Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 707
- Data wpłynięcia: 2012-09-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1258
707
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana ustawa
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na wstępnie uznane grupy producentów
owoców i warzyw, jak również na tych producentów owoców i warzyw, którzy będą chcieli
organizować się we wstępne uznane grupy producentów owoców i warzyw.
Ponadto projektowana ustawa będzie oddziaływać na następujące organy i instytucje:
marszałków województw, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Finansów, Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został wysłany do zaopiniowania przez następujące organizacje:
1) Business Centre Club,
2) Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych,
3) Federację Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych,
4) Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich,
5) Forum Związków Zawodowych,
6) Krajową Radę Izb Rolniczych,
7) Krajową Radę Spółdzielczą,
8) Krajowy Związek Grup i Organizacji Producentów Owoców i Warzyw,
9) Krajowy Związek Grup Producentów Rolnych,
10) Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
11) Krajowy Związek Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw,
12) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych
„Solidarność”,
13)
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych,
14) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
15) Polską Izbę Ogrodniczą,
16) Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych LEWIATAN,
12
17) Polski Związek Ogrodniczy,
18) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
19) Radę Gospodarki ywnościowej,
20) Sekretariat Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
21) Stowarzyszenie Grupy Wielkopolskie,
22) Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”,
23) Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych,
24) Związek Sadowników Polskich,
25) Związek Sadowników RP,
26) Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników,
27) Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w RP,
28) Związek Zawodowy Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”,
29) Związek Zawodowy Rolnictwa „Samoobrona”,
30) Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”,
31) Związek Zawodowy Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”,
32) Związek Zawodowy Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”.
W ramach konsultacji społecznych Krajowy Związek Grup i Organizacji Producentów
Owoców i Warzyw oraz Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia
Owocowa” zgłosiły uwagę, żeby przed ostatecznym zatwierdzeniem planu dochodzenia do
uznania nie było konieczne jego ponowne opiniowanie przez dyrektora oddziału regionalnego
ARiMR, w przypadku gdy grupa dokona zmian wynikających z dostosowania zaplanowanych
inwestycji do przydzielonego przez KE współczynnika przydziału. Uwaga ta nie została
uwzględniona, ponieważ zmiany dokonywane w planie po otrzymaniu współczynnika
przydziału mogą być na tyle istotne, że będą wymagały oceny ze strony agencji płatniczej,
zwłaszcza pod kątem zasadności wydatków i zachowania ogólnych celów planu. Jednak,
biorąc pod uwagę przedłużony zmienionymi wymaganiami unijnymi okres upływający od
złożenia przez grupę wniosku a rozpoczęciem realizacji planu, postanowiono skrócić czas
opiniowania zmienionego w takim przypadku planu do 14 dni.
Druga uwaga zgłoszona przez obie ww. organizacje dotyczyła doprecyzowania, że zmiany do
planu dochodzenia do uznania wprowadzane bez konieczności zatwierdzania ich przez
marszałka województwa, które będą wyszczególnione w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa
13
i Rozwoju Wsi, wydanego na podstawie upoważnienia dodanego w art. 19 pkt 19, nie
wymagają opiniowania przez dyrektora oddziału regionalnego ARiMR. Przepisy te nie
wymagają doprecyzowania, ponieważ zmiany tego typu nie będą wymagały zatwierdzenia,
czyli grupa nie będzie występowała z wnioskiem o ich zatwierdzenie, a tylko w takim
przypadku konieczne jest dołączenie do wniosku pozytywnej opinii dyrektora oddziału
regionalnego ARiMR.
Niektóre propozycje zmian (np. skrócenie okresu wydawania decyzji przez marszałka z 3 do
2 miesięcy lub w drodze przepisów ustawy k.p.a) nie dotyczyły kwestii wykonania przepisów
rozporządzenia nr 302/2012, a ponieważ konieczne jest jak najszybsze wykonanie przepisów
UE i zapewnienie ich prawidłowego stosowania przez wszystkie organy biorące udział
w administrowaniu systemem wsparcia dla grup producentów owoców i warzyw, propozycje
te nie zostały uwzględnione.
3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje dodatkowych wydatków dla
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Procedura wstępnego uznawania nowych grup producentów owoców i warzyw, w myśl
zmienionych przepisów UE, będzie składała się z dwóch etapów, co będzie wiązało się
z wydawaniem przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę grupy
dwóch decyzji zamiast – jak było dotychczas – jednej. Zakres kontroli rozszerzy się
o weryfikację, czy podmiot wnioskujący o wstępne uznanie nie spełnia już kryteriów uznania
za organizację. Jednakże z uwagi na prawdopodobny znaczny spadek zainteresowania
podmiotów zrzeszających producentów tworzeniem grup w wyniku znacznie ograniczonego
poziomu wsparcia unijnego, mimo zwiększenia rozszerzenia zadań dla marszałków
województw, liczba rozpatrywanych wniosków znacznie się zmniejszy, w wyniku czego nie
zwiększą się obciążenia dla pracowników urzędów marszałkowskich i dlatego też nie będzie
konieczności zwiększenia zatrudnienia w tych urzędach. Przewiduje się, że z powodu
znacznego spadku liczby spraw do rozpatrzenia obciążenie dla tych pracowników może nawet
ulec zmniejszeniu.
4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Przewiduje się, że wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.
14
5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zawarte w projektowanej ustawie nie będą miały bezpośredniego wpływu
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje zawarte w projekcie ustawy będą miały wpływ na sytuację i rozwój
regionalny, zwłaszcza obszarów, na których funkcjonują lub będą funkcjonowały wstępnie
uznane grupy i uznane organizacje producentów owoców i warzyw.
Projektowana ustawa wdraża znowelizowane przepisy UE, które ograniczają wsparcie
finansowe grup producentów owoców i warzyw w najbliższych latach, co może spowodować
znaczny spadek zainteresowania mechanizmem wsparcia potencjalnych beneficjentów
i w efekcie prawdopodobne zahamowanie procesu powstawania nowych grup producentów
w tym sektorze. Zakłada się, że wysoki poziom zorganizowania rynku owoców i warzyw,
który miał gwarantować konsolidację podaży produktów tego sektora, jego większą
konkurencyjność i stabilizację dochodów rolników, miałby pozytywny wpływ na rozwój
regionów, w których produkcja ogrodnicza jest jednym z głównych źródeł dochodów
rolników. Zahamowanie dynamicznego, jak dotąd, wzrostu poziomu zorganizowania rynku
może osłabić ten pozytywny wpływ.
27/08/EP
15
1.
Nr celex
32011R0302
Nr naturalny
302/2012
2.
Tytuł aktu prawnego UE
Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) nr 302/2012 z dnia 4 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr
543/2011 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i
warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw (Dz. Urz. UE L 99 z 5.4.2012, str. 21)
Organ administracji rządowej odpowiedzialny za transpozycję
3.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Projektowany akt prawny transponujący przepisy aktu prawnego UE
4.
Projekt ustawy zmieniającej ustawę z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego
oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2011 r. Nr 145, poz. 868 oraz z 2012 r. poz. 243)
Artykuł aktu prawnego UE, tj.
Deklaracja w sprawie transpozycji
Artykuł projektowanego aktu prawnego wdrażający daną
5.
rozporządzenia (UE) nr 302/2012
(wymaga lub nie wymaga
jednostkę redakcyjną oraz artykuł nowelizowanej ustawy (w
transpozycji)
nawiasie)
Dokumenty związane z tym projektem:
-
707
› Pobierz plik