eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmiany przepisu art. 9d ustawy Prawo energetyczne dotyczącego rozdziału działalności sieciowej (przesyłu i dystrybucji) od działalności w zakresie wytwarzania i obrotu gazem ziemnym i energią elektryczną

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 542
  • Data wpłynięcia: 2012-06-26
  • Uchwalenie: wycofany dnia 24-07-2012

542



W dodanym rozdziale 6a, w którym zawarto regulacje dotyczące zasad współpracy
miedzynarodowej w zakresie wspólnych projektów inwestycyjnych oraz zasad wspołpracy
miedzynarodowej w zakresie odnawialnych zrodel energii uregulowano kwestie dotyczące
współpracy międzynarodowej w zakresie wspolnych projektów energetycznych. Ww.
dyrektywa nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia i stworzenia ram
współpracy miedzynarodowej pomiedzy państwami członkowskimi.

Majac powyższe na uwadze należy podkreslić, iż Rzeczpospolita Polska prowadzi
ustalenia z innymi państwami członkowskimi UE, dotyczące przekazania lub przyjęcia
określonej ilości energii ze źródeł odnawialnych w formie „transferu statystycznego”.

Minister właściwy do spraw gospodarki przekazywał będzie Komisji Europejskiej
informacje o cenie oraz ilości energii stanowiącej przedmiot transferu statystycznego.
Transfer statystyczny odbywać się będzie na podstawie umowy między Rzeczypospolitą
Polską a innym państwem członkowskim Unii Europejskiej.

Rozdział ten reguluje także kwestie związane z realizacją wspólnych projektów
dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł energii.

Wspólne projekty mogą dotyczyć budowy nowych lub modernizacji istniejących
instalacji, skutkujących zwiększeniem ilości energii elektrycznej, ciepła lub chłodu z
odnawialnych źródeł energii, a ich realizacja oraz współfinansowanie odbywać się będzie na
podstawie zawieranych umów.

Proponowane
rozwiązania będą bezpośrednio dotyczyły:
a) przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesyłaniem i dystrybucją
energii elektrycznej i paliw gazowych oraz operatorów systemów przesyłowych i
dystrybucyjnych elektroenergetycznych i gazowych,
b) przedsiębiorstw energetycznych wykonujących działalność w zakresie obrotu
paliwami gazowymi,
c) podmiotów
ubiegających się o przyłączenie mikroinstalacji,
d) Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki,

12

e)
podmiotów, których funkcjonowanie reguluje ustawa z dnia 26 października
2000 r. o giełdach towarowych oraz ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi,
f) odbiorców
końcowych zużywających nie mniej niż 400 GWh energii
elektrycznej rocznie, dla którego udział kosztu energii elektrycznej w wartości produkcji jest
nie mniejszy niż 15 %.


Wprowadzenie przepisów projektu ustawy nie będą bezpośrednio oddziaływać na
podmioty sektora publicznego.
Przewiduje się jednak, że projektowane przepisy spowodują konieczność zwiększenia
zatrudnienia w poszczególnych jednostkach na szczeblu administracji publicznej, w
szczególności z uwagi na rozszerzenie zakresu obowiązków, jakie przepisy dyrektywy
nakładają na organy regulacji., Należy przy tym przyjąć, iż całe obciążenie 1 etatem w skali
jednego roku to nie tylko koszt zatrudnienia, zatem przyjąć można, iż przewidywany koszt
utrzymania 1 etatu w jednostkach, które będą musiały zwiększyć zatrudnienie, z racji na
zwiększenie obowiązków, jak choćby m.in. w Urzędzie Regulacji Energetyki wynosi ok. 109
tys. zł. w skali jednego roku na jednego pracownika.
Powyższy koszt jednostkowy związany z tworzeniem nowego miejsca pracy jest
jedynie kosztem szacunkowym. Ponadto w chwili obecnej nie sposób określić rzeczywistych
potrzeb poszczególnych jednostek na szczeblu administracji publicznej, które w sposób
jednoznaczny zaspokoiłyby potrzeby kadrowe związane z implementacją do porządku
prawnego przepisów m.in. dyrektywy 2009/28/WE.
Jednakże wydaje się, iż ww. szacunkowy koszt jest relewantnie niższy, niż
konieczność pokrycia kar związanych z faktem nie wdrożenia ww. dyrektyw do polskiego
porządku prawnego.

Projekt ustawy jest zgodny z prawodawstwem Unii Europejskiej. Jego celem jest
przede wszystkim doprecyzowanie rozwiązań ustawy – Prawo energetyczne w zakresie
zagadnień wynikających z dyrektywy 2009/72/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i
uchylającej dyrektywę 2003/54/WE oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu
ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz. U. UE. L. z 2009 r. Nr 211, str. 94).
Ustawa dokonuje również dostosowania polskich przepisów do unijnych rozporządzeń

13

regulujących funkcjonowanie rynku energii elektrycznej oraz rozporządzenia Parlamenty
Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu
do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 .

Ze względu na to, że przepisy projektu ograniczono jedynie do zmian niezbędnych dla
wdrożenia przepisów Unii Europejskiej oraz konieczność szybkiego uchwalenia ustawy z
racji postawienia przez Komisję Europejską Rzeczypospolitej Polskiej zarzutów formalnych
ustalono termin wejścia w życie ustawy po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


14
strony : 1 ... 8 . [ 9 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: