eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy utworzenia samodzielnej jednostki Polskiej Służby Geologicznej skoncentrowanej na prowadzeniu nadzoru nad polityką państwa w zakresie geologii i bezpieczeństwa surowcowo geologicznego; ponadto projekt wprowadza szereg rozwiązań prawnych mających przyczynić się do rozwoju geologii, eksploatacji kopalin

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 631
  • Data wpłynięcia: 2011-12-21
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012

631

Siedziba Służby będzie się znajdowała w Warszawie. Projektowane przepisy
uwzględniają jednak możliwość tworzenia oddziałów terenowych, których zasięg
terytorialny określi statut Służby.
Służba będzie wykonywała zadania państwa z dziedziny geologii o charakterze
niewładczym, w zakresie rozpoznawania budowy geologicznej kraju oraz
opracowywania perspektyw złożowych w celu odnowienia bazy surowcowej dla
Rzeczypospolitej Polskiej i racjonalnego gospodarowania strukturami
geologicznymi, w tym zasobami kopalin i ich ochrony, a także gospodarki i
ochrony wód podziemnych i środowiska. Będą to w znacznej części te same
zadania, które dzisiaj wykonuje/zleca innym podmiotom Państwowy Instytut
Geologiczny w ramach zadań państwowej służby geologicznej, określonych w
Prawie geologicznym i górniczym oraz zadań, które są zlecane przez ministra
właściwego do spraw środowiska innym podmiotom. Dla Służby przewidziano
nadto wykonywanie zadań państwowej służby hydrogeologicznej (PSH),
określonych w ustawie Prawo wodne. Wraz z przeniesieniem tych zadań do
Polskiej Służby Geologicznej zmianie ulegnie organ sprawujący nadzór nad PSH;
nadzór dotychczas sprawowany przez Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki
Wodnej będzie wykonywał Prezes Polskiej Służby Geologicznej. Z uwagi jednak
na to, że Polska Służba Geologiczna będzie wykonywała zadania PSH na rzecz
Prezesa KZGW i innych organów Państwa, zapewniając tym samym zintegrowane
zarządzanie zasobami wodnymi i spójność we wdrażaniu krajowej gospodarki
wodnej, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań Ramowej Dyrektywy Wodnej,
w projektowanych przepisach przewidziano, że Prezes Służby przy sprawowaniu
nadzoru nad PSH będzie współpracował z Prezesem KZGW.
Poza zadaniami Polskiej Służby Geologicznej, wynikającymi wprost z
projektowanych przepisów, przewidziano również możliwość powierzania jej przez
ministra właściwego do spraw środowiska innych zadań w zakresie szeroko pojętej
geologii niż zadania Służby.
Działalność Służby będzie finansowana ze środków przewidzianych w
ustawie budżetowej, ze środków Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i
Gospodarki Wodnej pochodzących z opłat ustalanych na podstawie Prawa
geologicznego i górniczego, przeznaczonych na potrzeby geologii, a także ze
środków uzyskanych w wyniku wykonywania powierzonych zadań.
Utworzenie Służby spowoduje nie tylko obniżenie kosztów działalności
geologicznej Państwa, ale działalność ta znaczenie w sposób efektywny przynosić
przychody Skarbu Państwa pośrednio i bezpośrednio. Przy założeniu, że w
budżecie Ministerstwa rodowiska przewidziane są środki na wykonywanie części
zadań, określonych w projektowanych przepisach dla Służby, i że część zadań
będzie finansowana (tak jak obecnie) ze środków NFO iGW pochodzących z opłat
ustalanych na podstawie Prawa geologicznego i górniczego, należy zauważyć, że
powołanie do życia nowej jednostki organizacyjnej spowoduje obniżenie kosztów
wykonywania zadań Państwa w zakresie geologii. Wynika to z projektowanego
wydzielenia Służby na bazie części środków trwałych i kadry Państwowego
Instytutu Geologicznego, które odpowiednio były i są finansowane z nakładów
pochodzących z NFOSiGW i Skarbu Państwa. Do obniżenia kosztów przyczyni się
także fakt, iż ulegnie wyraźnemu zmniejszeniu w sensie personalnym liczba osób
10

