Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy zapewnienia większego zakresu anonimowości informacji gromadzonych w systemie informacji oświatowej np. danych dotyczących udzielanej przez przedszkola, szkoły i placówki oświatowe pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 551
- Data wpłynięcia: 2012-07-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 941
551
warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach
kształcenia praktycznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego,
c) liczby i powierzchni pomieszczeń zajmowanych przez bibliotekę szkolną i bibliotekę
pedagogiczną,
d) liczby i powierzchni pomieszczeń zajmowanych przez świetlicę szkolną,
e) rodzaju, liczby i powierzchni pomieszczeń do prowadzenia zajęć wychowania
fizycznego,
f) rodzaju, liczby i powierzchni gabinetów specjalistycznych,
g) liczby i powierzchni pomieszczeń przeznaczonych na kuchnię i stołówkę,
h) powierzchni pozostałych pomieszczeń, w tym pomieszczeń administracyjno-
-gospodarczych, z określeniem funkcji, które te pomieszczenia pełnią;
4) dane dotyczące rodzajów i liczby pomieszczeń do prowadzenia zajęć wychowania
fizycznego niebędących w dyspozycji szkoły lub placówki oświatowej, z których,
w poprzednim roku szkolnym, korzystali uczniowie szkoły lub placówki oświatowej
w ramach zajęć organizowanych przez tę szkołę lub placówkę oświatową;
5) dane o wyposażeniu szkoły i placówki oświatowej:
a) rodzaj i liczba urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
b) rodzaj i liczba pomocy dydaktycznych,
c) liczba komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym z dostępem do Internetu:
do celów edukacyjnych do użytku uczniów, słuchaczy i wychowanków, w tym
w bibliotece szkolnej,
do celów edukacyjnych do użytku nauczycieli, w tym w bibliotece szkolnej,
do innych celów, w tym wykorzystywanych przez pracowników
administracyjnych szkoły,
d) informacje dotyczące dostępu do Internetu:
przepustowość łącza internetowego,
technologia łączy internetowych: łącze telefoniczne, łącze telewizji kablowej,
światłowód, bezprzewodowy LAN, łącze satelitarne,
możliwość korzystania z bezprzewodowego Internetu,
e) dane o stanie zbiorów bibliotecznych,
f) liczba urządzeń do diagnozy i terapii, w tym do prowadzenia badań przesiewowych;
6) dane dotyczące wydatków na prowadzenie publicznych i niepublicznych szkół
i placówek oświatowych:
a) w przypadku publicznych szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez
jednostki samorządu terytorialnego i właściwych ministrów – dane przekazywane
4
w układzie sprawozdania RB-28S określonego w przepisach wydanych na podstawie
art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.7)),
b) w przypadku publicznych szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez osoby
fizyczne lub osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz
niepublicznych szkół i placówek oświatowych – dane przekazywane w układzie
porównywalnym do sprawozdania RB-28S, o którym mowa w lit. a;
7) w przypadku publicznych szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez osoby
fizyczne lub osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz
niepublicznych szkół i placówek oświatowych – łączna wysokość dotacji, o której
mowa w art. 80 i 90 ustawy o systemie oświaty;
8) dane o liczbie korzystających z biblioteki szkolnej:
a) użytkowników zarejestrowanych w bibliotece,
b) czytelników biblioteki według kategorii wiekowych;
9) dane o liczbie miejsc w:
a) internacie,
b) bursie,
c) przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, innej
formie wychowania przedszkolnego,
d) specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym,
e) specjalnym ośrodku wychowawczym,
f) ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym,
g) młodzieżowym ośrodku wychowawczym, z wyszczególnieniem miejsc
przeznaczonych na tymczasowe umieszczanie nieletnich posiadających
postanowienie sądu rodzinnego o tymczasowym zastosowaniu środka
wychowawczego w postaci umieszczenia w młodzieżowym ośrodku
wychowawczym,
h) młodzieżowym ośrodku socjoterapii,
i) szkolnym schronisku młodzieżowym,
j) domu wczasów dziecięcych;
10) dane dotyczące czasu pracy placówek wychowania przedszkolnego:
7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123,
poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201,
poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429 i Nr 291, poz. 1707.
