Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 707
- Data wpłynięcia: 2012-09-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1258
707
Po ustaleniu przez KE współczynnika przydziału i określeniu wielkości wkładu
przyznanych poszczególnym państwom członkowskim, minister właściwy do spraw rynków
rolnych będzie informował o ww. danych marszałków województw i Prezesa ARiMR (art. 8
ust. 5 ustawy).
Zmiana art. 8 ust. 3 pkt 1 ustawy ma charakter porządkowy i polega na wskazaniu
obowiązującego przepisu rozporządzenia nr 543/2011.
Zmiana w art. 9 ust. 1 pkt 13 ustawy wynika z uchylenia rozporządzenia nr 1580/2007
przez rozporządzenie nr 543/2011 oraz możliwości wprowadzenia sankcji, o której mowa
w art. 115 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 543/2011, przez państwo członkowskie w przypadku
popełnienia przez grupę producentów lub organizację oszustwa. Zgodnie z nowym
brzmieniem art. 9 pkt 13, dyrektor oddziału regionalnego ARiMR wydaje decyzje
w sprawach wyłączenia ze wsparcia grupy, organizacji lub zrzeszenia producentów.
Zmiana art. 9 ust. 1b ustawy ma charakter porządkowy i polega na wskazaniu
obowiązującego przepisu rozporządzenia nr 543/2011.
W art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy rozszerza się zakres opiniowania planów dochodzenia do
uznania przez dyrektora oddziału regionalnego ARiMR. Zgodnie z art. 38 ust. 3 lit. b
rozporządzenia nr 543/2011, państwo członkowskie ocenia, czy proponowane etapy planu nie
są nadmiernie długie i czy w związku z tym grupa mogłaby spełnić warunki uznania za
organizację producentów w okresie krótszym niż maksymalny dozwolony czas realizacji
planu dochodzenia do uznania (tj. 5 lat). Zadanie to będzie wykonywał dyrektor oddziału
regionalnego ARiMR. Opiniując plan dochodzenia do uznania, dyrektor oddziału
regionalnego ARiMR będzie sprawdzać także, czy producent nie jest członkiem grupy
producentów dłużej niż 5 lat. Takie ograniczenie wynika z dodanego art. 13a, który z kolei
jest konsekwencją zmiany przepisów unijnych – art. 36 ust. 2 lit. e rozporządzenia
nr 543/2011. W związku z rozszerzeniem zakresu opiniowania planów dochodzenia do
uznania (lub ich zmian) wydłużono termin wydawania opinii z 1 miesiąca do 45 dni.
W przypadku zmian do wstępnie zatwierdzonego planu, polegających na dostosowaniu go do
współczynnika przydziału, termin wydawania opinii określono na 14 dni. Zakres tych zmian
będzie bowiem dotyczył przede wszystkim dostosowania wydatków do przydzielonej Polsce
kwoty wkładu UE.
Zmiana art. 10 pkt 2 ustawy ma na celu nałożenie na Prezesa ARiMR obowiązku
przekazywania ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych informacji wymaganych
zgodnie ze zmianami wprowadzonymi na mocy rozporządzenia nr 302/2012. Oprócz
7
dotychczas przekazywanych informacji Prezes ARiMR przekazuje informacje o kwotach
przewidzianych w planach dochodzenia do uznania grup producentów (pkt 2 lit. aa). W pkt 3
dodano obowiązek monitorowania przez Prezesa ARiMR poziomu kwoty wkładu
przydzielonej Rzeczypospolitej Polskiej na dany rok.
Dodany w ustawie art. 13a wynika z nałożonego na państwa członkowskie obowiązku,
o którym mowa w art. 36 ust. 2 lit. e rozporządzenia nr 543/2011, polegającego na przyjęciu
przepisów w celu uniknięcia sytuacji, w której producent korzysta z pomocy unijnej dla grup
producentów przez okres dłuższy niż 5 lat. Ponieważ, zgodnie z art. 125e rozporządzenia
nr 1234/2007, okres przejściowy, w którym grupy producentów mogą realizować swój plan
dochodzenia do uznania, nie może przekraczać 5 lat, zakłada się, że producent mógłby
potencjalnie być członkiem grupy producentów dłużej niż 5 lat, na przykład w przypadku
występowania z jednej i przystępowania do innej grupy producentów. W celu uniknięcia
takich sytuacji zaproponowano przepis, zgodnie z którym producent nie może być członkiem
grupy producentów przez okres dłuższy niż 5 lat. Do tego okresu wlicza się okres, w którym
producent był członkiem innych grup producentów (art. 13a ust. 2). Konsekwencją
niespełnienia tego warunku jest cofnięcie wstępnego uznania grupy producentów, której
członkiem jest producent będący członkiem grupy producentów przez okres dłuższy niż 5 lat.
