Poselski projekt ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika
projekt dotyczy powołania instytucji Rzecznika Praw Podatnika, który ma służyć ochronie podatników
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 669
- Data wpłynięcia: 2012-06-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
669
2) Rzecznik sprzeniewierzył się złożonemu lubowaniu.
2. Sejm podejmuje uchwałę w sprawie odwołania Rzecznika, na wniosek Marszałka Sejmu
lub grupy co najmniej 35 posłów, większo cią co najmniej 3/5 głosów w obecno ci co
najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Art. 9
Kadencja Rzecznika wygasa, jeżeli:
1) zrzekł się wykonywania obowiązków,
2) złożył niezgodne z prawdą o wiadczenie lustracyjne, stwierdzone prawomocnym
orzeczeniem sądu.
Art. 10
Podjęcie czynno ci przez Rzecznika następuje:
1) na wniosek podatnika,
2) na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich,
3) z własnej inicjatywy, w tym także w wyniku wspóldziałania z podmiotami okre lonymi
w art. 20 ust. 1 ustawy.
Art. 11
1. Wniosek podatnika o podjęcie czynno ci przez Rzecznika powinien zawierać co najmniej
wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres oraz przedmiot sprawy i żądanie, którego
wniosek dotyczy.
4
2. Wniosek podatnika o podjęcie czynno ci przez Rzecznika może być wniesiony pisemnie,
telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych
rodków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą Rzecznika,
utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalno ci
podmiotów realizujących zadania publiczne.
3. Wniosek jest wolny od opłaty skarbowej.
Art. 12
1. Rzecznik po zapoznaniu się z każdym skierowanym do niego wnioskiem, może:
1) podjąć sprawę – zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa dotyczy,
2) poprzestać na wskazaniu podatnikowi przysługujących mu rodków działania,
3) przekazać sprawę według wła ciwo ci,
4) nie podjąć sprawy – zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa dotyczy.
2. Rzecznik podejmuje sprawę jeżeli poweźmie uzasadnioną wątpliwo ć co do legalno ci
działania organów skarbowych, w tym w szczególno ci je li istnieje uzasadnione podejrzenie
wystąpienia:
1) błędów, omyłek lub przeoczeń organów skarbowych,
2) naruszenia przepisów prawa materialnego lub postępowania przez organy skarbowe,
3) nieuzasadnionej zwłoki przy podejmowaniu czynno ci przez organy skarbowe,
4) niewyczerpującej lub wprowadzającej w błąd informacji udzielonej w dowolnej formie
przez organy skarbowe,
5) zachowania personelu organów skarbowych, naruszających zasadę zaufania obywatela
do organów państwa.
5
Art. 13
Podejmując sprawę Rzecznik może:
1) samodzielnie prowadzić postępowanie wyja niające,
2) zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej czę ci do wła ciwych organów, w szczególno ci
organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej,
3) zwrócić się do Sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli dla
zbadania okre lonej sprawy lub jej czę ci.
Art. 14
1. Prowadząc postępowanie, o którym mowa w art. 13 pkt 1, Rzecznik ma prawo:
1) zbadać, nawet bez uprzedzenia, każdą sprawę na miejscu,
2) żądać złożenia wyja nień, przedstawienia akt każdej sprawy dotyczącej praw podatnika,
prowadzonej przez organy skarbowe,
3) żądać przedłożenia informacji o stanie sprawy prowadzonej przez sądy, a także
prokuraturę i inne organy cigania oraz żądać do wglądu w Biurze Rzecznika Praw Podatnika
akt sądowych i prokuratorskich oraz akt innych organów cigania po zakończeniu
postępowania i zapadnięciu rozstrzygnięcia,
4) zlecać sporządzanie ekspertyz i opinii.
2. W sprawach stanowiących informację niejawną o klauzuli tajno ci „tajne” lub „ ci le
tajne” udzielanie informacji lub umożliwianie Rzecznikowi wglądu do akt następuje na
zasadach i w trybie okre lonym w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
3. Rzecznik odmawia ujawnienia nazwiska i innych danych osobowych podatnika, w tym
także wobec organów władzy publicznej, jeżeli uzna to za niezbędne dla ochrony praw
wnioskodawcy lub podatnika którego dotyczy sprawa.
6
Art. 15
Po zbadaniu sprawy Rzecznik może:
1) wyja nić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia praw podatnika,
2) skierować wystąpienie do organu, w którego działalno ci stwierdził naruszenie praw
podatnika,
3) zwrócić się do organu nadrzędnego nad organem skarbowym, o którym mowa w pkt 2, z
wnioskiem o zastosowanie rodków przewidzianych w przepisach prawa,
4) zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi do sądu
administracyjnego, a także uczestniczyć w tych postępowaniach – na prawach
przysługujących prokuratorowi,
5) wnie ć skargę kasacyjną od prawomocnego orzeczenia, na zasadach i w trybie
okre lonych w odrębnych przepisach,
6) wystąpić do ministra wła ciwego do spraw finansów publicznych o wydanie interpretacji
ogólnej w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z
2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.),
7) występować z wnioskami do Naczelnego Sądu Administracyjnego o podjęcie uchwały
mającej na celu wyja nienie przepisów prawnych budzących wątpliwo ci w praktyce, których
stosowanie wywołało rozbieżno ci w orzecznictwie.
