Poselski projekt ustawy o likwidacji Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
projekt dotyczy zlikwidowania IPN Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zniesienia obowiązku składania oświadczeń lustracyjnych, przejęcia zadań i kompetencji wykonywanych przez IPN przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 606
- Data wpłynięcia: 2012-06-06
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012
606
Narodowej – Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu”.
Art. 57
W ustawie z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U.
z 2005 r., Nr 169, poz. 1417) w art. 29 uchyla się ust. 3.
17) w ustawie z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r., Nr 29, poz. 154, z późn. zm.) w art. 15 pkt
6 otrzymuje brzmienie:
„6) nie była sędzią, który orzekając uchybił godno ci urzędu, sprzeniewierzając się
niezawisło ci sędziowskiej.”
Art. 58
W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomo ciami (Dz. U. z
2010 r., Nr 102, poz. 651 z późn.zm.) w art. 43 ust. 4a skre la się wyrazy „Instytut
Pamięci Narodowej – Komisja cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu”.
Art. 59
W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2008 r., Nr 227,
poz. 1505):
a/ w art. 90 uchyla się ust. 3;
b/ w art. 94 uchyla się ust. 3.
Art. 60
Przekazanie materiałów archiwalnych, o którym mowa w art.11 ust. 1 następuje nie
później niż w terminie 3 miesięcy od wej cia w życie ustawy.
Art. 61
1.Z dniem wej cia w życie niniejszej ustawy:
1) prokuratorzy Głównej Komisji i Oddziałowych Komisji cigania
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu powracają na wcze niej
zajmowane lub równorzędne stanowiska w powszechnej lub
wojskowej jednostce prokuratury lub innej jednostki organizacyjnej
podległej Ministrowi Sprawiedliwo ci albo przez niego
nadzorowanej, zgodnie z kwalifikacjami prokuratora;
2) prokuratorzy Biura Lustracyjnego i oddziałowych biur
lustracyjnych Instytutu Pamięci powracają na wcze niej
zajmowane lub równorzędne stanowiska w powszechnej lub
wojskowej jednostce prokuratury lub innej jednostki organizacyjnej
podległej Ministrowi Sprawiedliwo ci albo przez niego
nadzorowanej, zgodnie z kwalifikacjami prokuratora;
3) pracownicy naukowi Instytutu Pamięci Narodowej stają się
pracownikami Instytutu Studiów Politycznych Polskiej Akademii
Nauk.
3. Po upływie trzech miesięcy od dnia wej cia w życie niniejszej ustawy
wygasają stosunki pracy z pozostałymi pracownikami zatrudnionymi w
Instytucie Pamięci. Pracownikom tym przysługują wiadczenia przewidziane
dla pracowników, z którymi stosunek pracy rozwiązuje się z powodu
likwidacji zakładu pracy.
4. Stosunki pracy z pracownikami, o których mowa w ust. 1 pkt 3, wygasają po
upływie trzech miesięcy od dnia wej cia w życie niniejszej ustawy, jeżeli
przed upływem tego terminu nie zostaną im zaproponowane nowe warunki
pracy lub płacy na dalszy okres albo w razie nieprzyjęcia nowych warunków
pracy lub płacy.
Art.62
Kadencja Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej oraz członków Kolegium
Instytutu Pamięci Narodowej upływa z dniem wej cia w życie niniejszej ustawy.
Art. 63
Postępowania w sprawie cigania przestępstw, o których mowa w art. 4 ust. 1
pkt1 lit. a niniejszej ustawy, wszczęte i niezakończone przez prokuratorów
likwidowanych Głównej Komisji i Oddziałowych Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu są prowadzone przez prokuratorów biura lub
wydziałów, o których mowa w art. 29 ust. 1.
Art. 64
Wszczęte i niezakończone postępowania lustracyjne ulegają umorzeniu z dniem
wej cia w życie ustawy.
Art. 65
Archiwum obywatelskie przejmuje mienie należące bądź wykorzystywane przez
Instytut Pamięci Narodowej, w celu gromadzenia, przechowywania, udostępniania
przejętych i zgromadzonych materiałów archiwalnych.
Art. 66
Traci moc ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej -
Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz. U. z 2007r. Nr 63,
poz. 424, z późn.zm.).
Art. 67
Traci moc ustawa z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o
dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz tre ci tych
dokumentów (Dz. U. z 2007r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.).
