Rządowy projekt ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
Rządowy projekt ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 533
- Data wpłynięcia: 2012-06-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
- data uchwalenia: 2012-09-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1203
533
wynajmu, do sprzedaży ratalnej lub sprzedaży
zakresie
odległość lub z wykorzystaniem innych form
przez zamówienie pocztowe, katalog, Internet,
informowania o
sprzedaży lub wynajmu określają akty delegowane.
telemarketing lub w inny sposób, który powoduje,
zużyciu energii
że potencjalny użytkownik końcowy nie może
przez produkty
zobaczyć wystawionego na sprzedaż produktu,
wykorzystujące
Art. 4 ust. 5. Akty delegowane określają także sposób
akty delegowane zawierają przepisy zapewniające,
energię
informowania użytkowników końcowych
aby potencjalni użytkownicy końcowi
korzystających z form sprzedaży lub wynajmu, o
otrzymywali informacje zawarte na etykiecie
których mowa w ust. 4, o zużyciu energii przez
produktu i w karcie przed zakupem produktu. Akty
produkty wykorzystujące energię, przed nabyciem
delegowane w stosownych przypadkach określają
tych produktów.
szczegółowo sposób wyeksponowania etykiety lub
karty lub wyszczególnionych w nich informacji
.
lub przedstawienia ich na etykiecie i karcie
.
potencjalnemu użytkownikowi końcowemu.
Art. 8
Swobodny przepływ
Tak
Art. 9 projektu
Art. 9. 1. W celu przeciwdziałania wprowadzaniu do Nie dotyczy
ustawy o
obrotu lub oddawaniu do użytku produktów
1. Państwa członkowskie nie zakazują, nie
obowiązkach w
wykorzystujących energię:
ograniczają ani nie utrudniają wprowadzania na
zakresie
3) do których nie dołączono etykiety i karty oraz nie
rynek lub oddawania do użytku na ich terytorium
informowania o
sporządzono dokumentacji technicznej,
produktów objętych niniejszą dyrektywą i
zużyciu energii
4) na których umieszczono etykiety i karty
obowiązującym aktem delegowanym i
przez produkty
zawierające dane niezgodne z parametrami
spełniających ich wymogi.
wykorzystujące
technicznymi tych produktów
2. Państwa członkowskie uznają etykiety i karty za
energię
- tworzy się system kontroli produktów
zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy i aktów
wykorzystujących energię, zwany dalej „systemem
delegowanych, chyba że posiadają dowody na
kontroli”.
brak zgodności. Państwa członkowskie wymagają
2. Do zadań systemu kontroli należy kontrolowanie
od dostawców dostarczenia dowodów w
wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 4 i
rozumieniu art. 5 dotyczących rzetelności
5, oraz przestrzegania zakazów, o których mowa w art.
informacji podawanych na ich etykietach lub
6.
kartach w przypadku gdy mają podejrzenia, że
informacje takie są błędne.
Art. 14 ust. 1.
projektu ustawy
Art. 14. 1. W przypadku stwierdzenia
o obowiązkach w niewykonania obowiązków, o których mowa w
zakresie
art. 4, w art. 5 i w art. 7 ust.1, lub nieprzestrzegania
informowania o
zakazów, o których mowa w art. 6, organ kontrolujący
zużyciu energii
może zwrócić się do dostawcy lub dystrybutora o
przez produkty
usunięcie niezgodności lub wstrzymanie sprzedaży
wykorzystujące
produktu wykorzystującego energię lub wycofanie
energię
produktu wykorzystującego energię z obrotu lub z
użytku lub o wstrzymanie się z udostępnianiem
produktu wykorzystującego energię lub zaprzestania
11
reklamowania produktu wykorzystującego energię oraz
przedstawienie dowodów podjętych działań, w
terminie określonym przez organ kontrolujący.