Art. 16
1. W wystąpieniu, o którym mowa w art. 15 pkt 2, Rzecznik formułuje opinie i wnioski co
do sposobu załatwiania sprawy, a także może żądać wszczęcia postępowania dyscyplinarnego
lub zastosowania sankcji służbowych.
2. Organ do którego zostało skierowane wystąpienie, obowiązany jest bez zbędnej zwłoki,
nie później jednak niż w terminie 14 dni, poinformować Rzecznika o podjętych działaniach
lub zajętym stanowisku. W wypadku gdy Rzecznik nie podziela tego stanowiska, może
zwrócić się do wła ciwej jednostki nadrzędnej o podjęcie odpowiednich działań.
7
Art. 17
1. W związku z rozpatrywanymi sprawami Rzecznik może przedstawić wła ciwym
organom, organizacjom i instytucjom oceny i wnioski zmierzające do zapewnienia skutecznej
ochrony praw podatnika i usprawnienia trybu załatwiania ich spraw.
2. Rzecznik może również:
1) występować do wła ciwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej
lub zmianę projektów aktów normatywnych, bądź o wydanie lub zmianę innych aktów
prawnych w sprawach dotyczących praw podatnika,
2) informować Rzecznika Praw Obywatelskich o zasadno ci wystąpienia przez Rzecznika
Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskami w sprawach, o których
mowa w art. 188 Konstytucji.
Art. 18
1. Rzecznikowi przysługuje prawo do wniesienia skargi, zgodnie z odrębnymi przepisami,
na interpretację ogólną ministra wła ciwego do spraw finansów publicznych, wydaną w trybie
art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60, ze zm.) oraz prawo do wniesienia skargi kasacyjnej, zgodnie z odrębnymi
przepisami, na wyrok wydany w sprawie skargi Rzecznika na interpretację ogólną ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych.
2. W zakresie skargi oraz skargi kasacyjnej, o których mowa w ust. 1 Rzecznik działa w
charakterze strony.
Art. 19
1. Organ skarbowy, do którego zwróci się Rzecznik, obowiązany jest z nim współdziałać i
udzielać mu pomocy, a w szczególno ci:
8
2. Sejm podejmuje uchwałę w sprawie odwołania Rzecznika, na wniosek Marszałka Sejmu
lub grupy co najmniej 35 posłów, większo cią co najmniej 3/5 głosów w obecno ci co
najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Art. 9
Kadencja Rzecznika wygasa, jeżeli:
1) zrzekł się wykonywania obowiązków,
2) złożył niezgodne z prawdą o wiadczenie lustracyjne, stwierdzone prawomocnym
orzeczeniem sądu.
Art. 10
Podjęcie czynno ci przez Rzecznika następuje:
1) na wniosek podatnika,
2) na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich,
3) z własnej inicjatywy, w tym także w wyniku wspóldziałania z podmiotami okre lonymi
w art. 20 ust. 1 ustawy.
Art. 11
1. Wniosek podatnika o podjęcie czynno ci przez Rzecznika powinien zawierać co najmniej
wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres oraz przedmiot sprawy i żądanie, którego
wniosek dotyczy.
4
2. Wniosek podatnika o podjęcie czynno ci przez Rzecznika może być wniesiony pisemnie,
telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych
rodków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą Rzecznika,
utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalno ci
podmiotów realizujących zadania publiczne.
3. Wniosek jest wolny od opłaty skarbowej.
Art. 12
1. Rzecznik po zapoznaniu się z każdym skierowanym do niego wnioskiem, może:
1) podjąć sprawę – zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa dotyczy,
2) poprzestać na wskazaniu podatnikowi przysługujących mu rodków działania,
3) przekazać sprawę według wła ciwo ci,
4) nie podjąć sprawy – zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa dotyczy.
2. Rzecznik podejmuje sprawę jeżeli poweźmie uzasadnioną wątpliwo ć co do legalno ci
działania organów skarbowych, w tym w szczególno ci je li istnieje uzasadnione podejrzenie
wystąpienia:
1) błędów, omyłek lub przeoczeń organów skarbowych,
2) naruszenia przepisów prawa materialnego lub postępowania przez organy skarbowe,
3) nieuzasadnionej zwłoki przy podejmowaniu czynno ci przez organy skarbowe,
4) niewyczerpującej lub wprowadzającej w błąd informacji udzielonej w dowolnej formie
przez organy skarbowe,
5) zachowania personelu organów skarbowych, naruszających zasadę zaufania obywatela
do organów państwa.
