Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego
projekt dotyczy rozszerzenia katalogu (art. 88 i 51 kpk) osób uprawnionych do działania w imieniu pokrzywdzonych w procesie karnym o osoby najbliższe pokrzywdzonym a także umożliwienia osobie zawiadamiającej o popełnieniu przestępstwa, której prawa zostały naruszone, złożenie zażalenia na postanowienie prokuratury o umorzeniu postępowania przygotowawczego bądź odmowie jego wszczęcia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 604
- Data wpłynięcia: 2012-05-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego
- data uchwalenia: 2013-03-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 480
604
rzeczywistej wartości, a nawet w niektórych wypadkach rzeczywistemu stanowi
nieruchomości. W takich sprawach, choć działania biegłego rzeczoznawcy, komornika czy
innych osób stanowią przestępstwo, często jednak faktycznie „pokrzywdzeni” taką
nieprawdziwą opinią, dokumentem nie są uznawani przez prokuratorów za formalnie
pokrzywdzonych. Prokuratorzy powołują się właśnie na art. 49 k.p.k.
Pojęcie pokrzywdzonego rzutuje w szczególności na krąg osób uprawnionych do zaskarżenia
decyzji o odmowie wszczęcia lub umorzeniu postępowania przygotowawczego (art. 306
k.p.k.) Zawężenie pojęcia „pokrzywdzonego” skutkuje pozbawieniem społeczeństwa
możliwości realnej kontroli nad prokuratorem, który może zaniedbywać obowiązek ochrony
dóbr ogólnych. Prowadzi to często do poczucia braku zaufania obywateli do organów
ścigania. Zawiadamiają oni o przypadkach naruszenia tych dóbr ogólnych i ujawniają
okoliczności tych naruszeń, a następnie w bezsilności obserwują przebieg postępowania
przy braku środków prawnych do zaskarżenia postanowienia prokuratury, a w konsekwencji
braku możliwości ujawnienia i ukarania sprawców oraz naprawienia szkody.
Godzi się zauważyć, że ustalenie kręgu osób pokrzywdzonych następuje zazwyczaj w toku
dalszych czynności postępowania (w każdym razie przed skierowaniem do sądu aktu
oskarżenia), na wstępie zaś organ bada sprawę w ogólnych zarysach, a więc analizuje, czy w
ogóle doszło do popełnienia czynu zabronionego. Ustalenie to poprzedza wszelkie inne
bardziej szczegółowe ustalenia dotyczące konkretnych okoliczności czynu, w tym również
osób pokrzywdzonych. Podobnie również dopiero w dalszej kolejności organ ustala krąg
osób podejrzanych, najpierw zaś rozstrzyga, czy w ogóle czyn został popełniony. Natomiast
postanowienie odmawiające wszczęcia postępowania niejako ze swej istoty zapada po
pierwszych czynnościach wyjaśniających, a więc jeszcze przed poczynieniem konkretnych
ustaleń dotyczących kręgu osób pokrzywdzonych. W tej sytuacji osoba, która mogłaby zostać
uznana za pokrzywdzonego w toku dalszych podjętych już w toku postępowania czynności,
jest pozbawiona możliwości zaskarżenia decyzji o odmowie wszczęcia postępowania.
Występują też takie sytuacje, gdy przestępstwa dopuszczają się członkowie organów osób
prawnych (np. spółdzielni), gdzie naruszone zostało dobro tej osoby prawnej. W takim
wypadku, gdy zawiadomienie składa spółdzielca, nie mający statusu pokrzywdzonego, nie
ma on możliwości zweryfikowania prawidłowości umorzenia postępowania. Zawiadamianym
w takiej sytuacji i uprawnionym do zaskarżania decyzji będzie za to organ, występujący w
imieniu pokrzywdzonej spółdzielni, którego nieprawidłowe działanie jest przedmiotem
zawiadomienia.
Ponadto, obecne rozwiązanie jest nieracjonalne również z tego powodu, że ustawodawca
przyznał uprawnienie do zaskarżenia postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania –
poza pokrzywdzonym – jedynie instytucji państwowej, samorządowej lub społecznej
zawiadamiającej o przestępstwie, których dobra nie zostały naruszone, a z kolei pozbawia się
tego prawa osoby, której zarzucany czyn dotyczy.