Art. 9
Zamówienia publiczne i zachęty
Tak
Art. 11 ust. 2
Art. 11. 2. Minister właściwy do spraw gospodarki:
Nie dotyczy
pkt 2 b
1) monitoruje
stosowanie
środków poprawy
1. W przypadku gdy produkt jest objęty aktem
ustawy o
efektywności energetycznej;
delegowanym, instytucje zamawiające zawierające
efektywności
2) zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej
umowy na publiczne roboty budowlane, dostawy,
energetycznej
Ministerstwa Gospodarki:
lub usługi, o których mowa w dyrektywie
(Dz. U. z 2011 r.
a)
informacje o instrumentach służących
2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
Nr 94, poz.551)
finansowaniu środków poprawy efektywności
dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji
energetycznej oraz sposobie ich pozyskiwania,
procedur udzielania zamówień publicznych na
b) wytyczne dotyczące sposobu uwzględniania
roboty budowlane, dostawy i usługi ( 1 ), które nie
kryterium efektywności energetycznej w
zostały wyłączone na mocy art. 12 do 18 tej
postępowaniu o udzielenie zamówienia
dyrektywy, dokładają starań, aby zamawiać
publicznego.
jedynie takie produkty, które spełniają kryteria
osiągania maksymalnych poziomów wydajności i
należą do najwyższej klasy efektywności
energetycznej. Państwa członkowskie mogą
również nałożyć na instytucje zamawiające
obowiązek zamawiania jedynie produktów
spełniających te kryteria. Państwa członkowskie
mogą uzależnić stosowanie tych kryteriów od
opłacalności, wykonalności ekonomicznej,
odpowiedniości technicznej i wystarczającej
konkurencji.
2. Ustęp 1 stosuje się do umów o wartości takiej
samej jak lub większej niż progi ustalone w art. 7
dyrektywy 2004/18/WE.
3. W przypadku gdy państwa członkowskie
oferują jakiekolwiek zachęty w odniesieniu do
produktu objętego aktem delegowanym, dążą one
do osiągnięcia najwyższych poziomów
wydajności, w tym najwyższej klasy wydajności
energetycznej określonej w obowiązującym akcie
delegowanym. Opodatkowanie i środki o
charakterze fiskalnym nie stanowią zachęt do
celów niniejszej dyrektywy.
4. W przypadku gdy państwa członkowskie
12
oferują zachęty w odniesieniu do produktów,
zarówno w stosunku do użytkowników
końcowych stosujących wysoce wydajne
produkty, jak i w stosunku do branż, które promują
i produkują takie produkty, określają one poziomy
wydajności energetycznej na podstawie klas,
zgodnie z definicją w obowiązującym akcie
delegowanym, z wyjątkiem sytuacji, kiedy
nakładają one wyższe poziomy wydajności niż
próg przewidziany dla najwyższej klasy
wydajności energetycznej w tym akcie
delegowanym. Państwa członkowskie mogą
wprowadzać wyższe poziomy wydajności niż próg
przewidziany dla najwyższej klasy wydajności
energetycznej w akcie delegowanym.
Art. 10
Akty delegowane
Nie
Nie dotyczy
Nie dotyczy
Nie dotyczy
1. Komisja określa szczegółowe informacje
dotyczące etykiety i karty za pomocą aktów
delegowanych zgodnie z art. 11, 12 i 13, w
odniesieniu do każdego rodzaju produktu zgodnie
z niniejszym artykułem.
W przypadku gdy dany produkt spełnia kryteria
określone w ust. 2, jest on objęty aktem
delegowanym zgodnie z ust. 4.
Przepisy zawarte w aktach delegowanych
dotyczące informacji podawanej na etykiecie i w
karcie w odniesieniu do zużycia energii i innych
podstawowych zasobów podczas użytkowania
umożliwiają użytkownikowi końcowemu
dokonywanie bardziej świadomych decyzji
dotyczących zakupu oraz umożliwiają organom
nadzoru rynku sprawdzenie, czy produkty
odpowiadają podanym informacjom.