5
Art. 13
Podejmując sprawę Rzecznik może:
1) samodzielnie prowadzić postępowanie wyja niające,
2) zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej czę ci do wła ciwych organów, w szczególno ci
organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej,
3) zwrócić się do Sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli dla
zbadania okre lonej sprawy lub jej czę ci.
Art. 14
1. Prowadząc postępowanie, o którym mowa w art. 13 pkt 1, Rzecznik ma prawo:
1) zbadać, nawet bez uprzedzenia, każdą sprawę na miejscu,
2) żądać złożenia wyja nień, przedstawienia akt każdej sprawy dotyczącej praw podatnika,
prowadzonej przez organy skarbowe,
3) żądać przedłożenia informacji o stanie sprawy prowadzonej przez sądy, a także
prokuraturę i inne organy cigania oraz żądać do wglądu w Biurze Rzecznika Praw Podatnika
akt sądowych i prokuratorskich oraz akt innych organów cigania po zakończeniu
postępowania i zapadnięciu rozstrzygnięcia,
4) zlecać sporządzanie ekspertyz i opinii.
2. W sprawach stanowiących informację niejawną o klauzuli tajno ci „tajne” lub „ ci le
tajne” udzielanie informacji lub umożliwianie Rzecznikowi wglądu do akt następuje na
zasadach i w trybie okre lonym w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
3. Rzecznik odmawia ujawnienia nazwiska i innych danych osobowych podatnika, w tym
także wobec organów władzy publicznej, jeżeli uzna to za niezbędne dla ochrony praw
wnioskodawcy lub podatnika którego dotyczy sprawa.
6
Art. 15
Po zbadaniu sprawy Rzecznik może:
1) wyja nić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia praw podatnika,
2) skierować wystąpienie do organu, w którego działalno ci stwierdził naruszenie praw
podatnika,
3) zwrócić się do organu nadrzędnego nad organem skarbowym, o którym mowa w pkt 2, z
wnioskiem o zastosowanie rodków przewidzianych w przepisach prawa,
4) zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi do sądu
administracyjnego, a także uczestniczyć w tych postępowaniach – na prawach
przysługujących prokuratorowi,
5) wnie ć skargę kasacyjną od prawomocnego orzeczenia, na zasadach i w trybie
okre lonych w odrębnych przepisach,
6) wystąpić do ministra wła ciwego do spraw finansów publicznych o wydanie interpretacji
ogólnej w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z
2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.),
7) występować z wnioskami do Naczelnego Sądu Administracyjnego o podjęcie uchwały
mającej na celu wyja nienie przepisów prawnych budzących wątpliwo ci w praktyce, których
stosowanie wywołało rozbieżno ci w orzecznictwie.
Art. 16
1. W wystąpieniu, o którym mowa w art. 15 pkt 2, Rzecznik formułuje opinie i wnioski co
do sposobu załatwiania sprawy, a także może żądać wszczęcia postępowania dyscyplinarnego
lub zastosowania sankcji służbowych.
2. Organ do którego zostało skierowane wystąpienie, obowiązany jest bez zbędnej zwłoki,
nie później jednak niż w terminie 14 dni, poinformować Rzecznika o podjętych działaniach
lub zajętym stanowisku. W wypadku gdy Rzecznik nie podziela tego stanowiska, może
zwrócić się do wła ciwej jednostki nadrzędnej o podjęcie odpowiednich działań.
7
Art. 17
1. W związku z rozpatrywanymi sprawami Rzecznik może przedstawić wła ciwym
organom, organizacjom i instytucjom oceny i wnioski zmierzające do zapewnienia skutecznej
ochrony praw podatnika i usprawnienia trybu załatwiania ich spraw.
2. Rzecznik może również:
1) występować do wła ciwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej
lub zmianę projektów aktów normatywnych, bądź o wydanie lub zmianę innych aktów
prawnych w sprawach dotyczących praw podatnika,
2) informować Rzecznika Praw Obywatelskich o zasadno ci wystąpienia przez Rzecznika
Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskami w sprawach, o których
mowa w art. 188 Konstytucji.
Art. 18
1. Rzecznikowi przysługuje prawo do wniesienia skargi, zgodnie z odrębnymi przepisami,
na interpretację ogólną ministra wła ciwego do spraw finansów publicznych, wydaną w trybie
art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60, ze zm.) oraz prawo do wniesienia skargi kasacyjnej, zgodnie z odrębnymi
przepisami, na wyrok wydany w sprawie skargi Rzecznika na interpretację ogólną ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych.
2. W zakresie skargi oraz skargi kasacyjnej, o których mowa w ust. 1 Rzecznik działa w
charakterze strony.
Art. 19
1. Organ skarbowy, do którego zwróci się Rzecznik, obowiązany jest z nim współdziałać i
udzielać mu pomocy, a w szczególno ci:
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
669
› Pobierz plik