5
a) dzienny czas pracy przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole
podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego,
b) w przypadku publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego
w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego – ustalony przez
organ prowadzący czas, w którym przedszkole, oddział przedszkolny lub inna forma
wychowania przedszkolnego zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę,
11) dane dotyczące czasu pracy szkolnego schroniska młodzieżowego – okresy, w których
schronisko prowadzi działalność;
12) dane dotyczące warunków prowadzenia dożywiania uczniów:
a) średnia dzienna liczba uczniów korzystających w październiku z posiłków
organizowanych przez szkołę lub placówkę oświatową według rodzajów tych
posiłków, z uwzględnieniem liczby uczniów korzystających z posiłków:
pełnopłatnych, dofinansowanych, refundowanych,
b) średnia dzienna liczba posiłków wydanych przez stołówkę szkoły lub placówki
oświatowej w październiku, według rodzajów tych posiłków – w przypadku szkół
i placówek oświatowych posiadających stołówki;
13) informacja dotycząca zakresu dostosowania szkoły lub placówki oświatowej do
potrzeb osób niepełnosprawnych: całkowicie lub częściowo dostosowany albo
niedostosowany.
§ 4. W ramach danych, o których mowa w art. 8 pkt 2 lit. a ustawy, w systemie informacji
oświatowej gromadzi się dane dziedzinowe dotyczące liczby uczniów, nauczycieli i rodziców
korzystających z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni
specjalistycznych, oraz liczby form tej pomocy – według form pomocy:
1) porady i konsultacje, w tym indywidualne porady edukacyjno-zawodowe na podstawie
badań i bez badań;
2) treningi i warsztaty;
3) prelekcje i wykłady;
4) grupy wsparcia;
5) terapie rodzin;
6) mediacje;
7) udział w radach pedagogicznych w charakterze konsultanta-doradcy;
8) spotkania z przedstawicielami innych instytucji działających na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży oraz organizacji pozarządowych;
6
9) organizacja przedsięwzięć o charakterze środowiskowym na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży;
10) udział w spotkaniach zespołu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy o systemie oświaty;
11) badania przesiewowe dzieci, według rodzajów tych badań:
a) badania przesiewowe słuchu, w tym platformą do badań zmysłów oraz w ramach
programu „Słyszę”,
b) badania przesiewowe wzroku, w tym platformą do badań zmysłów oraz w ramach
programu „Widzę”,
c) badania przesiewowe mowy, w tym platformą do badań zmysłów oraz w ramach
programu „Mówię”;
12) inne badania przesiewowe;
13) porady po badaniach przesiewowych.
§ 5. W ramach danych, o których mowa w art. 8 pkt 2 lit. b ustawy, w bazie danych SIO
gromadzi się dane dziedzinowe dotyczące liczby diagnoz sporządzonych przez poradnie
psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, według rodzajów tych
diagnoz: psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, związana z wyborem kierunku
kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, rehabilitanta,
lekarska.
§ 6. W ramach danych, o których mowa w art. 8 pkt 2 lit. c ustawy, w bazie danych SIO
gromadzi się dane dziedzinowe dotyczące liczby uczniów uczestniczących w zajęciach
organizowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie
specjalistyczne, według rodzajów tych zajęć:
1) terapia psychologiczna, w tym psychoterapia;
2) terapia pedagogiczna, w tym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
3) terapia logopedyczna;
4) socjoterapia;
5) ćwiczenia rehabilitacyjne;
6) zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień;
7) zajęcia dla dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami
kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi
z wcześniejszym kształceniem za granicą;
8) zajęcia grupowe aktywizujące do wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
7
9) inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
§ 7. W ramach danych, o których mowa w art. 8 pkt 2 lit. d ustawy, w bazie danych SIO
gromadzi się dane dziedzinowe dotyczące liczby opinii innych niż opinie o potrzebie
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanych przez poradnie psychologiczno-
-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, według rodzajów tych opinii:
1) opinia w sprawie wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;
2) opinia w sprawie odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
3) opinia w sprawie spełniania obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy
o systemie oświaty, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą
wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza
szkołą;
4) opinia w sprawie zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
5) opinia w sprawie objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
6) opinia w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu
nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia;
7) opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się;
8) opinia w sprawie udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
9) opinia w sprawie przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do
pracy;
10) opinia w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia
z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia
ze względu na stan zdrowia;
11) opinia w sprawie udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu
przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
12) opinia w sprawie braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub
innych zajęć zarobkowych;
13) opinia w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną
w przedszkolu, szkole lub placówce oświatowej;
14) inna opinia związana z kształceniem i wychowaniem dziecka.
§ 8. W ramach danych, o których mowa w art. 8 pkt 2 lit. e ustawy, w bazie danych SIO
gromadzi się dane dziedzinowe dotyczące orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
551
› Pobierz plik