W przypadku gdy akt delegowany ustanawia
przepisy w odniesieniu do zarówno do
efektywności energetycznej produktu, jak i
zużycia przez niego podstawowych zasobów,
13
projekt i treść etykiety akcentują dane dotyczące
efektywności energetycznej produktu.
2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, są
następujące:
a) zgodnie z najnowszymi dostępnymi danymi
liczbowymi oraz uwzględniając ilości
wprowadzone do obrotu w Unii, produkty
posiadają znaczący potencjał w odniesieniu do
oszczędności energii oraz, w stosownych
przypadkach, innych podstawowych zasobów;
b) dostępne na rynku produkty o równorzędnej
funkcjonalności wykazują znaczne różnice pod
względem stosownych poziomów wydajności;
c) Komisja bierze pod uwagę stosowne
prawodawstwo unijne i samoregulację, jak np.
dobrowolne porozumienia, które powinny w
założeniu umożliwić osiągnięcie celów
politycznych szybciej lub po niższych kosztach,
niż zostało to przyjęte w obowiązkowych
wymogach;
3. Przygotowując projekt atu delegowanego
Komisja:
a) bierze pod uwagę parametry dotyczące
ekologiczności określone w części 1 załącznika I
do dyrektywy 2009/125/WE, które zostały
określone jako istotne w stosownym środku
wykonawczym przyjętym na mocy dyrektywy
2009/125/WE oraz które mają znaczenie dla
użytkownika końcowego podczas użytkowania
produktu;
b) ocenia wpływ aktu na środowisko,
użytkowników końcowych i producentów, w tym
na małe i średnie przedsiębiorstwa (M P), w
odniesieniu do konkurencyjności, z
uwzględnieniem wpływu na rynki poza Unią,
innowacyjność, dostęp do rynku oraz koszty i
korzyści;
c) przeprowadza odpowiednie konsultacje z
zainteresowanymi stronami;
14
d) ustala datę/daty wdrożenia, wszelkie stopniowe
lub przejściowe środki lub okresy, uwzględniając
w szczególności produktów wytwarzanych przede
wszystkim przez M P.
4. Akty delegowane określają w szczególności:
a) dokładną definicję typu produktów objętych
dyrektywą;
b) normy i metody pomiaru wykorzystywane w
celu uzyskania informacji, o których mowa w art.
1 ust. 1;
c) szczegóły dokumentacji technicznej wymaganej
zgodnie z art. 5;
d) projekt i treść etykiety o której mowa w art. 4,
które są ujednolicone w największym możliwym
stopniu w różnych grupach produktów i są zawsze
wyraźnie widoczne i czytelne. Format etykiety w
dalszym ciągu oparty jest na klasyfikacji z
zastosowaniem liter od A do G; progi klasyfikacji
odpowiadają istotnym oszczędnościom energii i
kosztów z punktu widzenia użytkownika
końcowego.
Do tej klasyfikacji można dodać trzy klasy
dodatkowe, jeżeli będzie to konieczne ze względu
na postęp techniczny. Będą to klasy A+, A++ i
A+++ dla klasy najbardziej efektywnej. Z zasady
łączna liczba klas będzie ograniczona do siedmiu,
chyba że będą jeszcze reprezentanci większej
liczby klas.
Gama barw zawiera nie więcej niż siedem różnych
barw od ciemnozielonej do czerwonej. Jedynie
barwa przypisana najwyższej klasie będzie zawsze
ciemnozielona. Jeżeli będzie więcej niż siedem
klas, jedynie barwa czerwona może się powtarzać.