Zmiany w art. 15 ust. 1 pkt 2 i 5, art. 15 ust. 1b, art. 18 ust. 1 oraz art. 18a ustawy mają
charakter porządkowy i polegają na wskazaniu obowiązującego przepisu rozporządzenia
nr 543/2011.
W art. 19 w ust. 2 ustawy przez dodanie pkt 7a określono nowy przepis upoważniający
ministra właściwego do spraw rynków rolnych do określenia, w drodze rozporządzenia,
warunków i trybu zwrotu składników majątkowych inwestycji zrealizowanej w gospodarstwie
członka grupy producentów, co umożliwi wdrożenie przepisów zmienionego art. 44
rozporządzenia nr 543/2011, nakładającego na państwo członkowskie obowiązek zapewnienia
odzyskania inwestycji lub jej końcowej wartości zrealizowanej w gospodarstwie członka
grupy producentów, w przypadku jego wystąpienia z grupy, w sytuacji gdy nie upłynął
jeszcze okres amortyzacji inwestycji.
Ponadto w art. 19 ust. 2 ustawy dodaje się przepis upoważniający ministra właściwego
do spraw rynków rolnych do określenia w rozporządzeniu zmian planu dochodzenia do
uznania, które nie wymagają wcześniejszego zatwierdzenia przez marszałka województwa,
oraz trybu przekazywania informacji o tych zmianach (pkt 19), co wynika ze zmienionego
art. 39 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr 543/2011.
8
W art. 19 ust. 2 ustawy dodaje się nowy przepis upoważniający ministra właściwego
do spraw rynków rolnych do określenia w rozporządzeniu maksymalnego odsetka, o który
grupa może zmniejszyć w ciągu danego roku i w odniesieniu do danego roku wydatki
określone w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (pkt 20), zgodnie z art. 39 ust. 3
akapit trzeci rozporządzenia nr 543/2011.
Przepis art. 2 projektowanej ustawy stanowi, że 5-letni maksymalny okres
członkostwa w grupie producentów będzie liczony od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Zatem w przypadku gdy producent w chwili wejścia w życie projektowanej ustawy jest
członkiem grupy producentów od 2 lat, 5-letni okres, o którym mowa w art. 13a ust. 1 i 2
ustawy, nie będzie obejmował 2 lat dotychczasowego członkostwa.
Przepisy art. 3 – 6 projektowanej ustawy wprowadzają przepisy przejściowe, które
obowiązywać będą wyłącznie w 2012 r.
Ponieważ przepisy rozporządzenia nr 302/2012 weszły w życie w dniu ich
opublikowania, tj. dnia 5 kwietnia 2012 r., a do dnia 1 lipca każdego roku mają być
przekazywane KE informacje zawarte na formularzu określonym w załączniku Vb do
rozporządzenia nr 543/2011, zgodnie z art. 3 projektowanej ustawy wskazano, że informacje
przekazane przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych KE przed wejściem w życie
niniejszej ustawy uważa się za powiadomienie, o którym mowa w art. 38 ust. 4
rozporządzenia nr 543/2011.
Natomiast do dnia 1 lipca 2012 r., zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 302/2012,
miały zostać przekazane KE informacje o grupach producentów owoców i warzyw, o których
mowa w art. 2 ust. 3 rozporządzenia nr 302/2012 (grupy, które miały zatwierdzone plany
dochodzenia do uznania przed wejściem w życie przepisów rozporządzenia nr 302/2012, ale
nie podjęły zobowiązań finansowych ani nie podpisały wiążących umów ze stronami
trzecimi), dlatego wskazano, że właściwy organ – minister właściwy do spraw rynków
rolnych – podjął działania na podstawie informacji uzyskanych od Prezesa ARiMR w celu
wywiązania się z ww. obowiązku (art. 4).
