Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 707
- Data wpłynięcia: 2012-09-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1258
707
dalej „ustawą”, wprowadza się zmiany, mające na celu wykonanie prawodawstwa unijnego
w zakresie rynków owoców i warzyw. Pilny charakter zmiany wynika w szczególności
z faktu wskazania w przepisach rozporządzenia nr 302/2012 dnia 1 lipca 2012 r. jako
terminu, do którego należy powiadomić KE o planach dochodzenia do uznania grup
producentów owoców i warzyw (grup producentów) za organizację producentów owoców
i warzyw (organizację producentów), które to plany zostały zatwierdzone przed wejściem
w życie rozporządzenia nr 302/2012, ale nie doprowadziły jeszcze do poniesienia kosztów
związanych z ich realizacją, oraz o wstępnie zatwierdzonych planach dochodzenia do uznania
grup, które uzyskały status wstępnego uznania po dniu 5 kwietnia 2012 r. już na nowych
zasadach. Powiadomienie to jest warunkiem uzyskania przez te grupy wsparcia ze środków
UE w 2012 r.
Nowe brzmienie wprowadzenia do wyliczenia w art. 2 w ust. 1 ustawy wprowadza
domniemanie kompetencji marszałka województwa jako właściwego organu państwa
członkowskiego określonego w przepisach UE regulujących wsparcie dla grup i organizacji
producentów owoców i warzyw w ramach Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych.
Marszałek województwa wykonuje zatem zadania i kompetencje właściwego organu państwa
członkowskiego, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Nowe brzmienie art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 543/2011 wprowadza zmiany
w procedurze dochodzenia do uznania grup producentów za organizację producentów.
Zgodnie z ww. przepisem, plan dochodzenia do uznania grupy producentów za organizację
producentów (plan dochodzenia do uznania) musi być najpierw wstępnie zaakceptowany.
Dlatego też w art. 2 w ust. 1 w pkt 1 ustawy wskazano, że marszałek województwa będzie
wydawał decyzję w sprawie wstępnego uznania grupy producentów i wstępnego
zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania. Wstępne zatwierdzanie planów dochodzenia do
uznania jest niezbędne w związku z wprowadzeniem przez KE rocznego limitu pomocy dla
państw członkowskich o łącznej wysokości 10 mln euro oraz z ustalaniem przez KE
współczynników przydziału dla państw członkowskich.
Kolejnym etapem w procedurze dochodzenia do uznania będzie zatwierdzenie planu
dochodzenia do uznania. Dlatego proponuje się w art. 2 w ust. 1 ustawy dodać pkt 1a, który
będzie podstawą wydania przez marszałka województwa decyzji w sprawie zatwierdzenia
planu dochodzenia do uznania.
2
Zmiana w art. 2 w ust. 1 w pkt 2 ustawy ma charakter redakcyjny – skrót „plan
dochodzenia do uznania” został już użyty w dodanym w tym ustępie pkt 1a. Ponadto
w zmienianym przepisie, w związku z nowym przepisem upoważniającym określonym
w art. 19 ust. 2 pkt 19 ustawy, zaznaczono, że decyzja marszałka województwa w sprawie
zmian do zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania nie będzie wymagana w przypadku
zmian, które zostaną określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 19
nowelizowanej ustawy.
Zmiana w art. 2 w ust. 1a ustawy polega na odesłaniu w tym przepisie do
obowiązującego rozporządzenia nr 543/2011, które uchyliło rozporządzenie Komisji (WE)
nr 1580/2007 z dnia 21 grudnia 2007 r. ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzeń
Rady (WE) nr 2200/96, (WE) nr 2201/96 i (WE) nr 1182/2007 w sektorze owoców i warzyw
(Dz. Urz. UE L 350 z 31.12.2007, str. 1).
Zmiana pkt 2 w art. 2 w ust. 1a ustawy jest konsekwencją dodania nowego przepisu
upoważniającego w art. 19 ust. 2 pkt 19 ustawy. Jeżeli grupa nie przekaże informacji
określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie ww. przepisu, marszałek
województwa będzie mógł wydać decyzję o zawieszeniu uznania takiej grupy.
W art. 2 w ust. 2 w pkt 1 ustawy uzupełniono kompetencje marszałka województwa
o przeprowadzanie kontroli związanych ze wstępnym zatwierdzaniem planów dochodzenia do
uznania oraz dodano kompetencje w zakresie kontroli mających na celu stwierdzenie, czy
podmiot wnioskujący o wstępne uznanie nie spełnia już kryteriów uznania go za organizację
producentów. Wynika to ze zmian wprowadzonych w art. 38 ust. 3 rozporządzenia
nr 543/2011.
Art. 2a ust. 1 ustawy – zmiana ma charakter porządkowy i polega na usunięciu
odesłania, którego zastosowanie w tym przepisie nie jest konieczne z uwagi na posługiwanie
się w ustawie skrótem „plan dochodzenia do uznania”. Z kolei w ust. 2 art. 2a zaktualizowano
odesłanie do rozporządzenia nr 543/2011.
