Poselski projekt ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika
projekt dotyczy powołania instytucji Rzecznika Praw Podatnika, który ma służyć ochronie podatników
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 669
- Data wpłynięcia: 2012-06-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
669
1) zapewniać dostęp do akt i dokumentów na zasadach okre lonych w art. 14,
2) udzielać Rzecznikowi żądanych przez niego informacji i wyja nień,
3) udzielać wyja nień dotyczących podstawy faktycznej i prawnej swoich rozstrzygnięć,
4) ustosunkowywać się do ogólnych ocen, uwag i opinii Rzecznika.
2. Rzecznik może okre lić termin, w jakim powinny być dokonane czynno ci, o których
mowa w ust. 1.
Art. 20
1. Rzecznik współdziała ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, innymi
dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami, organizacjami reprezentującymi podatników,
pracodawców i przedsiębiorców oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami i
organizacjami działającymi na rzecz ochrony praw podatnika, zajmującymi się monitoringiem
jako ci prawa podatkowego i kierunkami jego reform.
2. Rzecznik inicjuje i organizuje działalno ć edukacyjną i informacyjną w dziedzinie
ochrony praw podatników.
Art. 21
1. Rzecznik corocznie informuje Sejm i Senat o swojej działalno ci oraz o stanie
przestrzegania praw podatnika, w tym przekazuje:
1) informację o prowadzonej działalno ci w obszarze przestrzegania praw podatnika oraz jej
wynikach,
2) wnioski oraz rekomendacje dotyczące działań, które należy podjąć w celu zapewnienia
przestrzegania praw podatnika,
3) przedstawia analizę prowadzonej polityki podatkowej przez organy skarbowe, w tym
analizę spójno ci wewnętrznej i legalno ci decyzji administracyjnych organów skarbowych,
9
4) analizę stanu polskiego prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem
przepisów, które mogą naruszać prawa podatnika, prowadzą do rozbieżno ci
interpretacyjnych i sporów pomiędzy podatnikami i organami skarbowymi, lub mogą być
kwestionowane co do ich legalno ci,
5) informację o stanie polskiego prawa podatkowego w porównaniu do prawa podatkowego
innych państw.
2. Informacja Rzecznika podawana jest do wiadomo ci publicznej.
3. Minister wła ciwy do spraw finansów publicznych zobowiązany jest ustosunkować się na
pi mie do informacji Rzecznika w zakresie kwestii poruszonych w ramach punktów 2 – 5
ust. 1, w ciągu miesiąca od jej ogłoszenia
4. Rzecznik może przedkładać Sejmowi i Senatowi okre lone sprawy wynikające z jego
działalno ci.
5. Rzecznik może przedkładać Sejmowi i Senatowi opinię o projektach aktów
normatywnych dotyczących praw podatnika.
6. Rzecznik na wniosek Marszałka Sejmu przedstawia informację lub podejmuje czynno ci
w okre lonych sprawach.
Art. 22
1. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Podatnika.
2. Zadania i organizację Biura okre la statut, który nadaje Marszałek Sejmu na wniosek
Rzecznika.
3. Do zastępców Rzecznika oraz pracowników Biura Rzecznika Praw Podatnika stosuje się
odpowiednio przepisy o pracownikach urzędów państwowych.
Art. 23
Wydatki związane z funkcjonowaniem Rzecznika Praw Podatnika pokrywane są z budżetu
centralnego.
10
Art. 24
1. W ustawie z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe (Dz.U. z 2011 r. Nr 79, poz. 430, z późn. zm.) w art. 2 w pkt 2 po
wyrazach „Rzecznika Praw Dziecka,” dodaje się wyrazy „Rzecznika Praw Podatnika,”.