Klasyfikacja jest poddawana przeglądowi,
szczególnie jeżeli znaczna część produktów
obecnych na rynku wewnętrznym osiągnie dwie
najwyższe klasy efektywności energetycznej i
kiedy możliwe będzie osiągnięcie dodatkowych
oszczędności poprzez dalsze zróżnicowanie
15
zakresie
odległość lub z wykorzystaniem innych form
przez zamówienie pocztowe, katalog, Internet,
informowania o
sprzedaży lub wynajmu określają akty delegowane.
telemarketing lub w inny sposób, który powoduje,
zużyciu energii
że potencjalny użytkownik końcowy nie może
przez produkty
zobaczyć wystawionego na sprzedaż produktu,
wykorzystujące
Art. 4 ust. 5. Akty delegowane określają także sposób
akty delegowane zawierają przepisy zapewniające,
energię
informowania użytkowników końcowych
aby potencjalni użytkownicy końcowi
korzystających z form sprzedaży lub wynajmu, o
otrzymywali informacje zawarte na etykiecie
których mowa w ust. 4, o zużyciu energii przez
produktu i w karcie przed zakupem produktu. Akty
produkty wykorzystujące energię, przed nabyciem
delegowane w stosownych przypadkach określają
tych produktów.
szczegółowo sposób wyeksponowania etykiety lub
karty lub wyszczególnionych w nich informacji
.
lub przedstawienia ich na etykiecie i karcie
.
potencjalnemu użytkownikowi końcowemu.
Art. 8
Swobodny przepływ
Tak
Art. 9 projektu
Art. 9. 1. W celu przeciwdziałania wprowadzaniu do Nie dotyczy
ustawy o
obrotu lub oddawaniu do użytku produktów
1. Państwa członkowskie nie zakazują, nie
obowiązkach w
wykorzystujących energię:
ograniczają ani nie utrudniają wprowadzania na
zakresie
3) do których nie dołączono etykiety i karty oraz nie
rynek lub oddawania do użytku na ich terytorium
informowania o
sporządzono dokumentacji technicznej,
produktów objętych niniejszą dyrektywą i
zużyciu energii
4) na których umieszczono etykiety i karty
obowiązującym aktem delegowanym i
przez produkty
zawierające dane niezgodne z parametrami
spełniających ich wymogi.
wykorzystujące
technicznymi tych produktów
2. Państwa członkowskie uznają etykiety i karty za
energię
- tworzy się system kontroli produktów
zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy i aktów
wykorzystujących energię, zwany dalej „systemem
delegowanych, chyba że posiadają dowody na
kontroli”.
brak zgodności. Państwa członkowskie wymagają
2. Do zadań systemu kontroli należy kontrolowanie
od dostawców dostarczenia dowodów w
wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 4 i
rozumieniu art. 5 dotyczących rzetelności
5, oraz przestrzegania zakazów, o których mowa w art.
informacji podawanych na ich etykietach lub
6.
kartach w przypadku gdy mają podejrzenia, że
informacje takie są błędne.
Art. 14 ust. 1.
projektu ustawy
Art. 14. 1. W przypadku stwierdzenia
o obowiązkach w niewykonania obowiązków, o których mowa w
zakresie
art. 4, w art. 5 i w art. 7 ust.1, lub nieprzestrzegania
informowania o
zakazów, o których mowa w art. 6, organ kontrolujący
zużyciu energii
może zwrócić się do dostawcy lub dystrybutora o
przez produkty
usunięcie niezgodności lub wstrzymanie sprzedaży
wykorzystujące
produktu wykorzystującego energię lub wycofanie
energię
produktu wykorzystującego energię z obrotu lub z
użytku lub o wstrzymanie się z udostępnianiem
produktu wykorzystującego energię lub zaprzestania
11
reklamowania produktu wykorzystującego energię oraz
przedstawienie dowodów podjętych działań, w
terminie określonym przez organ kontrolujący.
Art. 9
Zamówienia publiczne i zachęty
Tak
Art. 11 ust. 2
Art. 11. 2. Minister właściwy do spraw gospodarki:
Nie dotyczy
pkt 2 b
1) monitoruje
stosowanie
środków poprawy
1. W przypadku gdy produkt jest objęty aktem
ustawy o
efektywności energetycznej;
delegowanym, instytucje zamawiające zawierające
efektywności
2) zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej
umowy na publiczne roboty budowlane, dostawy,
energetycznej
Ministerstwa Gospodarki:
lub usługi, o których mowa w dyrektywie
(Dz. U. z 2011 r.
a)
informacje o instrumentach służących
2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
Nr 94, poz.551)
finansowaniu środków poprawy efektywności
dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji
energetycznej oraz sposobie ich pozyskiwania,
procedur udzielania zamówień publicznych na
b) wytyczne dotyczące sposobu uwzględniania
roboty budowlane, dostawy i usługi ( 1 ), które nie
kryterium efektywności energetycznej w
zostały wyłączone na mocy art. 12 do 18 tej
postępowaniu o udzielenie zamówienia
dyrektywy, dokładają starań, aby zamawiać
publicznego.
jedynie takie produkty, które spełniają kryteria
osiągania maksymalnych poziomów wydajności i
należą do najwyższej klasy efektywności
energetycznej. Państwa członkowskie mogą
również nałożyć na instytucje zamawiające
obowiązek zamawiania jedynie produktów
spełniających te kryteria. Państwa członkowskie
mogą uzależnić stosowanie tych kryteriów od
opłacalności, wykonalności ekonomicznej,
odpowiedniości technicznej i wystarczającej
konkurencji.
2. Ustęp 1 stosuje się do umów o wartości takiej
samej jak lub większej niż progi ustalone w art. 7
dyrektywy 2004/18/WE.
3. W przypadku gdy państwa członkowskie
oferują jakiekolwiek zachęty w odniesieniu do
produktu objętego aktem delegowanym, dążą one
do osiągnięcia najwyższych poziomów
wydajności, w tym najwyższej klasy wydajności
energetycznej określonej w obowiązującym akcie
delegowanym. Opodatkowanie i środki o
charakterze fiskalnym nie stanowią zachęt do
celów niniejszej dyrektywy.
4. W przypadku gdy państwa członkowskie
12
oferują zachęty w odniesieniu do produktów,
zarówno w stosunku do użytkowników
końcowych stosujących wysoce wydajne
produkty, jak i w stosunku do branż, które promują
i produkują takie produkty, określają one poziomy
wydajności energetycznej na podstawie klas,
zgodnie z definicją w obowiązującym akcie
delegowanym, z wyjątkiem sytuacji, kiedy
nakładają one wyższe poziomy wydajności niż
próg przewidziany dla najwyższej klasy
wydajności energetycznej w tym akcie
delegowanym. Państwa członkowskie mogą
wprowadzać wyższe poziomy wydajności niż próg
przewidziany dla najwyższej klasy wydajności
energetycznej w akcie delegowanym.
Art. 10
Akty delegowane
Nie
Nie dotyczy
Nie dotyczy
Nie dotyczy
1. Komisja określa szczegółowe informacje
dotyczące etykiety i karty za pomocą aktów
delegowanych zgodnie z art. 11, 12 i 13, w
odniesieniu do każdego rodzaju produktu zgodnie
z niniejszym artykułem.
W przypadku gdy dany produkt spełnia kryteria
określone w ust. 2, jest on objęty aktem
delegowanym zgodnie z ust. 4.
Przepisy zawarte w aktach delegowanych
dotyczące informacji podawanej na etykiecie i w
karcie w odniesieniu do zużycia energii i innych
podstawowych zasobów podczas użytkowania
umożliwiają użytkownikowi końcowemu
dokonywanie bardziej świadomych decyzji
dotyczących zakupu oraz umożliwiają organom
nadzoru rynku sprawdzenie, czy produkty
odpowiadają podanym informacjom.
