eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

projekt dotyczy przeniesienia regulacji ustalających opłaty za koncesje z rozporządzenia do ustawy bez zmiany ich wysokości i stanowi wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 641
  • Data wpłynięcia: 2012-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
  • data uchwalenia: 2012-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1209

641


5
i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii
i telewizji (Dz. U. Nr 267, poz. 2258) w zakresie, w jakim w dodanym do ustawy z dnia 29
grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji art. 35a ust. 1 zawiera słowo „społeczny”, a w art. 35a
ust. 2 zawiera słowo „społecznego”, jest niezgodny z art. 32 w związku z art. 20 i art. 54 ust.
1 i ust. 2 zdanie drugie oraz z art. 64 ust. 2 Konstytucji.
4. Konsultacje
Projekt powstał we współpracy z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji. Ponadto pisma
w sprawie projektu przesłali: Minister Finansów, Minister Administracji i Cyfryzacji,
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polska
Konfederacja Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Polska Izba Komunikacji
Elektronicznej, Polska Izba Radiodyfuzji Cyfrowej, Polska Konfederacja Pracodawców
Prywatnych Lewiatan, Radio PIN S.A. Zgłoszono uwagi legislacyjne, z których część
uwzględniono. Nie uwzględniono zgłaszanych propozycji o charakterze merytorycznym
zgłaszanych przez stowarzyszenia i podmioty prywatne.
5. Skutki projektowanej ustawy
Zasadniczo projekt przenosi niektóre postanowienia rozporządzenia do ustawy; w tym
zakresie nie powoduje zatem skutków. W jednym przypadku obniża się wysokość
maksymalnej opłaty za udzielenie koncesji. Będzie to mogło mieć wpływ na dochody
budżetu państwa rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. Trudno natomiast przewidzieć
skutki wprowadzenia opłaty za rozpowszechnianie programu radiowego w sposób cyfrowy
rozsiewczy naziemny w multipleksie, ponieważ nieznany jest jeszcze termin uruchomienia
tego sposobu nadawania.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektu jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 1 sierpnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-1998/12


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji (przedstawiciel
wnioskodawcy: senator Piotr Benedykt Zientarski)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt przewiduje zmianę artykułów 35a, 40, 42 i 53 ustawy z dnia 29
grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, ze
zmianami). Zmiana zakłada m.in. ustalenie w drodze ustawy wysokości opłat za
udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego lub
telewizyjnego, a także za zmiany koncesji. Opłata ma być pobierana niezależnie
od rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością przewidzianych
w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171,
poz. 1800, ze zmianami). Projekt określa także wysokość opłaty uiszczanej
przez podmiot zgłaszający program za wpis programu do rejestru programów
telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym
i programów rozprowadzanych. Proponowana regulacja jest związana
z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 lipca 2011 r. (sygn. akt P
9/09; Dz. U. Nr 160, poz. 963; OTK Z.U. Nr 6A, poz. 59), stwierdzającym
niezgodność z Konstytucją RP artykułu 40 ustęp 2 ustawy oraz rozporządzenia
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 4 lutego 2000 r. w sprawie opłat za
udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych
i telewizyjnych (Dz. U. Nr 12, poz. 153, ze zmianami). Projekt zakłada
przeniesienie do materii ustawowej treści przepisów rozporządzenia KRRiT
w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów
radiowych i telewizyjnych.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 3 sierpnia 2012 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

4. Konkluzja

Przedmiot projektu ustaw o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji nie
jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla





















2

Warszawa, 1 sierpnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-1999/12


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu –
czy senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
(przedstawiciel wnioskodawcy: senator Piotr Benedykt Zientarski) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Projekt przewiduje zmianę artykułów 35a, 40, 42 i 53 ustawy z dnia 29
grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, ze
zmianami). Zmiana zakłada m.in. ustalenie w drodze ustawy wysokości opłat za
udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego lub
telewizyjnego, a także za zmiany koncesji. Opłata ma być pobierana niezależnie
od rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością przewidzianych
w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171,
poz. 1800, ze zmianami). Projekt określa także wysokość opłaty uiszczanej
przez podmiot zgłaszający program za wpis programu do rejestru programów
telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym
i programów rozprowadzanych. Proponowana regulacja jest związana
z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 lipca 2011 r. (sygn. akt P
9/09; Dz. U. Nr 160, poz. 963; OTK Z.U. Nr 6A, poz. 59), stwierdzającym
niezgodność z Konstytucją RP artykułu 40 ustęp 2 ustawy oraz rozporządzenia
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 4 lutego 2000 r. w sprawie opłat za
udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych
i telewizyjnych (Dz. U. Nr 12, poz. 153, ze zmianami). Projekt zakłada
przeniesienie do materii ustawowej treści przepisów rozporządzenia KRRiT
w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów
radiowych i telewizyjnych.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.


Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla


































strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: