Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy utworzenia samodzielnej jednostki Polskiej Służby Geologicznej skoncentrowanej na prowadzeniu nadzoru nad polityką państwa w zakresie geologii i bezpieczeństwa surowcowo geologicznego; ponadto projekt wprowadza szereg rozwiązań prawnych mających przyczynić się do rozwoju geologii, eksploatacji kopalin
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 631
- Data wpłynięcia: 2011-12-21
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012
631
finansowego i udzielenia pokwitowania Prezesowi Służby z wykonania
obowiązków w poprzednim roku;
4) może żądać od Prezesa i pracowników Służby przedstawienia dokumentów
i wyjaśnień w każdej sprawie pozostającej w zakresie działalności Służby.
2. Opinie i uchwały, o których mowa w ust. 1, Rada przedkłada ministrowi
właściwemu do spraw środowiska.
3. Rada wykonuje swoje czynności kolegialnie. Uchwały Rady zapadają zwykłą
większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej składu.
Art. 163f.
1. Prezesa Służby powołuje minister właściwy do spraw środowiska działający
przy pomocy Głównego Geologa Kraju, w oparciu o udokumentowaną wiedzę i
doświadczenie zawodowe właściwe dla pełnienia zadań przez Polską Służbę
Geologiczną.
2. Kadencja Prezesa Służby trwa 5 lat.
3. Minister właściwy do spraw środowiska odwołuje Prezesa Służby.
Art. 163g.
1. Prezes Służby kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Oświadczenia woli w imieniu Służby składa Prezes Służby. Prezes Służby
może udzielić innym pracownikom Służby pełnomocnictw do składania
oświadczeń woli w imieniu Służby.
3. Prezes Służby składa ministrowi właściwemu do spraw środowiska
sprawozdanie z działalności, w terminie 4 miesięcy od zakończenia roku
kalendarzowego.
Art. 163h.
Zasady wynagradzania pracowników Służby określa regulamin wynagradzania,
ustalany przez Prezesa Służby w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw
pracy oraz ministrem właściwym do spraw środowiska.
Art. 163i.
1. Służba prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
2. Przychodami Służby są:
1) dotacje z budżetu państwa na realizację ustawowych zadań Służby,
wskazanych w ustawie, określane corocznie w ustawie budżetowej;
2) wpływy z opłat ustalanych na podstawie ustawy, przeznaczone na
finansowanie potrzeb geologii;
3) wpływy z tytułu rozporządzania prawem do informacji geologicznej,
należącej do Skarbu Państwa;
4) wpływy uzyskane z tytułu wykonywania zadań, o których mowa w art.163
ust.3 podlegają zatwierdzaniu przez ministra właściwego do spraw
środowiska działającego przy pomocy Głównego Geologa Kraju;
5
3. Projekt rocznego planu finansowego Służby podlega uzgodnieniu z Prezesem
Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej w zakresie zadania, o którym mowa w
art. 163 ust.2 pkt 4.
4. Projekt rocznego planu finansowego Służby przedstawia do zatwierdzenia
ministrowi właściwemu do spraw środowiska jej Prezes, po zasięgnięciu opinii
Rady.
5. Minister właściwy do spraw środowiska zatwierdza roczny plan finansowy
Służby po zasięgnięciu opinii w zakresie właściwych kompetencji finansowych
Prezesa Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej w
okresie 21 dni od daty zapytania o opinię.
6. Prezes Służby przekazuje zatwierdzony projekt rocznego planu finansowego
Służby ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, w trybie
określonym w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
7. Koszty działalności Służby, w tym wynagrodzenia pracowników, pokrywa się z
przychodów, o których mowa w ust. 2.
8. Zasady prowadzenia rachunkowości przez Służbę określają odrębne przepisy.
9. Art. 163j.
1. Składniki majątkowe nabyte na cele funkcjonowania Służby tworzą fundusz
statutowy Służby.