Art. 68
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
UZASADNIENIE
1)
Potrzeba i cel wydania ustawy. Przedstawienie stanu rozliczeń
zbrodni nazistowskich, komunistycznych, przeciwko pokojowi,
ludzko ci i wojennych popełnionych w latach 1944 – 1990.
III RP trwa już ponad 20 lat. Jest to dostatecznie długi okres czasu, pozwalający na
ocenę człowieka. Najwyższy czas na zakończenie rozliczeń z okresu PRL. Je li kto
w czasach PRL–u popełnił przestępstwa to powinien odpowiadać na zasadach
okre lonych przez kodeks karny i kodeks postępowania karnego. Od cigania
przestępstw jest prokuratura, od wymierzania sprawiedliwo ci niezawisłe sądy.
Reszta powinna być pozostawiona historykom.
Instytut Pamięci Narodowej – Komisja cigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu (dalej IPN) jest bodaj jedyną tego typu instytucją w skali
Europy, która łączy funkcje badawczo – edukacyjne i prokuratorskie. Pomieszanie
dwóch porządków i dwóch paradygmatów dochodzenia do prawdy o człowieku:
prawnego i historycznego prowadzi do sytuacji paradoksalnych: ta sama osoba w
wietle orzeczenia sądu może nie być tajnym współpracownikiem organów
bezpieczeństwa PRL, a być nim wedle opinii IPN.
W ostatnich latach IPN wykorzystywany był wielokrotnie instrumentalnie do
celów politycznych. Jest to w dodatku instytucja zdominowana przez jedną opcję
polityczną . Przykład traktowania przez IPN byłego Prezydenta RP Lecha Wałęsy –
jest przykładem szczególnie odrażającym i szkodzącym wizerunkowi Polski w
wiecie.
Kosztowne ledztwa prowadzone przez IPN, służące coraz czę ciej sensacji,
budzą sprzeciw historyków. Szczególnie drastycznym przykładem było ledztwo w
sprawie gen. Władysław Sikorskiego, wszczęte pod pozorem podejrzenia o
zbrodnię komunistyczną, a de facto sprawdzające maniakalne tezy publicystyczne.
2) Różnica między stanem prawnym dotychczasowym a
projektowanym.
Zdaniem projektodawców wszystkie zadania jakie ma realizować IPN, w
demokratycznym państwie prawnym, jakim jest Rzeczpospolita Polska (art. 2
Konstytucji) winny być realizowane przez odpowiednie organy państwowe.
Badania nad historią najnowszą prowadzić powinny akademickie placówki
naukowe. Archiwalia byłych służb bezpieczeństwa PRL powinny się znaleźć w
Archiwum Akt Nowych i być dostępne na ogólnie obowiązujących w archiwistyce
zasadach. Po zlikwidowaniu IPN (art. 2 projektu ustawy) oraz zniesieniu obowiązku
składania o wiadczeń lustracyjnych (art. 3) zadania i kompetencje dotychczas
wykonywane przez IPN w zakresie ewidencjonowania, gromadzenia,
przechowywania, opracowywania, zabezpieczania, udostępniania i publikowania
dokumentów organów bezpieczeństwa państwa a także Trzeciej Rzeszy
Niemieckiej i ZSRR oraz w zakresie ochrony danych osobowych staną się
zadaniami realizowanymi przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych,
za zadania i kompetencje z zakresu cigania przestępstw, o których wyżej mowa,
stają się zadaniami prokuratury. Nadto prowadzenie działań w zakresie edukacji
publicznej – po wej ciu w życie ustawy – stało by się zadaniami realizowanymi
przez ministra do spraw kultury i dziedzictwa narodowego. ledztwa w sprawach o
zbrodnie wskazane w projekcie w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a wszczynane i prowadzone
byłyby przez wła ciwe biuro Prokuratury Generalnej lub wydział wskazanej przez
Prokuratora Generalnego prokuratury apelacyjnej. Projekt ustawy reguluje także
postępowanie w sprawie udostępniania dokumentów znajdujących się w
utworzonym „archiwum obywatelskim”, zasady prowadzenia przez prokuraturę
ledztw w przedmiotowych sprawach a także działania ministra do spraw kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego w zakresie edukacji publicznej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 606 › Pobierz plik