Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
projekt dotyczy zniesienia zakazu zamykającego dostęp do parków narodowych i rezerwatów przed niepełnosprawnymi korzystającymi z pomocy psów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 539
- Data wpłynięcia: 2012-05-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 73
539
Druk nr 539
Warszawa, 8 maja 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o ochronie przyrody
oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Cezarego Olejniczaka.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz
Garbowski; (-) Dariusz Joński; (-) Ryszard Kalisz; (-) Tomasz Kamiński;
(-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Grzegorz Napieralski;
(-) Cezary
Olejniczak;
(-) Artur
Ostrowski;
(-) Stanisława Prządka;
(-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy
Wenderlich; (-) Bogusław Wontor;
(-)
Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek
Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.
Projekt
Ustawa
z dnia …………. 2012 r.
o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Art. 1
W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz.
1220) wprowadza się następującą zmianę:
W art. 15 ust. 1 pkt 16 otrzymuje brzmienie:
„16) wprowadzania psów na obszary objęte ochroną ścisłą i czynną, z wyjątkiem
miejsc wyznaczonych w planie ochrony oraz psów pasterskich wprowadzonych na
obszary objęte ochroną czynną, na których plan ochrony albo zadania ochronne
dopuszczają wypas oraz z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych i psów
asystujących osobom niepełnosprawnym”.
Art. 2
W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721) wprowadza się następującą
zmianę:
W art. 20a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ust. 1. Osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu do
obiektów użyteczności publicznej, w szczególności: budynków i ich otoczenia
przeznaczonych na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości,
kultury, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i
socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi
pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym
śródlądowym, świadczenia usług pocztowych lub telekomunikacyjnych oraz innych
ogólnodostępnych budynków przeznaczonych do wykonywania podobnych funkcji, w
tym także budynków biurowych i socjalnych. Osoba niewidoma korzystająca z
pomocy psa przewodnika i osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma
prawo wstępu do parków narodowych i rezerwatów przyrody i korzystania z nich na
warunkach przysługujących wszystkim użytkownikom tych obiektów”.
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Rząd RP zapowiedział przedstawienie w najbliższym czasie do ratyfikacji przez Sejm
Konwencji ONZ O prawach osób niepełnosprawnych. Konwencja ta, podpisana przez Polskę
w maju 2007 r. gwarantuje niepełnosprawnym uczestniczenie w życiu społecznym na
zasadach pełnoprawnych członków. Nakazuje ona państwom – stronom stworzenie
warunków korzystania przez osoby niepełnosprawne z wszechstronnej ochrony przed
dyskryminacją we wszystkich obszarach i dziedzinach życia. Gwarantuje niepełnosprawnym
równouprawnienie, a państwom nakazuje zapewnienie im pełnej wolności i bezpieczeństwa,
prawa do swobody poruszania się i do niezależnego życia; prawa do zdrowia, pracy i edukacji
oraz prawa do udziału w życiu politycznym i kulturalnym.
Polskie prawodawstwo dotyczące osób niepełnosprawnych w ostatnich latach zmieniało się,
zapewniając im coraz szerszą możliwość realizacji ochrony przed dyskryminacją i dostępu do
nowoczesnych metod leczenia, rehabilitacji i zatrudnienia. Jedną z takich zmian było
zapewnienie w nowelizowanej ustawie o rehabilitacji i zatrudnieniu osób niepełnosprawnych
możliwości dostępu do obiektów użyteczności publicznej wspólnie z pomagającymi im w
życiu psami (psy asystenci niepełnosprawnych oraz psy przewodnicy osób niewidomych i
niedowidzących). Była to bardzo istotna zmiana, która nie tylko przyczyniła się do
podniesienia komfortu życia osób niepełnosprawnych, ale przede wszystkim znacząco
zmniejszyła ich poczucie społecznego wykluczenia.
Niestety, otwierając przestrzeń publiczną i obiekty użyteczności publicznej dla osób
niepełnosprawnych korzystających z pomocy psów pracujących, Sejm nie usunął zakazu
wstępu do Parków Narodowych i rezerwatów. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220) w art. 15 ust. 1 pkt. 16 zabrania:
„wprowadzania psów na obszary objęte ochroną ścisłą i czynną, z wyjątkiem miejsc
wyznaczonych w planie ochrony oraz psów pasterskich wprowadzanych na obszary objęte
ochroną czynną, na których plan ochrony albo zadania ochronne dopuszczają wypas”.
Natomiast ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz.721) w art. 20a ust. 1
opisując miejsca, gdzie osoba niepełnosprawna ma prawo wstępu wraz z psem asystującym,
nie wymienia parków narodowych i rezerwatów.
Ten ustawowy zakaz zamykający przed niepełnosprawnymi korzystającymi z pomocy psów
dostęp do ważnej części wspólnego dla wszystkich obywateli dziedzictwa , jakim są Parki
Narodowe i rezerwaty jest dyskryminujący. Dlatego winien być jak najszybciej zniesiony.
Wejście w życie proponowanych przepisów nie będzie wywierało negatywnych skutków
finansowych w sektorze finansów publicznych, ani jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie projektu nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
Na podstawie art. 34 ust. 3 zdanie drugie projekt (jako poselski) nie wymaga konsultacji
przed skierowaniem do Marszałka Sejm.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 15 maja 2012 r.
BAS-WAPEiM-1156/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Cezary Olejniczak)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę art. 15 ustawy z dnia
16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, ze
zmianami) oraz art. 20a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U.
z 2011 r. Nr 127, poz. 721, ze zmianami; zwanej dalej ustawą o rehabilitacji).
Zmiana ustawy o ochronie przyrody dotyczy wprowadzenia dodatkowego
wyjątku od zakazu wprowadzania psów na obszary objęte ochroną ścisłą
i czynną w parkach narodowych oraz rezerwatach przyrody. Zgodnie
z projektem zakaz ten nie dotyczyłby także psów przewodników osób
niewidomych i psów asystujących osobom niepełnosprawnym. Zgodnie
z proponowaną zmianą ustawy o rehabilitacji, osoby niewidome korzystające
z pomocy psów przewodników oraz osoby niepełnosprawne wraz
z psami asystującymi będą miały prawo wstępu do parków narodowych
i rezerwatów przyrody oraz korzystania z nich na warunkach przysługujących
wszystkim użytkownikom tych obiektów.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 539 › Pobierz plik