Praktyka wskazuje również, że decyzje o odmowie wszczęcia i o umorzeniu postępowania
częstokroć zapadają w podobnych okolicznościach po podjęciu wstępnych czynności
sprawdzających. Innymi słowy, po wszczęciu postępowania przygotowawczego, zaraz się je
umarza, co wyłącza możliwości zaskarżenia tej decyzji przez osoby zawiadamiające, które nie
mają statusu pokrzywdzonego, co zwykle prowadzi do wyeliminowania sądowej kontroli tej
decyzji.
W świetle powyższego aktualny model, w którym jedynie pokrzywdzony (w tym wąskim
rozumieniu) może poddawać sądowej ocenie odmowę wszczęcia lub umorzenie
postępowania przygotowawczego, nie daje gwarancji realizacji zadań prokuratora jako
obrońcy dóbr ogólnych. Przesądza o tym właśnie faktyczny brak instancyjnej kontroli
sądowej w sytuacji, gdy określone postępowanie zostało umorzone w fazie in rem, bądź gdy
zapadła decyzja o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego. Środki
wewnętrznego nadzoru przewidziane w art. 327 § 1 k.p.k. oraz 328 k.p.k. są
niewystarczające. Brakuje tu bowiem formalnej kontroli sądowej nad prokuratorem
wypełniającym funkcję rzecznika praw pokrzywdzonych przestępstwem dotykającym
również dóbr publicznych. Zgodnie zaś z zasadą ubi remedium ibi ius ‐ tylko tam gdzie istnieją
określone sądowe środki ochrony tam podstawowe prawa człowieka mogą istnieć
naprawdę. Innymi słowy, bez efektywnych i realnych środków ochrony nawet najlepiej
sformułowane prawa pokrzywdzonego pozostaną martwą literą – atrapą.
Zaproponowana zmiana art. 306 k.p.k. poszerzy krąg osób uprawnionych do zaskarżania
decyzji prokuratora o odmowie wszczęcia lub umorzeniu postępowania. W rezultacie
polepszy się sytuacja pośrednio pokrzywdzonych przestępstwem poprzez stworzenie
możliwości poddania sądowej kontroli realizacji przez prokuratora roli obrońcy dóbr
ogólnych, w sytuacji, gdy prowadzi to jednocześnie do naruszenia lub zagrożenia interesów
indywidualnych, nie spełniających kryterium bezpośredniości, określonego w art. 49 k.p.k.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 31 maja 2012 r.
BAS-WAPEiM-1278/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
karnego (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Lidia Staroń)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedmiotem projektu jest zmiana art. 51 § 3 oraz art. 306 ustawy z dnia 6
czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego, dalej również jako kpk, (Dz.
U. Nr 89, poz. 555 ze zm.). Zgodnie z zaproponowanymi zmianami prawa
pokrzywdzonego, którym jest osoba nieporadna mogłaby wykonywać również
osoba najbliższa dla pokrzywdzonego. Ponadto w projekcie określono, iż prawo
złożenia zażalenia na postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa lub o jego
umorzeniu przysługiwałoby również osobie zawiadamiającej o popełnieniu
przestępstwa, której prawa zostały naruszone.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Jednakże zgodnie z art. 2 projektu w sprawach wszczętych przed dniem wejścia
w życie ustawy postępowanie przed sądem winno toczyć się do czasu
prawomocnego zakończenia postępowania na zasadach określonych w
przepisach dotychczasowych.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo UE nie reguluje spraw objętych opiniowanym projektem ustawy.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Opiniowany projekt nie jest objęty zakresem regulacji prawa UE.
IV. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
karnego nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Warszawa, 31 maja 2012 r.
BAS-WAPEiM-1279/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy – Kodeks postępowania karnego (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Lidia Staroń) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu
Przedmiotem projektu jest zmiana art. 51 § 3 oraz art. 306 ustawy z dnia 6
czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego, dalej również jako kpk, (Dz.
U. Nr 89, poz. 555 ze zm.). Zgodnie z zaproponowanymi zmianami prawa
pokrzywdzonego, którym jest osoba nieporadna mogłaby wykonywać również
osoba najbliższa dla pokrzywdzonego. Ponadto w projekcie określono, iż prawo
złożenia zażalenia na postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa lub o jego
umorzeniu przysługiwałoby również osobie zawiadamiającej o popełnieniu
przestępstwa, której prawa zostały naruszone.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Dokumenty związane z tym projektem:
- 604 › Pobierz plik