2. Służba tworzy fundusz statutowy, a inne fundusze może tworzyć po uzyskaniu
zgody ministra właściwego do spraw środowiska, który zasięga opinii ministra
właściwego do spraw finansów publicznych.
3. Na fundusz statutowy Służby składają się w szczególności: równowartość netto
środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środki pieniężne
zgromadzone z dochodów Służby.
4. Majątek trwały Służby podlega amortyzacji na zasadach ogólnych.”
Art. 2
W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2007
r. Nr 65, poz. 437) w art. 28 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Minister właściwy do spraw środowiska sprawuje nadzór nad Prezesem
Państwowej Agencji Atomistyki, Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego, a także nad
działalnością Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
Głównego Inspektora Ochrony rodowiska, Polskiej Służby Geologicznej oraz
Państwowego Gospodarstwa Leśnego "Lasy Państwowe".”
Art. 3
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2006 r.,
Nr 129, poz. 902, z późn. zm.) w art. 401c ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) potrzeb geologii w zakresie poznania budowy geologicznej kraju oraz w
zakresie gospodarki zasobami złóż kopalin i wód podziemnych, w tym zadań Polskiej
Służby Geologicznej;”.
Art. 4
W ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne wprowadza się następujące zmiany:
6
1) w art. 90 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem państwowej służby hydrologiczno-
meteorologicznej;”
2) w art. 102:
a) ust. 4, 4a i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Państwową służbę hydrogeologiczną pełni Polska Służba Geologiczna.
4a. Polska Służba Geologiczna posiada i utrzymuje bazę danych historycznych z
zakresu hydrogeologii.
5. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej jest jednostką badawczo-rozwojową w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-
rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.),
b) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
”6. Polska Służba Geologiczna nieodpłatnie i na zasadzie wzajemności udostępnia
organom właściwym w sprawach gospodarowania wodami posiadane przez nią dane
oraz informacje dotyczące wód podziemnych.”
3) w art. 109:
a) w ust. 2:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) utrzymywanie bieżącej działalności państwowej służby hydrologiczno-
meteorologicznej;”,
- uchyla się pkt 3,
- pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) opracowywanie danych oraz informacji hydrologiczno-meteorologicznych;”,
- pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) opracowywanie i publikowanie ostrzeżeń, ogólnych prognoz oraz komunikatów
hydrologicznych i meteorologicznych, biuletynów, a także roczników
hydrologicznych i meteorologicznych.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Ze środków budżetu państwa w części dotyczącej środowiska, będących w
dyspozycji ministra właściwego do spraw środowiska, finansowane jest:
1) utrzymywanie bieżącej działalności państwowej służby hydrogeologicznej;
2) utrzymywanie, odbudowa, rozbudowa, przebudowa i rozbiórka hydrogeologicznych
urządzeń pomiarowych państwowej służby hydrogeologicznej;
3) utrzymywanie i rozwój komórek metodycznych;
4) opracowywanie danych oraz informacji i hydrogeologicznych;
5) opracowywanie i publikowanie ostrzeżeń, ogólnych prognoz, komunikatów oraz
biuletynów, a także roczników hydrogeologicznych.”
4) w art. 110:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
7
„2. W imieniu Skarbu Państwa informacją, o której mowa w ust. 1, rozporządzają,
odpowiednio - Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej oraz Polska Służba
Geologiczna.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Polska Służba Geologiczna jest obowiązana udostępniać nieodpłatnie zebrane
informacje o stanie zasobów wód podziemnych, przetwarzane w wyniku realizacji
standardowych procedur, organom władzy publicznej.”,
c) ust. 7 i 8 otrzymują brzmienie:
„7. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej oraz Polska Służba Geologiczna mogą
odpłatnie udostępniać informacje zbierane i przetwarzane w wyniku realizacji
standardowych procedur innym odbiorcom niż określeni w ust. 3 i 4, a wpływy z tego
tytułu stanowią dochód budżetu państwa.
8. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej oraz Polska Służba Geologiczna mogą
odpłatnie udostępniać informacje pozyskane w wyniku procedur innych niż
standardowe procedury, a wpływy z tego tytułu stanowią odpowiednio ich przychód.”
Art. 5
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
8
UZASADNIENIE
Rzeczypospolita Polska jest pod względem geologicznym (w tym złożowym)
najbogatszym krajem w Unii Europejskiej. Atut ten może być dźwignią rozwoju
gospodarczego, poprawy sytuacji społecznej i materialnej obywateli, wzmocnienia
Państwa i jego pozycji międzynarodowej. Jednocześnie, nie działa w Polsce żaden
organ państwa, który byłby merytorycznym i wyłącznym narzędziem rządu w
prowadzeniu polityki geologicznej państwa oraz w zakresach pokrewnych mających
kluczowy wpływ na gospodarkę Rzeczypospolitej Polskiej (np. faktycznej oceny
przyczyn zmian klimatu, mierzonej emisji gazów cieplarnianych, ochrona Bałtyku w
zakresie Gazociągu Północnego itd.). Celem projektowanej ustawy o zmianie ustawy
Prawo geologiczne i górnicze jest utworzenie państwowej jednostki organizacyjnej,
której działanie nie powinno budzić obaw o właściwe pod względem merytorycznym
wykonanie jej zadań. Wykonanie zadań przewidzianych dla służby geologicznej
będzie w ten sposób znajdowało się w jednej spójnej programowo i strukturalnie
jednostce, co zwiększy efektywność realizacji zadań geologicznych Państwa. Dzięki
powołaniu samodzielnej i odpowiedzialnej jednostki całkowicie skoncentrowanej na
zadaniach i potrzebach geologicznych Państwa, zostanie ono uwolnione od
każdorazowego powierzania tych zadań rozmaitym podmiotom gospodarczym.
Ułatwić to powinno sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań służby i dbanie
o właściwą realizację polityki państwa w zakresie geologii i bezpieczeństwa
surowcowo-geologicznego, a także usprawnić gromadzenie danych geologicznych.
Skupienie zadań w jednej jednostce zapewni także ujednolicenie metodyki
wykonywanych prac. Zatem utworzenie Polskiej Służby Geologicznej jest konieczne
dla zapewnienia sprawnej realizacji polityki i obowiązków Państwa w zakresie
szeroko pojętej geologii. Sprawnie funkcjonująca służba geologiczna jest ważna dla
rozwoju gospodarczego i pozycji międzynarodowej Polski.
W projektowanej ustawie przedstawiono działanie Polskiej Służby Geologicznej
w formie państwowej osoby prawnej. Zaprojektowane przepisy zawierają propozycje
w zakresie:
1) nadania nazwy w brzmieniu Polska Służba Geologiczna,
2) nadzoru nad Służbą,
3) organizacji Służby i jej organów,
4) zadań Służby,
5) finansowania zadań Służby,
6) odesłania do przepisów wykonawczych w sprawach nie uregulowanych ustawą.
W celu zapewnienia właściwego nadzoru nad działalnością Służby przewidziano
liczne instrumenty. Należy do nich sposób powoływania Prezesa Służby przez
ministra właściwego do spraw środowiska oraz możliwość jego odwoływania w
każdym czasie, a także powoływanie i odwoływanie członków Rady Nadzorczej przez
tego ministra nawet przed upływem kadencji. Instrumentem nadzoru jest ponadto
zatwierdzanie przez ministra właściwego do spraw środowiska rocznych planów
finansowych Służby oraz przyjmowanie sprawozdań z rocznej działalności Służby.
Zaproponowane przepisy przewidują, że organami agencji są: Prezes jako organ
zarządzający i Rada Nadzorcza jako organ nadzoru wewnętrznego.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
- 631 › Pobierz plik