zatrudnionych w jednostkach wykonujących zadnia państwowej służby
geologicznej i hydrogeologicznej, która funkcjonowałaby jako organizacja
dostosowana ściśle do wykonywanych zadań, (gdy obecny PIG zatrudnia w różnej
formie i zakresie ponad 800 osób). Niezbędne środki byłyby mniejsze, mimo
konieczności częściowego doposażenia Służby w środki trwałe (m.in. wyposażenie
pomieszczeń, sprzęt, oprogramowanie i aparaturę, środki transportu i obsługi),
sfinansowania wynagrodzeń dla Prezesa i Rady Nadzorczej oraz niezbędnej
pomocy eksperckiej (pomoc prawna, finansowa itd.), głównie na etapie tworzenia
Służby. Planuje się bowiem, że część środków trwałych i kadry wydzielonej części
PIG stanie się podstawą do utworzenia nowej jednostki, jaką będzie Polska Służba
Geologiczna, co jednocześnie nie spowoduje utraty osobowości prawnej ani statusu
PIG. przez Państwowy Instytut Geologiczny, który będzie pełnił wyłącznie funkcję
taką jaka wynika z jego obecnej pozycji zdefiniowanej przez ustawę o jednostkach
badawczo-rozwojowych i wszelkimi regulacjami/rygorami prowadzenia badań
naukowych. Przewiduje się współpracę w pewnych zakresach między PSG a PIG i
należy się spodziewać, że PIG PIB będzie ważnym zleceniobiorcą zadań
wynikających z prac PSG
Celem projektowanej ustawy jest nadto wprowadzenie niezbędnych zmian,
wynikających z oceny funkcjonowania ustawy, polegających na stworzeniu nowych
instrumentów dla rozwoju geologii w samorządach a w szczególności powiatowej oraz
przeciwdziałania nielegalnej eksploatacji kopalin. Oprócz wyposażenia Służby w
obowiązek wspomagania właściwych organów administracji geologicznej w
wykonywaniu zadań przeciwdziałających wydobywaniu kopalin bez koncesji.
Organem właściwym do ustalania opłaty za wydobywanie bez wymaganej koncesji
wszystkich rodzajów kopalin, z wyjątkiem kopalin w obszarach morskich RP, jest
starosta. Wykonywanie tych zadań wymaga wyposażenia starostów w odpowiednie
instrumenty, w tym w szczególności w finansowe i doradcze jakie ma pełnić Służba.
Liczne sygnały potwierdzają, że starostowie często nie podejmują działań
zmierzających do ustalenia opłaty za nielegalną eksploatację z uwagi na brak środków
finansowych niezbędnych do wykonania niezbędnych prac terenowych. Prace te
polegają głównie na ustaleniu ilości wydobytej kopaliny bez koncesji oraz określeniu
rodzaju kopaliny. Osoby wykonujące opisane czynności muszą posiadać
specjalistyczną wiedzą oraz dysponować niezbędnym sprzętem do wykonania obmiaru
geodezyjnego wyrobiska. W celu sfinansowania tych prac wprowadzono w projekcie
rządowym nowego Prawa geologicznego i górniczego(2006/7) zmianę przepisów w
ten sposób, aby środki z opłat eksploatacyjnych za wydobywanie kopalin bez koncesji
stanowiły dochód powiatu. Przekazanie wpływów z opłat do powiatu wymaga
uczynienia tych jednostek wierzycielami i organami podatkowymi w zakresie tych
opłat.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
11

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy będzie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy ustawy będą oddziaływać na Polską Służbę Geologiczną, Krajowy Zarząd
Gospodarki Wodnej, Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
oraz Państwowy Instytut Geologiczny i terenową administrację geologiczną