W art. 2b w ust. 2 w pkt 2 i 3 ustawy rozszerzono zakres informacji, które marszałek
województwa wprowadza do rejestru wstępnie uznanych organizacji producentów, uznanych
organizacji producentów i ich zrzeszeń oraz ponadnarodowych organizacji producentów i ich
zrzeszeń. W związku z wydaniem dwóch oddzielnych decyzji (w sprawie wstępnego uznania
grupy producentów i wstępnego zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania oraz w sprawie
zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania) zamiast dotychczasowej jednej (w sprawie
wstępnego uznania grupy producentów i zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania), rejestr
3
będzie zawierał datę wydania dwóch nowych decyzji (art. 2b w ust. 2 w pkt 2 ustawy).
Ponadto konieczna jest w art. 2b w ust. 2 w pkt 3 ustawy aktualizacja odesłań do właściwych
przepisów.
Zmiana w art. 3 w ust. 1 w pkt 1 ustawy jest konsekwencją zmiany art. 2 ust. 1 pkt 1
i dodania pkt 1a – ponieważ marszałek województwa ma wydawać najpierw decyzję
w sprawie wstępnego uznania grupy producentów i wstępnego zatwierdzenia planu
dochodzenia do uznania, a następnie może wydać decyzję w sprawie zatwierdzenia planu
dochodzenia do uznania, proponuje się, aby marszałek przekazywał ministrowi właściwemu
do spraw rynków rolnych, Prezesowi Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(ARiMR), Prezesowi Agencji Rynku Rolnego, Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej
Artykułów Rolno-Spożywczych informację o dacie wydania zarówno jednej, jak i drugiej
decyzji oraz informację o okresie realizacji zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania.
Ponadto proponuje się zobowiązać marszałka województwa do przekazywania
ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych oraz Prezesowi ARiMR informacji
o skutkach finansowych wstępnie zatwierdzonych planów dochodzenia do uznania, zgodnie
z formularzem stanowiącym załącznik Vb do rozporządzenia nr 543/2011 (art. 3 ust. 1a pkt 1
ustawy), do dnia 20 czerwca danego roku, co umożliwi ministrowi przekazanie tych
informacji do KE. Natomiast przekazywanie przez marszałka województwa ww. organom
informacji o wysokości wydatków określonych w zatwierdzonym planie dochodzenia do
uznania oraz o wysokości wydatków określonych w zmienionym planie dochodzenia do
uznania (art. 3 ust. 1a pkt 2 ustawy) ma służyć kontrolowaniu rocznego limitu pomocy
przyznanej Rzeczypospolitej Polskiej przez KE.
Proponuje się uchylić pkt 1 w art. 3 w ust. 3 ustawy. Zgodnie z tym przepisem
marszałek województwa miał obowiązek przekazać ministrowi właściwemu do spraw rynków
rolnych informacje o złożeniu wniosku o wydanie decyzji o wstępnym uznaniu organizacji
producentów i zatwierdzeniu planu dochodzenia do uznania, a minister przekazywał taką
informację do KE. Obowiązek taki wynika z art. 125e ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007,
zgodnie z którym przed zatwierdzeniem planu dochodzenia do uznania państwa członkowskie
powiadamiają KE o swoich zamiarach i przewidywanych następstwach finansowych.
Ponieważ jednak rozporządzenie nr 302/2012 wprowadziło zmiany w kolejności wydawania
decyzji – najpierw decyzja o wstępnym zatwierdzeniu planu dochodzenia do uznania,
a następnie decyzja o zatwierdzeniu planu dochodzenia do uznania, obowiązek, o którym
mowa w art. 125e ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007, będzie realizowany w następujący
4
sposób: po wydaniu decyzji o wstępnym zatwierdzeniu planu dochodzenia do uznania
marszałek powiadomi ministra właściwego do spraw rynków rolnych o wydaniu takich
decyzji i skutkach finansowych tych planów (art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy), a minister na
podstawie tych danych powiadomi KE (art. 8 ust. 2 ustawy).
Zmiana w art. 3 w ust. 3 w pkt 2 ustawy jest konsekwencją zmian decyzji
wydawanych przez marszałka województwa – wprowadzeniem decyzji w sprawie wstępnego
uznania grupy producentów i wstępnego zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania oraz
decyzji w sprawie zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania. Zgodnie z przedmiotowym
przepisem marszałek województwa ma obowiązek poinformować ministra właściwego do
spraw rynków rolnych o odmowie wstępnego uznania grupy producentów i wstępnego
zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania, o odmowie zatwierdzenia planu dochodzenia do
uznania oraz o odmowie uznania organizacji producentów i ich zrzeszeń w terminie 7 dni od
dnia wydania odmowy.