2. W ustawie z dnia 16 wrze nia 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych
(Dz.U.2001.86.953 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 1 po pkt 7a dodaje się pkt 7b w brzmieniu: „7b) Biurze Rzecznika Praw
Podatnika,”;
2) w art. 36 w ust. 5 po pkt 9b dodaje się pkt 9c w brzmieniu: „9c) Rzeczniku Praw
Podatnika – dla urzędników Biura Rzecznika Praw Podatnika,”;
3) w art. 48:
a) w ust. 1a wyrazy ” 1, 2, 3b, 6–7a, 9 i 13″ zastępuje się wyrazami ” 1, 2, 3b, 6–7b, 9 i 13″,
b) w ust. 2 wyrazy ” pkt 3b i 6–7a” zastępuje się wyrazami ” pkt 3b i 6–7b”,
c) w ust. 3 wyrazy ” pkt 1, 2, 3b, 6–7a, 9 i 13″ zastępuje się wyrazami ” pkt 1, 2, 3b, 6–7b, 9
i 13″.
3. W ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2001 r. Nr
14, poz. 147 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu: „2b. W sprawach podatników
Rzecznik współpracuje z Rzecznikiem Praw Podatnika.”;
2) w art. 9 po pkt 2a dodaje się pkt 2b w brzmieniu: „2b) na wniosek Rzecznika Praw
Podatnika,”.
4. W ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. z 2011
r. Nr 7, poz. 29 j.t.) w art. 30 w ust. 1 po wyrazach „w Biurze Rzecznika Praw Dziecka,”
dodaje się wyrazy „w Biurze Rzecznika Praw Podatnika,”.
11
5. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2005.249.2104 z
późn. zm.) w art. 139 w ust. 2 po wyrazach „Rzecznika Praw Dziecka,” dodaje się wyrazy
„Rzecznika Praw Podatnika,”.
6. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2005.8.60 j.t. z późn.
zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 14a:
a) w § 1 po słowach „organ administracji publicznej” wstawia się przecinek i dopisuje
słowa „z zastrzeżeniem § 12.”.
b) po § 11 dodaje się § 12 - 16 w brzmieniu:
„§ 12 Minister wła ciwy do spraw finansów publicznych wydaje interpretację ogólną także na
pisemny wniosek Rzecznika Praw Podatnika. Przepisy § 2 – 6 nie stosują się do interpretacji
ogólnych wydawanych na wniosek Rzecznika Praw Podatnika.
§ 13. Rzecznik Praw Podatnika obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia we
wniosku stanu faktycznego występującego u podatników albo zdarzenia przyszłego, które
może wystąpić u podatników oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny
prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
§ 14. Interpretację ogólną przepisów prawa podatkowego na wniosek Rzecznika Praw
Podatnika wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie jednego miesiąca
od dnia otrzymania wniosku.
§ 15. Wniosek Rzecznika Praw Podatnika o wydanie interpretacji ogólnej nie podlega opłacie.
§ 16. W razie niewydania interpretacji ogólnej w terminie okre lonym w § 14 uznaje się, że w
dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wydana
interpretacja stwierdzająca prawidłowo ć stanowiska Rzecznika Praw Podatnika w pełnym
zakresie. W takim wypadku wniosek Rzecznika Praw Podatnika podlega upublicznieniu; art.
14i §1 stosuje się odpowiednio.“
2) w art. 297 § 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie „4) Rzecznikowi Praw Obywatelskich i
Rzecznikowi Praw Podatnika – w związku z ich udziałem w postępowaniu przed sądem
administracyjnym;”
7. W ustawie z dnia z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz.U.2012.270 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 3 §2 pkt 4a otrzymuje brzmienie:
12
„pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych
sprawach oraz ogólne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane przez ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych;”,
2) w art. 8 §1 po słowach „Rzecznik Praw Obywatelskich” wstawia się przecinek i dopisuje
słowa „Rzecznik Praw Podatnika”,
3) w art. 50 dodaje się par. 3 w brzmieniu:
„Uprawnionym do wniesienia skargi na interpretację ogólną wydawaną przez ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej jest
wyłącznie Rzecznik Praw Podatnika”,
4) w art. 52 §1 po słowach „Rzecznik Praw Obywatelskich” wstawia się przecinek i
dopisuje słowa „Rzecznik Praw Podatnika”.
Art. 25
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Ustawa traci moc w
trzydziestym dniu po ostatnim dniu kadencji Rzecznika. Sejm w drodze ustawy przedłuża
działanie ustawy na kolejną kadencję w przypadku wystąpienia wystarczających korzystnych
skutków działalno ci Rzecznika.