2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt ustawy zostanie umieszczony na stronie internetowej Sejmu RP w celu
udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom. Ponadto projekt zostanie
przesłany do konsultacji rządowi RP oraz do konsultacji społecznych do
zaopiniowania do następujących podmiotów:

1. Marszałkowie Województw,
2. Starostom Powiatów,
3. Sekcja Krajowa Geologiczno-Wiertnicza NSZZ „Solidarność”
ul. Wierzbowa 15, 50-056 Wrocław,
4. Związek Pracodawców Branży Geologicznej
Al. Korfantego 125a, 40-156 Katowice,
5. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność 80”
ul. Chałubińskiego 6a, 50-368 Wrocław,
6. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
ul. Klonowa 6, 00-591 Warszawa,
7. Konfederacja Pracodawców Polskich
ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa,
8. Business Center Club Związek Pracodawców
Plac elaznej Bramy 10, 00-136 Warszawa,
9. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
ul. Kopernika 36/40, 00-924 Warszawa,
10. Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
12

ul. Sienkiewicza 48/50, 25 – 501 Kielce,
11. Forum Przemysłu Wydobywczego
ul. Sienkiewicza 48/50, 25 – 501 Kielce,
12. Państwowy Instytut Geologiczny
ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa,
13. Polskie Towarzystwo Geologiczne
ul. Oleandry 2a, 30-056 Kraków,
14. Polskie Towarzystwo Mineralogiczne
al. Mickiewicza 30, 30-001 Kraków.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje ujemnych skutków finansowych
dla budżetu państwa ani dla samorządu terytorialnego - wręcz przeciwnie efektywnie
podniesie ich przychody w stosunku do sytuacji obecnej. Na zadania określone w
projektowanej ustawie przewiduje się utrzymanie wydatków z budżetu państwa na
poziomie, jaki jest przewidziany w obowiązującym stanie prawnym na wykonywanie
zadań państwowej służby geologicznej, wynikających z Prawa geologicznego i
górniczego, realizowanych obecnie przez Państwowy Instytut Geologiczny oraz
pozostałych zadań w dziedzinie geologii wykonywanych przez inne podmioty. Oprócz
środków pochodzących z budżetu państwa działalność Służby będzie finansowana ze
środków Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
pochodzących z opłat ustalanych na podstawie Prawa geologicznego i górniczego,
a także ze środków uzyskanych za wykonanie powierzonych zadań i przychodów
związanych z obrotem informacja geologiczna i funkcjonowaniem spółek
geologiczno-górniczych z udziałem Skarby Państwa.
Utworzenie Służby spowoduje ogólne obniżenie kosztów działalności
geologicznej Państwa. Przy założeniu, że w budżecie Ministerstwa rodowiska
przewidziane są środki na wykonywanie części zadań, określonych w
projektowanych przepisach dla służby geologicznej, i że większość zadań będzie
finansowana (tak jak obecnie) ze środków NFO iGW pochodzących z opłat
eksploatacyjnych, należy zauważyć, że powołanie do życia nowej jednostki
organizacyjnej spowoduje obniżenie kosztów na skutek ścisłego powiązania
struktury zadaniowej PSG z potrzebami państwa. Część środków trwałych i kadry
wydzielonej z PIG stanie się podstawą do utworzenia nowej jednostki, jaką będzie
Polska Służba Geologiczna i funkcjonującej jako relatywnie niewielka i sprawna
organizacja. W tej sytuacji, mimo konieczności częściowego doposażenia Służby w
środki trwałe (m.in. wyposażenie pomieszczeń w sprzęt, oprogramowanie i
aparaturę, środki transportu i obsługi), sfinansowania wynagrodzenia dla prezesa i
Rady Nadzorczej oraz niezbędnej pomocy eksperckiej (pomoc prawna, finansowa
itd., głównie na etapie tworzenia Służby) powinno nastąpić obniżenie kosztów
13

strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: