Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmiany przepisu art. 9d ustawy Prawo energetyczne dotyczącego rozdziału działalności sieciowej (przesyłu i dystrybucji) od działalności w zakresie wytwarzania i obrotu gazem ziemnym i energią elektryczną
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 542
- Data wpłynięcia: 2012-06-26
- Uchwalenie: wycofany dnia 24-07-2012
542
gazowych;
4)
kierownictwo przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo nie może wydawać
operatorowi systemu magazynowania poleceń dotyczących jego bieżącej
działalności ani podejmować decyzji w zakresie budowy lub modernizacji
instalacji magazynowej, chyba że polecenia te lub decyzje dotyczyłyby działań
operatora systemu magazynowania, które wykraczałyby poza zatwierdzony
plan finansowy lub inny równoważny dokument.”,
e) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Operator systemu przesyłowego gazowego, operator systemu połączonego
gazowego oraz operator systemu dystrybucyjnego gazowego będący w strukturze
przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo może świadczyć usługi polegające na
przystosowywaniu paliwa gazowego do standardów jakościowych lub warunków
technicznych obowiązujących w systemie przesyłowym gazowym lub w systemie
dystrybucyjnym gazowym, a także usługi transportu paliw gazowych środkami transportu
innymi niż sieci gazowe.”,
f) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Przepisów ust. 1-6 nie stosuje się do przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo:
1) obsługującego mniej niż sto tysięcy odbiorców przyłączonych do systemu
elektroenergetycznego wchodzącego w skład tego przedsiębiorstwa;
2) obsługującego system elektroenergetyczny o rocznym zużyciu energii
elektrycznej nieprzekraczającym 3 TWh w 1996 r., w którym mniej niż 5 %
rocznego zużycia energii elektrycznej pochodziło z innych połączonych z nim
systemów elektroenergetycznych;
3) obsługującego mniej niż sto tysięcy odbiorców przyłączonych do systemu
gazowego a sprzedaż paliw gazowych w ciągu roku nie przekracza 100 mln
m3.”;
7) w art. 9h:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2l w brzmieniu:
„2a. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może wyznaczyć operatorem systemu
przesyłowego lub operatorem systemu połączonego wyłącznie przedsiębiorstwo
energetyczne, które uzyskało certyfikat spełniania kryteriów niezależności, o których
mowa w art. 9d ust. 1a, zwany dalej certyfikatem niezależności.
2b. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje certyfikat niezależności:
1) na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego posiadającego koncesję na
wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania energii
elektrycznej lub paliw gazowych;
2) z urzędu, w przypadku braku wniosku, o którym mowa w pkt 1;
2c. Właściciel sieci przesyłowej występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 2b pkt
1, w terminie 6 miesięcy od daty oddania tej sieci do używania lub od daty skutecznego
doręczenia decyzji o uchyleniu decyzji o wyznaczeniu operatora dla tej sieci.
2d. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przed przyznaniem certyfikatu niezależności
zajmuje stanowisko w sprawie jego przyznania i przekazuje je do Komisji Europejskiej
5
wraz z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie spełniania warunków i kryteriów
niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1a.
2e. Jeżeli Komisja Europejska nie wyda opinii, o której mowa w ust. 2d, w terminie:
1) dwóch miesięcy od dnia otrzymania wniosku o jej wydanie,
2) czterech miesięcy od dnia otrzymania wniosku o jej wydanie - w przypadku
zwrócenia się Komisji Europejskiej do Agencji do spraw Współpracy
Organów Regulacji Energetyki, zwanej dalej „Agencją”, danego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej lub innego zainteresowanego podmiotu z
wnioskiem o zajęcie stanowiska
- przyjmuje się, że opinia Komisji Europejskiej jest pozytywna.
2f. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki po stwierdzeniu, że przedsiębiorstwo
energetyczne spełnia kryteria niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1a, przyznaje
temu przedsiębiorstwu, w drodze decyzji certyfikat niezależności, w terminie dwóch
miesięcy od dnia wydania opinii, o której mowa w ust. 2d, lub od dnia upływu terminu, o
którym mowa w ust. 2e.
2g. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie powiadamia Komisję Europejską
o przyznaniu albo o odmowie przyznania certyfikatu niezależności.
2h. Decyzję, o której mowa w ust. 2f, wraz z opinią Komisji Europejskiej, Prezes
Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Urzędu Regulacji
Energetyki.
2i. Przedsiębiorstwo energetyczne, które uzyskało certyfikat niezależności, jest
obowiązane niezwłocznie poinformować Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o każdej
planowanej transakcji, która może mieć wpływ na spełnianie przez to przedsiębiorstwo
kryteriów niezależności.
2j. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki sprawdza spełnianie przez operatora, o którym
mowa w ust. 2a, kryteriów niezależności:
1) po przekazaniu przez tego operatora informacji, o której mowa w ust. 2i;
2) z własnej inicjatywy, w przypadku powzięcia uzasadnionych wątpliwości co do
spełniania tych kryteriów;
3) na uzasadniony wniosek Komisji Europejskiej.
2k. W przypadku stwierdzenia, po sprawdzeniu, o którym mowa w ust. 2j, że operator
nie spełnia kryteriów niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1a, Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki określa w drodze decyzji działania, jakie należy podjąć w celu
spełnienia tych kryteriów oraz wyznacza termin ich podjęcia.
2l. W przypadku niepodjęcia przez operatora w wyznaczonym terminie, działań o
których mowa w ust. 2k, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki uchyla decyzję o
wyznaczeniu tego przedsiębiorstwa operatorem.”,
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Właściciel, o którym mowa w ust. 1, występuje z wnioskiem do Prezesa Urzędu
Regulacji Energetyki o wyznaczenie:
1) operatora systemu przesyłowego lub operatora systemu połączonego w terminie
30 dni od dnia uzyskania przez przedsiębiorstwo energetyczne, o którym
mowa w ust. 2b pkt 1, certyfikatu niezależności;
2) operatora systemu dystrybucyjnego, operatora systemu magazynowania paliw
gazowych lub operatora systemu skraplania gazu ziemnego, w terminie 30 dni
od dnia:
6
a) doręczenia decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o udzieleniu temu
właścicielowi koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej z
wykorzystaniem tych sieci lub instalacji, albo
b) w którym właściciel zawarł umowę o powierzenie wykonywania
obowiązków operatora z przedsiębiorstwem, o którym mowa w ust. 3 pkt
2, w odniesieniu do sieci lub instalacji będących jego własnością.”.
8) po art. 11f dodaje się art. 11g – art. 11i w brzmieniu:
„Art. 11g. 1. wiadectwo pochodzenia, o którym mowa w art. 9e ust. 1 lub w art. 9o ust.
1, wydane dla energii elektrycznej wytworzonej w źródłach znajdujących się na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dokumentem stanowiącym dowód dla odbiorcy
końcowego, że dana ilość dostarczonej energii elektrycznej została wytworzona w
odnawialnym źródle energii i wprowadzona do sieci.
Art. 11h. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki uznaje gwarancje pochodzenia
wydane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może odmówić uznania gwarancji pochodzenia
wydanej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w przypadku, gdy wystąpią
uzasadnione wątpliwości co do jej autentyczności lub wiarygodności danych
zamieszczonych w gwarancji pochodzenia.
3. Odmowa uznania gwarancji pochodzenia, o której mowa w ust. 1, następuje w drodze
postanowienia, na które służy zażalenie.
4. O przyczynie odmowy uznania gwarancji pochodzenia, o której mowa w ust. 1,
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie informuje Komisję Europejską, podając
przyczynę odmowy.
5. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w drodze decyzji, umarza z urzędu gwarancje
pochodzenia po upływie okresu, o którym mowa w art. 11h. Od decyzji wydanej w
pierwszej instancji przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nie służy odwołanie,
jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do Prezesa Urzędu Regulacji
Energetyki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się
odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.”;
6. Gwarancję pochodzenia wydaje się dla 1 MWh wytworzonej energii elektrycznej.
7. Gwarancja pochodzenia nie daje prawa do korzystania z instrumentów wspierających
wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii określonych w
niniejszej ustawie.
Art. 11 i. 1 Prezes Urzędu Regulacji Energetyki prowadzi rejestr gwarancji pochodzenia.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w sposób zapewniający
identyfikację podmiotów, którym wydano gwarancję pochodzenia.
3. Rejestr gwarancji pochodzenia jest prowadzony w systemie informatycznym.
4. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki z chwilą wydania gwarancji pochodzenia
dokonuje wpisu do rejestru gwarancji pochodzenia.
5. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wykreśla gwarancję pochodzenia z rejestru
gwarancji pochodzenia, po upływie 12 miesięcy od dnia wydania gwarancji pochodzenia,
jednak nie później niż z chwilą umorzenia świadectwa pochodzenia, o którym mowa w
art. 9e ust. 1 lub w art. 9o ust. 1.”;
7
9) art. 16 otrzymuje brzmienie:
„Art. 16. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją
paliw gazowych lub energii sporządza, dla obszaru swojego działania, plan rozwoju w
zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe lub
energię, uwzględniając:
1) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo w przypadku braku
takiego planu, kierunki rozwoju gminy określone w studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
2) politykę energetyczną państwa;
3) dziesięcioletni plan rozwoju sieci o zasięgu wspólnotowym, o którym mowa w
art. 8 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/
2010 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w
odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające
rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 lub w art. 8 ust. 3 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w
sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające
rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 - w przypadku przedsiębiorstwa
energetycznego zajmującego się przesyłaniem energii elektrycznej lub paliw
gazowych.
2. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem energii elektrycznej lub
paliw gazowych sporządza plan rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego
zapotrzebowania na energię elektryczną lub paliwa gazowe co roku na okres 10 lat.
3. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się dystrybucją energii elektrycznej lub
paliw gazowych sporządza plan rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego
zapotrzebowania na energię elektryczną lub paliwa gazowe na okres nie krótszy niż 5 lat i
dokonuje aktualizacji tego planu nie rzadziej niż co trzy lata.
4. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii
elektrycznej sporządza prognozę dotyczącą stanu bezpieczeństwa dostaw energii
elektrycznej na okres nie krótszy niż 15 lat.
5. Plan rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na
energię elektryczną lub paliwa gazowe opracowany przez przedsiębiorstwo energetyczne
zajmujące się dystrybucją energii elektrycznej lub paliw gazowych uwzględnia plan
rozwoju opracowany przez przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem
odpowiednio energii elektrycznej lub paliw gazowych.
6. Plany, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności:
1) przewidywany zakres dostarczania energii elektrycznej, paliw gazowych lub
ciepła;
2) przedsięwzięcia w zakresie modernizacji, rozbudowy albo budowy sieci oraz
planowanych nowych źródeł energii elektrycznej, paliw gazowych lub ciepła,
w tym źródeł odnawialnych;
3) przedsięwzięcia w zakresie modernizacji, rozbudowy lub budowy połączeń z
systemami elektroenergetycznymi albo z systemami gazowymi innych państw;
4) przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie paliw i energii u odbiorców;
5) przewidywany sposób finansowania inwestycji;
6) przewidywane przychody niezbędne do realizacji planów;
7) planowany harmonogram realizacji inwestycji.
7. Plan, o którym mowa w ust. 2 i 3, w zakresie obecnego i przyszłego zapotrzebowania
na energię elektryczną, powinien także określać wielkość zdolności wytwórczych i ich
rezerw, preferowane lokalizacje i strukturę nowych źródeł, wielkość zdolności
8
przesyłowych lub dystrybucyjnych w systemie elektroenergetycznym i stopnia ich
wykorzystania, a także działania i przedsięwzięcia zapewniające bezpieczeństwo
dostarczania energii elektrycznej.
8. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem energii elektrycznej lub
paliw gazowych, określając w planie, o którym mowa w ust. 2, poziom połączeń
międzysystemowych elektroenergetycznych lub gazowych, bierze w szczególności pod
uwagę:
1) krajowe, regionalne i europejskie cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, w
tym projekty stanowiące element osi projektów priorytetowych określonych w
załączniku I do decyzji, o której mowa w art. 15b ust. 5 pkt 4;
2) istniejące połączenia międzysystemowe elektroenergetyczne i gazowe oraz ich
wykorzystanie w sposób najbardziej efektywny;
3) zachowanie właściwych proporcji między kosztami budowy nowych połączeń
międzysystemowych elektroenergetycznych i gazowych a korzyściami
wynikającymi z ich budowy dla odbiorców końcowych.
9. Plany, o których mowa w ust. 1, powinny zapewniać minimalizację nakładów i
kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo energetyczne, tak aby nakłady i koszty nie
powodowały w poszczególnych latach nadmiernego wzrostu cen i stawek opłat za
dostarczanie paliw gazowych lub energii, przy zapewnieniu ciągłości, niezawodności i
jakości dostaw.
10. W planach, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się także zapotrzebowanie na
nowe zdolności w systemie przesyłowym lub dystrybucyjnym zgłoszone przez podmioty
przyłączone do sieci lub podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci.
11. W celu racjonalizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, przy sporządzaniu projektów
planów, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwa energetyczne są obowiązane
współpracować z podmiotami przyłączonymi do sieci oraz gminami, na których obszarze
przedsiębiorstwo to wykonuje działalność gospodarczą; współpraca powinna polegać w
szczególności na:
1) przekazywaniu podmiotom przyłączonym do sieci, na ich wniosek, informacji o
planowanych przedsięwzięciach w takim zakresie, w jakim przedsięwzięcia te
będą miały wpływ na pracę urządzeń przyłączonych do sieci albo na zmianę
warunków przyłączenia lub dostawy paliw gazowych lub energii;
2) zapewnieniu spójności między planami przedsiębiorstw energetycznych a
założeniami i planami, o których mowa w art. 19 i 20.
12. Projekty planów, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 13-15, podlegają
uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki, z wyłączeniem planów rozwoju
przedsiębiorstw energetycznych wykonujących działalność gospodarczą w zakresie
przesyłania lub dystrybucji:
1) paliw gazowych, dla mniej niż 50 odbiorców, którym przedsiębiorstwo to
dostarcza rocznie mniej niż 50 mln m3 tych paliw;
2) energii elektrycznej, dla mniej niż 100 odbiorców, którym przedsiębiorstwo to
dostarcza rocznie mniej niż 50 GWh tej energii;
3) ciepła.
13. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem energii elektrycznej lub
paliw gazowych przedkłada projekt planu, o którym mowa w ust. 2, w celu uzgodnienia z
Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki, do dnia 31 marca po przeprowadzeniu
konsultacji, o których mowa w ust. 14.
14. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem energii elektrycznej lub
paliw gazowych konsultuje projekt planu, o którym mowa w ust. 2, ze wszystkimi
9
Dokumenty związane z tym projektem:
- 542 › Pobierz plik