13
2) udzielać Rzecznikowi żądanych przez niego informacji i wyja nień,
3) udzielać wyja nień dotyczących podstawy faktycznej i prawnej swoich rozstrzygnięć,
4) ustosunkowywać się do ogólnych ocen, uwag i opinii Rzecznika.
2. Rzecznik może okre lić termin, w jakim powinny być dokonane czynno ci, o których
mowa w ust. 1.
Art. 20
1. Rzecznik współdziała ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, innymi
dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami, organizacjami reprezentującymi podatników,
pracodawców i przedsiębiorców oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami i
organizacjami działającymi na rzecz ochrony praw podatnika, zajmującymi się monitoringiem
jako ci prawa podatkowego i kierunkami jego reform.
2. Rzecznik inicjuje i organizuje działalno ć edukacyjną i informacyjną w dziedzinie
ochrony praw podatników.
Art. 21
1. Rzecznik corocznie informuje Sejm i Senat o swojej działalno ci oraz o stanie
przestrzegania praw podatnika, w tym przekazuje:
1) informację o prowadzonej działalno ci w obszarze przestrzegania praw podatnika oraz jej
wynikach,
2) wnioski oraz rekomendacje dotyczące działań, które należy podjąć w celu zapewnienia
przestrzegania praw podatnika,
3) przedstawia analizę prowadzonej polityki podatkowej przez organy skarbowe, w tym
analizę spójno ci wewnętrznej i legalno ci decyzji administracyjnych organów skarbowych,
9
4) analizę stanu polskiego prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem
przepisów, które mogą naruszać prawa podatnika, prowadzą do rozbieżno ci
interpretacyjnych i sporów pomiędzy podatnikami i organami skarbowymi, lub mogą być
kwestionowane co do ich legalno ci,
5) informację o stanie polskiego prawa podatkowego w porównaniu do prawa podatkowego
innych państw.
2. Informacja Rzecznika podawana jest do wiadomo ci publicznej.
3. Minister wła ciwy do spraw finansów publicznych zobowiązany jest ustosunkować się na
pi mie do informacji Rzecznika w zakresie kwestii poruszonych w ramach punktów 2 – 5
ust. 1, w ciągu miesiąca od jej ogłoszenia
4. Rzecznik może przedkładać Sejmowi i Senatowi okre lone sprawy wynikające z jego
działalno ci.
5. Rzecznik może przedkładać Sejmowi i Senatowi opinię o projektach aktów
normatywnych dotyczących praw podatnika.
6. Rzecznik na wniosek Marszałka Sejmu przedstawia informację lub podejmuje czynno ci
w okre lonych sprawach.
Art. 22
1. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Podatnika.
2. Zadania i organizację Biura okre la statut, który nadaje Marszałek Sejmu na wniosek
Rzecznika.
3. Do zastępców Rzecznika oraz pracowników Biura Rzecznika Praw Podatnika stosuje się
odpowiednio przepisy o pracownikach urzędów państwowych.
Art. 23
Wydatki związane z funkcjonowaniem Rzecznika Praw Podatnika pokrywane są z budżetu
centralnego.
10
Art. 24
1. W ustawie z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe (Dz.U. z 2011 r. Nr 79, poz. 430, z późn. zm.) w art. 2 w pkt 2 po
wyrazach „Rzecznika Praw Dziecka,” dodaje się wyrazy „Rzecznika Praw Podatnika,”.
2. W ustawie z dnia 16 wrze nia 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych
(Dz.U.2001.86.953 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 1 po pkt 7a dodaje się pkt 7b w brzmieniu: „7b) Biurze Rzecznika Praw
Podatnika,”;
2) w art. 36 w ust. 5 po pkt 9b dodaje się pkt 9c w brzmieniu: „9c) Rzeczniku Praw
Podatnika – dla urzędników Biura Rzecznika Praw Podatnika,”;
3) w art. 48:
a) w ust. 1a wyrazy ” 1, 2, 3b, 6–7a, 9 i 13″ zastępuje się wyrazami ” 1, 2, 3b, 6–7b, 9 i 13″,
b) w ust. 2 wyrazy ” pkt 3b i 6–7a” zastępuje się wyrazami ” pkt 3b i 6–7b”,
c) w ust. 3 wyrazy ” pkt 1, 2, 3b, 6–7a, 9 i 13″ zastępuje się wyrazami ” pkt 1, 2, 3b, 6–7b, 9
i 13″.
