Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
projekt dotyczy wprowadzenia jako podstawowego elektronicznego sposobu potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców na podstawie nr PESEL świadczeniobiorcy i związane z tym przeniesienie na NFZ ryzyka ponoszenia kosztów świadczeń udzielonych osobom nieuprawnionym; projekt zawiera też zmiany w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowania z ubezpieczenia członków rodziny, poszerzenia zakresu danych przekazywanych do Funduszu przez ZUS i KRUS oraz wprowadzenie ochrony danych identyfikujących funkcjonariuszy CBA
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 489
- Data wpłynięcia: 2012-06-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1016
489
prognoza 2021 r.
4 200
prognoza 2022 r.
4 086
* Przy szacowaniu wydatków w latach 2013 – 2022 wykorzystano wskaźniki CPI podane w:
Wytycznych Ministra Finansów dotyczących stosowania jednostkowych wskaźników
makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektów ustaw.
Aktualizacja – grudzień 2011 r. Ponieważ wytyczne nie uwzględniają roku 2022, dla tego roku
przyjęto wskaźnik przewidywany dla roku 2021.
Koszty wprowadzenia systemu przewidziane do poniesienia w 2012 r. dotyczące
zwiększenia wynagrodzeń zostaną sfinansowane przez Fundusz w ramach środków
przewidzianych w planie finansowym NFZ na 2012 r.
Wydatki związane z implementacją rozwiązań informatycznych
Rozbudowa CWU o interfejs elektronicznego potwierdzania uprawnień
do świadczeń opieki zdrowotnej wymaga nakładów inwestycyjnych w infrastrukturę
i oprogramowanie na poziomie ok. 10 000 tys. zł.
Ocena Skutków Regulacji nie zawiera analizy kosztów i korzyści rozwiązań
alternatywnych, gdyż implementacja rozwiązań informatycznych przewidzianych
w
projekcie jest konieczna bez względu na przyjęte sposoby potwierdzania
uprawnień. W każdym przypadku niezbędne jest przygotowanie bazy dostępowej
oraz infrastruktury po stronie NFZ, która obsłużyłaby komunikację w procesie
zapytań o uprawnienia.
W Ocenie Skutków Regulacji nie oszacowano wpływu na sektor finansów
publicznych, przewidywanej przez projekt rezygnacji z konieczności spełniania
przez dzieci do lat 18 warunku miejsca zamieszkania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, wynikającego z faktu, iż obecnie nie ma możliwości
weryfikacji miejsca zamieszkania obywatela polskiego. Ryzyko poniesienia przez
Fundusz kosztów świadczeń pojawi się, jeżeli do NFZ nie wpłynie informacja, że
osoba jest zatrudniona w innym państwie (które powinno być wtedy państwem
właściwym i ponieść koszty świadczenia). Jeżeli dzieci mają tytuł do ubezpieczenia
jako członkowie rodzin takich osób, nie ma możliwości zweryfikowania ich miejsca
zamieszkania. Należy podkreślić, iż
Komisja Europejska w
ramach prac
Dyrektoriatu odpowiedzialnego za zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie
społeczne prowadzi prace zmierzające do wprowadzenia wymiany informacji
17
między państwami Unii Europejskiej dotyczące osób objętych ubezpieczeniem,
co przyczyni się do zmniejszenia nadużyć w tym obszarze.
Wydatki urzędów skarbowych
Przyjęto, iż postępowanie egzekucyjne będzie dotyczyło 45 000 spraw rocznie,
a na jednego pracownika urzędów skarbowych przypada 1 600 spraw – w związku
z powyższym liczba dodatkowych etatów wyniesie 28. Ponadto ustalono, że
przeciętne zarobki w tym przypadku wyniosą 8 148 zł brutto na etat. Zakłada się, że
koszty te w kolejnych latach wzrosną o prognozowany przez Ministra Finansów dla
lat 2013 – 2017 wskaźnik CPI (indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych)
o 102,5% a w latach 2018 – 2022 – o 102,4%.