W przypadku gdy akt delegowany ustanawia
przepisy w odniesieniu do zarówno do
efektywności energetycznej produktu, jak i
zużycia przez niego podstawowych zasobów,
13
projekt i treść etykiety akcentują dane dotyczące
efektywności energetycznej produktu.
2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, są
następujące:
a) zgodnie z najnowszymi dostępnymi danymi
liczbowymi oraz uwzględniając ilości
wprowadzone do obrotu w Unii, produkty
posiadają znaczący potencjał w odniesieniu do
oszczędności energii oraz, w stosownych
przypadkach, innych podstawowych zasobów;
b) dostępne na rynku produkty o równorzędnej
funkcjonalności wykazują znaczne różnice pod
względem stosownych poziomów wydajności;
c) Komisja bierze pod uwagę stosowne
prawodawstwo unijne i samoregulację, jak np.
dobrowolne porozumienia, które powinny w
założeniu umożliwić osiągnięcie celów
politycznych szybciej lub po niższych kosztach,
niż zostało to przyjęte w obowiązkowych
wymogach;
3. Przygotowując projekt atu delegowanego
Komisja:
a) bierze pod uwagę parametry dotyczące
ekologiczności określone w części 1 załącznika I
do dyrektywy 2009/125/WE, które zostały
określone jako istotne w stosownym środku
wykonawczym przyjętym na mocy dyrektywy
2009/125/WE oraz które mają znaczenie dla
użytkownika końcowego podczas użytkowania
produktu;
b) ocenia wpływ aktu na środowisko,
użytkowników końcowych i producentów, w tym
na małe i średnie przedsiębiorstwa (M P), w
odniesieniu do konkurencyjności, z
uwzględnieniem wpływu na rynki poza Unią,
innowacyjność, dostęp do rynku oraz koszty i
korzyści;
c) przeprowadza odpowiednie konsultacje z
zainteresowanymi stronami;
14
d) ustala datę/daty wdrożenia, wszelkie stopniowe
lub przejściowe środki lub okresy, uwzględniając
w szczególności produktów wytwarzanych przede
wszystkim przez M P.
4. Akty delegowane określają w szczególności:
a) dokładną definicję typu produktów objętych
dyrektywą;
b) normy i metody pomiaru wykorzystywane w
celu uzyskania informacji, o których mowa w art.
1 ust. 1;
c) szczegóły dokumentacji technicznej wymaganej
zgodnie z art. 5;
d) projekt i treść etykiety o której mowa w art. 4,
które są ujednolicone w największym możliwym
stopniu w różnych grupach produktów i są zawsze
wyraźnie widoczne i czytelne. Format etykiety w
dalszym ciągu oparty jest na klasyfikacji z
zastosowaniem liter od A do G; progi klasyfikacji
odpowiadają istotnym oszczędnościom energii i
kosztów z punktu widzenia użytkownika
końcowego.
Do tej klasyfikacji można dodać trzy klasy
dodatkowe, jeżeli będzie to konieczne ze względu
na postęp techniczny. Będą to klasy A+, A++ i
A+++ dla klasy najbardziej efektywnej. Z zasady
łączna liczba klas będzie ograniczona do siedmiu,
chyba że będą jeszcze reprezentanci większej
liczby klas.
Gama barw zawiera nie więcej niż siedem różnych
barw od ciemnozielonej do czerwonej. Jedynie
barwa przypisana najwyższej klasie będzie zawsze
ciemnozielona. Jeżeli będzie więcej niż siedem
klas, jedynie barwa czerwona może się powtarzać.
Klasyfikacja jest poddawana przeglądowi,
szczególnie jeżeli znaczna część produktów
obecnych na rynku wewnętrznym osiągnie dwie
najwyższe klasy efektywności energetycznej i
kiedy możliwe będzie osiągnięcie dodatkowych
oszczędności poprzez dalsze zróżnicowanie
15
Dokumenty związane z tym projektem:
- 533 › Pobierz plik