Dodano w ustawie nowy art. 3a, zgodnie z którym marszałek zawiadamia grupy
producentów o przyznanym przez KE na dany rok kalendarzowy współczynniku przydziału
(ust. 1). Grupa producentów będzie miała możliwość realizacji planu dochodzenia do uznania
bez jego zmiany, ze zmianą wstępnego zatwierdzonego planu, która będzie wynikać
z wysokości współczynnika przydziału, albo wycofania planu, co będzie się wiązało
z cofnięciem tej grupie wstępnego uznania. Grupa producentów, stosownie do swojej decyzji,
w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania powiadomienia o wysokości współczynnika
przydziału, składa wniosek o zatwierdzenie planu dochodzenia do uznania albo dokonuje
zmiany wstępnie zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania, dostosowując plan do
wysokości współczynnika przydziału, i składa wniosek o zatwierdzenie planu dochodzenia do
uznania albo – jeżeli uzna, że nie chce realizować planu dochodzenia do uznania – wycofuje
wstępnie zatwierdzony plan dochodzenia do uznania (ust. 3). Wnioski o zatwierdzenie planu
dochodzenia do uznania powinny zawierać nazwę, określenie siedziby i adres wnioskodawcy,
a w przypadku gdy grupa producentów dokonała zmiany planu dochodzenia do uznania –
również określenie proponowanych zmian w planie dochodzenia do uznania wraz
z uzasadnieniem i pozytywną opinią właściwego ze względu na siedzibę grupy producentów
dyrektora oddziału regionalnego ARiMR (ust. 4). Jeżeli grupa producentów złożyła wniosek
o zatwierdzenie planu dochodzenia do uznania, marszałek województwa wydaje decyzję
w sprawie zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania. Natomiast jeżeli grupa dokonała
zmiany wstępnie zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania i złożyła wniosek o jego
5
zatwierdzenie, marszałek województwa wydaje decyzję w sprawie zatwierdzenia planu
dochodzenia do uznania, jednak może także żądać, aby grupa dokonała stosownych zmian
planu związanych z wysokością współczynnika przydziału, jeżeli uzna, że są one niezbędne.
Jeżeli grupa nie dokona takich zmian, marszałek województwa wyda decyzję o odmowie
zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania. W ostatnim przypadku, tj. gdy grupa wycofa
wstępnie zatwierdzony plan dochodzenia do uznania, marszałek województwa wyda decyzję
o cofnięciu wstępnego uznania grupy producentów (ust. 5). Marszałek wszczyna z urzędu
postępowanie w sprawie cofnięcia wstępnego uznania, gdy grupa producentów nie dokona
żadnej z ww. czynności w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia
o wysokości współczynnika przydziału (ust. 6).
Dodany w ustawie art. 3b przewiduje procedurę wydawania decyzji w sprawie zmiany
zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania w zakresie zwiększenia wydatków. W związku
z możliwością zwiększenia wydatków wskazanych w pierwotnie zatwierdzonym planie
dochodzenia do uznania co najwyżej o 5% (art. 39 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia
nr 543/2011), pod warunkiem że zostały zachowane ogólne cele planu dochodzenia do
uznania i nie została przekroczona kwota limitu przyznanego dla danego państwa
członkowskiego, proponuje się, aby decyzja w tej sprawie, wydawana przez marszałka
województwa, była uzależniona od uzyskania zgody Prezesa ARiMR (ust. 1), któremu
powierzono zadanie monitorowania poziomu wykorzystania kwoty wkładu przydzielonego
zgodnie z art. 47 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia nr 543/2011 (art. 10 pkt 3 ustawy). Zgoda
Prezesa ARiMR albo odmowa jej wydania będzie następować w formie postanowienia, na
które nie przysługuje zażalenie (art. 3b ust. 3). Prezes ARiMR będzie odmawiać wydania
zgody tylko w przypadku, jeżeli zwiększenie wydatków określonych w planie dochodzenia do
uznania spowodowałoby przekroczenie wkładu przydzielonego Rzeczypospolitej Polskiej
zgodnie z art. 47 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia nr 543/2011 (ust. 2).
Minister właściwy do spraw rynków rolnych, po otrzymaniu od marszałków
informacji o wydanych decyzjach w sprawie wstępnego uznania i wstępnego zatwierdzenia
planów dochodzenia do uznania, zgodnie z art. 3 ust. 1 zmienianej ustawy, oraz o skutkach
finansowych wstępnie zatwierdzonych planów, zgodnie z art. 3 ust. 1a zmienianej ustawy,
będzie powiadamiał o tych decyzjach i skutkach finansowych tych planów KE, na formularzu
stanowiącym załącznik Vb do rozporządzenia nr 543/2011, do dnia 1 lipca danego roku (art. 8
ust. 2).
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 707 › Pobierz plik