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń Funduszu przyjęto, iż ze 150 000
przypadków w postępowaniu wyjaśniającym w odniesieniu do 50% – sprawa
wyjaśni się pozytywnie (pacjent ma uprawnienia), a w kolejnych 20% przypadków
osoby nieuprawnione uiszczą należności po wysłaniu upomnienia. Postępowanie
egzekucyjne będzie dotyczyło ok. 45 000 przypadków. Z założenia, iż liczba spraw
trafiających do NFZ będzie malała, wynika także spadek spraw trafiających do
urzędów skarbowych, co wpłynie na liczbę niezbędnych
etatów:
w tys. zł
Szacowana wartość wzrostu
kosztów wynagrodzeń i
Korekta
świadczeń na rzecz
w stosunku do
Łączna liczba
Łączna liczba
pracowników w związku z
roku
spraw po
etatów po
planowanym zwiększeniem
poprzedniego
uwzględnieniu
uwzględnieniu
zatrudnienia*
Okres
(%)
korekty
korekty
(tys. zł)
prognoza 2013 r.
100
45 000
28
2 806
prognoza 2014 r.
100
45 000
28
2 876
prognoza 2015 r.
100
45 000
28
2 948
prognoza 2016 r.
70
31 500
20
2 115
prognoza 2017 r.
90
28 350
18
1 951
prognoza 2018 r.
90
25 515
16
1 798
prognoza 2019 r.
90
22 964
14
1 657
prognoza 2020 r.
95
21 815
14
1 612
prognoza 2021 r.
95
20 725
13
1 568
prognoza 2022 r.
95
19 688
12
1 525
* Przy szacowaniu wydatków w latach 2013 – 2022 wykorzystano wskaźniki CPI podane w: Wytycznych
Ministra Finansów dotyczących stosowania jednostkowych wskaźników makroekonomicznych będących
18
podstawą oszacowania skutków finansowych projektów ustaw. Aktualizacja – grudzień 2011 r. Ponieważ
wytyczne nie uwzględniają roku 2022, dla tego roku przyjęto wskaźnik przewidywany dla roku 2021.
Koszty wprowadzenia systemu przewidziane do poniesienia w 2012 r. dotyczące
zwiększenia wynagrodzeń zostaną sfinansowane przez urzędy skarbowe w ramach
środków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2012 r. w części 19 – budżet,
finanse publiczne i instytucje finansowe.
Oceniając skutki finansowe, jakie wiążą się z kosztami wynagrodzeń osób
zatrudnionych w Narodowym Funduszu Zdrowia w celu windykacji kosztów
świadczeń uzyskanych mimo braku prawa do świadczeń oraz zatrudnionych
w urzędach skarbowych w celu egzekucji tych należności, należy uwzględnić fakt,
iż dotychczas koszty te ponosili świadczeniodawcy. Nie jest możliwe precyzyjne
określenie liczby etatów, które świadczeniodawcy utrzymywali w celu windykacji
należności (zależało to głównie od wielkości świadczeniodawcy – w wielu
przypadkach powoływano odrębne komórki organizacyjne wyłącznie ściągające
należności). Należy jednak podkreślić, iż przejęcie przez Fundusz i urzędy
skarbowe tych zadań przełoży się na wymierne korzyści dla świadczeniodawców
– nie tylko finansowe, wynikające z obniżenia kosztów i uniknięcia strat z tytułu
nieodzyskanych należności, ale także organizacyjno-kadrowe, w szczególności
poprzez uwolnienie zasobów ludzkich, które będą mogły być przeznaczone do
realizacji innych zadań.
Koszty i wydatki związane z utworzeniem i utrzymaniem nowych stanowisk pracy
zostaną sfinansowane przez Fundusz oraz urzędy skarbowe w ramach dotych-
czasowych środków, zarówno w 2012 r., jak i w latach kolejnych, oraz nie będą
powodować dodatkowych skutków finansowych na żadnym etapie wdrażania
ustawy.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Koszty Zakładu Ubezpieczeń Społecznych związane z dostosowaniem systemu
informatycznego do przekazywania zwiększonego zakresu danych oszacowano na
5 mln zł.