Po ustaleniu przez KE współczynnika przydziału i powiadomieniu o nim państw
członkowskich, minister właściwy do spraw rynków rolnych przekazuje niezwłocznie tę
informację Prezesowi ARiMR oraz marszałkom województw (art. 5 ust. 1).
Art. 5 ust. 2 projektowanej ustawy stanowi, że marszałek zawiadamia niezwłocznie
grupę producentów, o której mowa w art. 2 ust. 3 rozporządzenia nr 302/2012, o wysokości
współczynnika przydziału. Grupa może, w terminie 2 miesięcy, dokonać zmiany planu
9
dochodzenia do uznania albo zdecydować o wycofaniu zatwierdzonego planu. W przypadku
podjęcia decyzji o dokonaniu zmiany planu i jego realizacji grupa składa wniosek do
marszałka województwa (ust. 3). Marszałek województwa wszczyna z urzędu postępowanie
w sprawie cofnięcia wstępnego uznania grupy producentów, która nie wystąpiła z wnioskiem
o zatwierdzenie planu ani nie wycofała zatwierdzonego planu (ust. 5).
Grupa producentów, która będzie chciała zrezygnować z realizacji planu dochodzenia
do uznania z powodu niewystarczającej wysokości wsparcia ze strony UE i wycofa się
z systemu, może na podstawie art. 2 ust. 3 lit. d rozporządzenia nr 302/2012 ubiegać się
o wsparcie w postaci zwrotu wydatków poniesionych przez tę grupę na jej tworzenie
i działalność administracyjną w wysokości nieprzekraczającej 3% pomocy, do której grupa ta
byłaby uprawniona, jeżeli realizowałaby swój plan.
Przepisy art. 6 projektowanej ustawy przewidują tryb postępowania, w przypadku gdy
grupa zechce skorzystać z tej formy pomocy. Aby otrzymać to wsparcie, grupa producentów
musi najpierw uzyskać ostateczną decyzję o cofnięciu wstępnego uznania (ust. 2). Następnie
podmiot zrzeszający producentów owoców i warzyw, a więc jednostka, która została
wcześniej uznana za grupę producentów owoców i warzyw, składa wniosek do właściwego ze
względu na siedzibę wstępnie uznanej grupy producentów dyrektora oddziału regionalnego
ARiMR (ust. 1). Przepis art. 6 ust. 3 określa zawartość wniosku. Zgodnie z art. 6 ust. 4 Prezes
ARiMR dokonuje wypłaty ww. pomocy w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja
w sprawie zwrotu wydatków poniesionych przez grupę producentów owoców i warzyw stała
się ostateczna.
Proponuje
się, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia, co jest
podyktowane koniecznością jak najszybszego wykonania przepisów UE i zapewni ich
prawidłowe stosowanie wszystkim organom biorącym udział w administrowaniu systemem
wsparcia dla grup producentów owoców i warzyw. Ponadto niezwłoczne wejście w życie
projektowanej ustawy umożliwi grupom producentów korzystanie ze zmienionego systemu
pomocy i wsparcia. Mając na względzie, że przepisy unijne określają terminy – do dnia
1 lipca 2012 r. powinny zostać przekazane KE informacje o decyzjach w sprawie wstępnie
zatwierdzonych planów dochodzenia do uznania i skutkach finansowych tych planów oraz
informacje o grupach producentów owoców i warzyw, o których mowa w art. 2 ust. 3
rozporządzenia nr 302/2012 – konieczne jest niezwłoczne wejście w życie przepisów
projektowanej ustawy, które umożliwią wykonanie ww. obowiązków.
10
W związku z powyższym proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie
z dniem ogłoszenia. Zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na
przeszkodzie.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy został ujęty wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz
z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 161, poz. 966), projekt ustawy został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ponadto projekt
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy stosownie do
art. 7 ww. ustawy.
Projekt został uzgodniony z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
- 707 › Pobierz plik