystąpić z wnioskiem o ukaranie w postępowaniu w sprawach
o wykroczenia, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
8) zlecać przeprowadzanie badań oraz sporządzanie ekspertyz i opinii.
2. Rzecznik może odmówić ujawnienia danych osobowych osoby, od której uzyskał
informację wskazującą na naruszenie praw lub dobra rodziny
oraz osoby, której naruszenie dotyczy, w tym także wobec organów władzy
publicznej, jeżeli uzna to za niezbędne dla ochrony wolności, praw i interesów
jednostki.
Art. 11
1. Rzecznik może również zwracać się do właściwych organów, organizacji lub
instytucji o podjęcie działań na rzecz rodziny z zakresu ich kompetencji.
2. Organy, organizacje i instytucje, o których mowa w ust. 1, podejmują sprawy
skierowane przez Rzecznika.
3. Organ, organizacja lub instytucja, do których Rzecznik zwrócił się o podjęcie
działań na rzecz rodziny, są obowiązane niezwłocznie, nie później jednak
niż w terminie 30 dni, poinformować Rzecznika o podjętych działaniach
lub zajętym stanowisku.
4. W przypadku gdy organ, organizacja lub instytucja, o których mowa w ust. 1, nie
poinformują Rzecznika o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku
albo gdy Rzecznik nie podziela ich stanowiska, może zwrócić się do właściwej
jednostki nadrzędnej o podjęcie odpowiednich działań.
5. W przypadku gdy Rzecznik stwierdził w działalności organu, organizacji
lub instytucji naruszenie praw lub dobra rodziny, może żądać wszczęcia postępowania
dyscyplinarnego, zastosowania sankcji służbowych lub podjęcia
innych działań przewidzianych prawem.
Art. 12
Organ, organizacja lub instytucja, do których zwróci się Rzecznik,
są obowiązane z nim współdziałać i udzielać mu pomocy, a w szczególności:
1) zapewnić dostęp do akt i dokumentów badanej sprawy,
2) udzielać Rzecznikowi żądanych przez niego informacji i wyjaśnień,
3) udzielać wyjaśnień dotyczących podstawy faktycznej i prawnej swoich
rozstrzygnięć.
Art. 13
1. Rzecznik przedstawia właściwym organom władzy publicznej, organizacjom
i instytucjom oceny i wnioski zmierzające do zapewnienia skutecznej ochrony praw
i dobra rodziny oraz usprawnienia trybu załatwiania spraw w tym zakresie.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 722 › Pobierz plik