3. W ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2001 r. Nr
14, poz. 147 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu: „2b. W sprawach podatników
Rzecznik współpracuje z Rzecznikiem Praw Podatnika.”;
2) w art. 9 po pkt 2a dodaje się pkt 2b w brzmieniu: „2b) na wniosek Rzecznika Praw
Podatnika,”.
4. W ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. z 2011
r. Nr 7, poz. 29 j.t.) w art. 30 w ust. 1 po wyrazach „w Biurze Rzecznika Praw Dziecka,”
dodaje się wyrazy „w Biurze Rzecznika Praw Podatnika,”.
11
5. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2005.249.2104 z
późn. zm.) w art. 139 w ust. 2 po wyrazach „Rzecznika Praw Dziecka,” dodaje się wyrazy
„Rzecznika Praw Podatnika,”.
6. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2005.8.60 j.t. z późn.
zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 14a:
a) w § 1 po słowach „organ administracji publicznej” wstawia się przecinek i dopisuje
słowa „z zastrzeżeniem § 12.”.
b) po § 11 dodaje się § 12 - 16 w brzmieniu:
„§ 12 Minister wła ciwy do spraw finansów publicznych wydaje interpretację ogólną także na
pisemny wniosek Rzecznika Praw Podatnika. Przepisy § 2 – 6 nie stosują się do interpretacji
ogólnych wydawanych na wniosek Rzecznika Praw Podatnika.
§ 13. Rzecznik Praw Podatnika obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia we
wniosku stanu faktycznego występującego u podatników albo zdarzenia przyszłego, które
może wystąpić u podatników oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny
prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
§ 14. Interpretację ogólną przepisów prawa podatkowego na wniosek Rzecznika Praw
Podatnika wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie jednego miesiąca
od dnia otrzymania wniosku.
§ 15. Wniosek Rzecznika Praw Podatnika o wydanie interpretacji ogólnej nie podlega opłacie.
§ 16. W razie niewydania interpretacji ogólnej w terminie okre lonym w § 14 uznaje się, że w
dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wydana
interpretacja stwierdzająca prawidłowo ć stanowiska Rzecznika Praw Podatnika w pełnym
zakresie. W takim wypadku wniosek Rzecznika Praw Podatnika podlega upublicznieniu; art.
14i §1 stosuje się odpowiednio.“
2) w art. 297 § 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie „4) Rzecznikowi Praw Obywatelskich i
Rzecznikowi Praw Podatnika – w związku z ich udziałem w postępowaniu przed sądem
administracyjnym;”
7. W ustawie z dnia z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz.U.2012.270 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 3 §2 pkt 4a otrzymuje brzmienie:
12
„pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych
sprawach oraz ogólne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane przez ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych;”,
2) w art. 8 §1 po słowach „Rzecznik Praw Obywatelskich” wstawia się przecinek i dopisuje
słowa „Rzecznik Praw Podatnika”,
3) w art. 50 dodaje się par. 3 w brzmieniu:
„Uprawnionym do wniesienia skargi na interpretację ogólną wydawaną przez ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej jest
wyłącznie Rzecznik Praw Podatnika”,
4) w art. 52 §1 po słowach „Rzecznik Praw Obywatelskich” wstawia się przecinek i
dopisuje słowa „Rzecznik Praw Podatnika”.
Art. 25
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Ustawa traci moc w
trzydziestym dniu po ostatnim dniu kadencji Rzecznika. Sejm w drodze ustawy przedłuża
działanie ustawy na kolejną kadencję w przypadku wystąpienia wystarczających korzystnych
skutków działalno ci Rzecznika.
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
669
› Pobierz plik