19
Szacowanie dotyczy dostosowania obecnie wykorzystywanego w ZUS systemu
informatycznego do nowych rozwiązań legislacyjnych. System zostanie
przygotowany do komunikacji z NFZ zgodnie z nowymi potrzebami. Zmiany
w systemie dotyczą wprowadzenia i dostosowania obecnie stosowanych
mechanizmów automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzenia nowych
funkcjonalności w aplikacjach interakcyjnych wspomagających obsługę wniosków
przekazywanych przez NFZ.
W szczególności dotyczy to następujących zmian:
1) dostosowanie systemu informatycznego do informowania NFZ o toczących się
postępowaniach o przyznanie emerytury lub renty. Wprowadzenie
odpowiednich funkcjonalności w aplikacjach interakcyjnych oraz zadań
automatycznie generowanych w systemie komputera centralnego. Rozszerzenie
interfejsu wymiany danych z NFZ;
2) obsługa systemowa danych o pracownikach korzystających z urlopów
bezpłatnych i osobach, którym ZUS wypłaca zasiłki po ustaniu zatrudnienia.
Rozszerzenie interfejsu wymiany danych z NFZ;
3) wspomaganie systemowe obsługi zapytań i wniosków przekazywanych przez
oddziały NFZ. Wprowadzenie nowych funkcjonalności w aplikacjach
interakcyjnych umożliwiających pracownikom dostęp do tych danych.
Rozszerzenie interfejsu wymiany danych z NFZ;
4) zablokowanie możliwości wystawiania zaświadczeń dotyczących ubezpieczenia
zdrowotnego przez pracowników ZUS.
W związku z faktem, że projekt ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej jest
procedowany w trakcie 2012 r., w planie finansowym Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych na 2012 r. środki nie zostały uwzględnione. Szacunkowe koszty
dostosowania systemów informatycznych ZUS zostaną pokryte w ramach środków
przewidzianych w planie finansowym na 2012 r. na zmiany systemów
informatycznych.
KRUS
Koszty Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego związane z dostosowaniem
20
systemu informatycznego do przekazywania zwiększonego zakresu danych
oszacowano na 5 mln zł.
Szacowane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego koszty dotyczą
dostosowania systemów informatycznych KRUS do nowych rozwiązań
legislacyjnych. Zmiany obejmują modyfikację i rozbudowę systemowych
mechanizmów współpracy NFZ z KRUS oraz modyfikację i rozbudowę systemów
informatycznych obsługujących ubezpieczenia oraz świadczenia. Zmodyfikowane
i nowe funkcjonalności systemów informatycznych KRUS pozwolą na współpracę
z nowym interfejsem pomiędzy instytucjami.
Zmiany w szczególności dotyczą:
Rozbudowy i zmiany zakresu danych wymienianych pomiędzy KRUS i NFZ:
1) modyfikacji mechanizmów przekazywania danych pomiędzy instytucjami
w zakresie częstotliwości i formy przekazywania danych,
2) modyfikacji i rozbudowy systemu obsługi ubezpieczeń, które pozwolą na
automatyczne przetworzenie i przygotowanie danych niezbędnych do
przekazania do NFZ,
3) modyfikacji i rozbudowy systemu obsługi świadczeń długoterminowych, które
pozwolą na automatyczne przetworzenie i przygotowanie danych niezbędnych
do przekazania do NFZ,
4) modyfikacji i rozbudowy systemu komunikacji z NFZ, które pozwolą na zmianę
częstotliwości i formy przekazywania danych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Po stronie świadczeniodawców nastąpi znaczna redukcja kosztów związanych
z koniecznością egzekucji od osób nieuprawnionych kosztów udzielonych im
świadczeń. Skala oszczędności z tego tytułu dla świadczeniodawców jest bardzo
trudna do oszacowania ze względu na fakt, iż przypadki odzyskiwania kosztów
21
Dokumenty związane z tym projektem:
- 489 › Pobierz plik